Bomövningar

Penny_Lane

Trådstartare
Handen på hjärtat ni som tävlar.
Hur ofta rider ni över bommar på marken??

Enligt Henk Nooren (hur det nu stavas vet jag inte) skall man ju rida över bommar varje dag. Man skall rida med fyra bommar på en volt och kunna rida 3, 4 och 5 steg emellan. Rida serpentiner med bommar i trav. Rida rakt fram med 3 bommar på 4 galoppsprångsavstånd (och kunna reglera hästen så att man kan få in allt mellan 3 och 7 steg där)

Hur ofta gör ni sådana övningar?? Va på kurs idag och det enda vi gjorde va sådana övningar. Det var en AHA upplevelse för mej och min häst eftersom han slutade efter ett tag att hoppa 150 högt över bommarna på marken. Det är nog lite som tränaren sa att om hästan är spänd över bommar på marken hur blir det då inte på hinder.

Så kära bukefalosar. Vad säger ni?? Pest eller trevligt??

Sv: Bomövningar

Försöker göra det så ofta som möjligt men har man bara en timme på sig att rida på kvällarna (ridskolan har resten) så hinner man inte alltid ta fram bommar :( tyvärr, men det är både roligt och nyttigt:) ska se om vi kanske kan göra så att ngn gång i veckan så har man bommar liggandes frame i manegen och alla får använda det :) som rider, man får ju en så lydig och välriden häst sen :idea:

Uuuuääh! Amerikanen "grillade" mig pâ bommar i torsdags. Han var läskigt petnoga.....är petnoga med allt annat ocksâ....och vilket djävla temprament!!! Morris upp i dagen!

Den här årstiden när det är snö blir det bara när jag kan ta mig till ridhus, dvs 1-2ggr per vecka men när det är barmark blir det betydligt oftare.

Det brukar bli 1 gång i veckan utöver hoppträningen på stoet. Har funderat på att kanske göra det fler gånger i veckan nu, eftersom hon blir väldigt pigg och laddad i hoppningen (läs: ibland okontrollerbar) eftersom det är så roligt. Hon tränas dressyr väldigt flitigt också, så det kan bli svårt att hinna med allt på en vecka... :crazy:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 868
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 132
Senast: Jamtland
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 103
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10