• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 569
M

My Beauty

SKa nu köpa nu sadeln till min häst (akut) och har fallit för en bomlös av märket Torsion.
Har bara hört bra om sadeln och är god vän med en som säljer dom.
Har varit och provridit och ska även få hem hennes sons sadel för att låna ett par veckor för att vara HELT säker innan ett köp...

Har även precis fått veta att min häst har ett lite kort mellanrum mellan sista tornutskotten ( om man ska vara petig så är det för kort)

Men träffade igår en dam i stallet som blev bokstavligt förbanad på mig för detta :confused:
Hon tyckte att det var det dumaste jag kunde göra och hennes kompis hade nästan förlorat sin häst pga av en bomlös sadel.
Hon tycker det var vansingt att köpa en sådan sadel när man har en ryggproblem häst.

Jag själv tycker att sadeln verkar super då den inte hämnar rörelser någonstan och inte klämmer heller. SEn så den känslan jag fick i den. då jag känner att hästen bokstavligttalat VÄXER under den och höjer ryggen och lägger sig i en trevlig form och länger steget. SÅ kan jag inte förstå att det kan skada henne att gå med en såndan sadel. :eek:

Då sa hon att ja men den kan förstöra henne på en dag eller flera månader och om jag ville ha kvar henne och kunna rida henne skulle jag ta en annan sadel !!!

Själv får jag inte ihop detta, då dom leverar sadlar till Norska landslaget i distans och har dressyr ryttare i medelsvår som rider i dessa sadlar. SKulle inte tro att dom sätter en dålig sadel på sina hästar.

Personen som säljer är som sagt en GOD vän till familjen och har sett hästen sen jag köpte henne och både hennes och mammas intryck var en avslappnad hästen ( är rätt spänd annars)som ökade steget med den sadeln.

Vad är eran åsikt om dessa sadlar och era erfarenheter av dom? Vill veta

Ska ha den och hoppa i då vi är ett hoppekipage:bump:;)

Sv: Bomlöst

Jag älskar bomlöst o kommer nog aldrig vilja ha annat igen MEN att hoppa i en torsion rekommenderar jag inte...

Det har nu börjat komma rikitga hoppsadlar utan bom så köp en sådan i stället! Ansür heter ett märke ganska dyrt tyvärr o så har sadelimporten en bomlös hoppsadel nu sen finns säkert fler jag inte vet om men en torsion är mer en distans o skogsmullesadel ej hoppsadel.

Har pratat med säljaren och hon sa att den modellen Treeking, passar bra till hoppning, det enda du ska ha är en tjockare padd under. Hon och flera som har den hoppar i den.

Men ska kolla upp ditt förslag;)

Tror du det kan ha någon betydelse att min häst har kortare mellanrum i sista tornutskotten ?

Säljare vill just sälja tänk på det... så jag säger bara igen att kolla efter en sadel som verkligen är gjord för hoppning så du verkligen blir nöjd. Det är ju så ledsamt att köpa en pryl för att snart inse att man inte är nöjd med den.

Provred kompisens nyinvesterade bomlösa sadel idag. Hade tänkt köpa en nu i veckan. Men nä, får tyvärr säga att det var inget för mig!

Så kan man inte säga... jag har två bomlösa den ena är jag helnöjd med den andre mindre nöjd med. Det finns tusen olika modeller så den sadeln du provred kanske inta passade dig men jag lovar letar du hittar du säkert nåt som passar.

Säljare vill just sälja tänk på det... så jag säger bara igen att kolla efter en sadel som verkligen är gjord för hoppning så du verkligen blir nöjd. Det är ju så ledsamt att köpa en pryl för att snart inse att man inte är nöjd med den.

Red i en likadan för några år sen och testade även att hoppa i den.

Då min häst är just nu på igångsättning pga skada så kommer inte kunna testa att hoppa i den förren om 2 månader. Men då säljaren är en god vän så ska jag fråga om jag inte kan låna hennes ena häst och testa att hoppa i den :D

Provred kompisens nyinvesterade bomlösa sadel idag. Hade tänkt köpa en nu i veckan. Men nä, får tyvärr säga att det var inget för mig!

Så tyckte jag första gångerna jag red i den, då red jag mest i den för att hästen gick så sjukt bra:D då jag tyckte att den var så bred :rofl:

Men sen vande jag mig och ville inte rida i något annat, då jag lånade den av en tjej i stallet som lämnade tillbaka den, då hon inte kände att hon inte hade tillräckligt med balans för att rida i den.. så fick jag sätta mig i min bomsadel (stübben :crazy:)... hade inte en plånbok för ny sadel då....

men tror att vissa gillar den och vissa inte, Smaken är som baken :bump:

Använd sökfunktionen, finns massor av trådar om bomlöst och Torsion.
Har en Torsion Light och har haft Dressagen innan, har ridit med Torsion i några år nu. Funkar jättebra och är definitivt min favorit när det kommer till bomlösa iaf.

Problemet som är med bomlösa sadlar är ju att tryckfördelningen inte är lika bra som en bomsadel, därför ska man ju inte hoppa i bomlösa sadlar. Klart att något litet hinder går bra, men inte hoppträning. När man hoppar blir det en oerhörd kraft i landningen, och då behövs det en välpassande bom som fördelar trycket på ett bra sätt. Så hade du tänkt ha den till hoppning så tycker jag du ska tänka om, men hade du tänkt dressyr/distans/lullande i skogen så går det ju jättebra att prova och se vad ni tycker om det.

Använd sökfunktionen, finns massor av trådar om bomlöst och Torsion.
Har en Torsion Light och har haft Dressagen innan, har ridit med Torsion i några år nu. Funkar jättebra och är definitivt min favorit när det kommer till bomlösa iaf.

Problemet som är med bomlösa sadlar är ju att tryckfördelningen inte är lika bra som en bomsadel, därför ska man ju inte hoppa i bomlösa sadlar. Klart att något litet hinder går bra, men inte hoppträning. När man hoppar blir det en oerhörd kraft i landningen, och då behövs det en välpassande bom som fördelar trycket på ett bra sätt. Så hade du tänkt ha den till hoppning så tycker jag du ska tänka om, men hade du tänkt dressyr/distans/lullande i skogen så går det ju jättebra att prova och se vad ni tycker om det.

Det dumma är att man inte får tävla i den i dressyren utan måste antingen söka dispans eller rida i bomsadel...

Det som jag har läst att man klara sig med en vanlig torsion padd till klasser till LD (inte högt) sen får man ha en tjockare padd tilll högre hinder... :bump:

Startrekk säljer ju både bomfria dressyr och hopp/allroundsadlar som man inte behöver pad till.

Finns ju bla kaupre ridsport som är återförsäljare men om du googlar så hittar du många andra också, jag kommer bara inte på nån sådär på rak arm.

Som flera andra har sagt, jag skulle aldrig ha en bomlös som hoppsadel...Jag är jätte nöjd med min bomlösa, men någon hoppsadel kommer den aldrig vara oavsett vilken pad jag använder.

Som dressyrsadel vet jag att många verkar nöjda med Trekker:)

Ja vill man tävla dressyr så får man antingen ha en bomsadel eller en bomlös som ser ut som en bomsadel.

Spelar ingen roll hur tjock pad man har, en bomlös är INTE till för hoppning. Vet inte hur högt LD är, men för storhäst borde det väl vara runt 90-1m? Jag skulle aldrig få för mig att hoppa över 50 cm i någon bomlös just pga vilket stort tryck det blir i landningen.

Ville bara varmt rekomendera startrekk dressage!!! Bästa sadeln jag någonsin ridit i. Pållan min har haft mycket problem med sadlar men denna fungerar utmärkt och hon trivs super med den!

Visst det finns ju flera olika modeller, och skulle säkert hitta någon som passar mig!
Men är endast ute efter en att rida i tills min häst byggt upp sina muskler ordentligt igen, då hennes gamla sadel inte ligger riktigt hundra längre!
Och tyckte då att H***s bomlösa var ett bra alternativ. Men man satt ju med benen bak i rumpan på hästen ju! Annars var den jätteskön.

Hoppning går fetbort med den sadeln. Så är det bara.
I övrigt är det nog en ok sadel, finns trevligare bomlösa enligt mig dock.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025