bomlöst på unghäst

misan

Trådstartare
eftersom man mestadels sitter ner i en bomlös sadel så är jag lite fundersam till unghästridningen. då känner jag att jag vill vara "lätt" på hästen och rider lätt oftast, men i en bomlös vill jag inte det..
hur gör ni??

Sv: bomlöst på unghäst

Var har du fått det ifrån? Att man mestadels sitter ner? Jag har min för distansridning och då sitter jag minsann bara ner i skritt...

Är det för att någon återigen har sagt att det blir punkttryck av stigläderfästena om man står i lätt sits? Det finns massor av distanhästar som går med bomlösa mil efter mil och vad jag vet har ingen av dem fått något problem med detta.

Så rid lätt du.

/Camilla

Jag använder mig av avlastningssits.
Fungerar jätte bra.

Jag rider lätt och står i lätt sits med mycket vikt på insidan av låren och välidgt lite i stigbyglarna. Kanske något att prova på?

Ja, precis, det hänger ju på HUR man rider lätt också.

Ska man rida lätt länge så måste man nästan rida ekonomiskt annars blir man för trött som ryttare och en belastning för hästen. Rida ekonomiskt innebär att man inte reser sig upp för fulla muggar så att man nästa står upprätt. Istället lättar man minimalt från sadeln i varje steg. Då sitter du mer med hela låren kvar i sadeln hela tiden. Men i galopp står jag i lätt sits.

/Camilla

hehe, jo det var väl därifrån jag fått det (med tanke på fästet)..
men det har du rätt i att distansarna rider mycket lätt och i lätt sits, så långt tänkte jag aldrig.
jag får prova öva på den ekonomiska tekniken! :)

Jag har bomlöst och jag sitter ner VÄLDIGT lite, rider nästan alltid lätt och står i fältsits i galoppen. Ser inga problem med det, och kommer rida in unghästen i bomlöst om hon vill det (dvs accepterar/tycker om den bomlösa). Ser inte problemet?

det ev. problemet jag tänkte på var diskussionerna om hoppning som varit/är. ja tänker inte direkt hoppträna i min men skutta lite kan man ju. jag tänkte liksom att långvarigt lättridande/lätt sits kunde motsvara hoppning men det kanske det inte gör.
jaja, tack för att ni gjorde mig klar på att det inte är några problem. :)

misan skrev:
det ev. problemet jag tänkte på var diskussionerna om hoppning som varit/är. ja tänker inte direkt hoppträna i min men skutta lite kan man ju. jag tänkte liksom att långvarigt lättridande/lätt sits kunde motsvara hoppning men det kanske det inte gör.
jaja, tack för att ni gjorde mig klar på att det inte är några problem. :)

Soms agt, inte haft minsta problem med lättridning/lättsits med min, men med 'småskuttshoppning'..

Precis som Linda skriver så menar jag ekonomiskt. Att rida lätt ergonomiskt är möjligen för att slippa snedbelastningar, men ekonomiskt är för att spara energi.

/Camilla

Haha jag var tvungen att rida lätt i traven med min bomlösa på förra hästen eftersom han fick så STORT steg :p Och han verkade då inte ta någon skada.
Personligen rider jag inte lätt särskilt ofta nuförtiden (främst eftersom jag brukar rida barbacka eller med ridgjord) men det är för att inte snedbelasta hästen + att jag vill ha honom avslappnad och då märker jag direkt om han inte är det eftersom det blir svårare att sitta ner. Då tvingas man att göra något åt det istället för att "fuska" och rida lätt när det blir lite skumpigt.

Men om man ska rida mycket lätt får man nog se till att skaffa en bomlös av lite fastare material. En Barefoot/Torsion tror jag blir lite för mjuk och tunn + att padden kan glida på snedden. Det optimala är om sadeln i sej har bossor så man slipper padd.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 463
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: skiesabove
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka