• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare My Beauty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 569
Sv: Bomlöst

Visst det finns ju flera olika modeller, och skulle säkert hitta någon som passar mig!
Men är endast ute efter en att rida i tills min häst byggt upp sina muskler ordentligt igen, då hennes gamla sadel inte ligger riktigt hundra längre!
Och tyckte då att H***s bomlösa var ett bra alternativ. Men man satt ju med benen bak i rumpan på hästen ju! Annars var den jätteskön.

akta dig för den bomlösa då den väldigt OFTA ligger på manken på hästen och har inte uppbyggnade som vissa andra har;)

Denna låg faktist himla bra! Och även efter att jag ridit. Men nu blir det ingen bomlös. Har en annan gammal sadel som passar, bara att jag inte trivs så bra med den. Men den får duga tills hon byggt upp sig igen!

Detta är nåt jag måste dementera lite halvvägs... jag har en free form o den ser ut att ligga på manken men jag har provat den här sadeln på allt från runda nordsvenskar till vassa ridskolehalvblod. Det ser ut som om sadeln ligger på manken men stoppar jag in fingararna är det inget tryck o hästen visar även efter ridpasset ett streck över ryggen som är torr där padden gör en kanal. Har man bara en ordentlig pad bör det inte klämma på manken.

Fast att Hööks bomlösa ligger mer på manken än andra liknande modeller (Barefoot, Torsion, Börjes, Pfiff, etc = "soffkuddemodeller") det tror jag inte.

jepp. har den nya modellen :banana:. ska försöka fixa bilder på den!

Bomfritt är alldeles utmärkt på de flesta hästar. Dock så rekommenderar jag en tjockare padd till hästar med ryggproblem.

Däremot skulle jag ALDRIG hoppa i bomfritt, oavsett hur fantastisk sadeln och padden än är. Det finns speciella bomfria hoppsadlar, använd dem istället! Trycket över ryggen ligger som ett band när man hoppar, dvs typ 7 cm brett över ryggen. Känns det schysst?

Skulle aldrig drömma om att ens närma mig ett hinder i en bomfri om hästen dessutom har problem med ryggen som det är!!

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025