Bomutlösare på transporter

Rie

Trådstartare
Ett par transporttillverkare har ju bomutlösare på utsidan och det är ju toppen.

Eller.....lurar man oss?

En bekants bekant fick prova i skarpt läge när hästen hoppade över bommen.
När han skulle dra ur sprinten på utsidan av transporten fick han inte ur den pga hästens tyngd på bommen.

Så just den lösningen var inte alls bra.
Jag vet inte vilket märke det var på transporten, men man blir ju lite betänksam.
Skaffar man en transport och har kravet om utlösningsbara bommar så bör man nog kolla dem med tryck på bommen, inte bara med tom transport.

Sv: Bomutlösare på transporter

Kylinges och Tranes nya har jag provat med vikt på och de fungerade. (Fast om de fungerar efter ett par år är en bra fråga), och de är egentligen den enda modell jag sett som är riktigt bra OCH snabb.

Startrailers fungerar också med tyngd på, den funderar i pricip på samma sätt som kylinges, bara att den sitter på ett annat ställe.

Min gamla Boj från -86 har panikbommar fram och de funkar alldeles utmärkt, även när hästen har hävt sig över bommen, jag fick tillfället att prova när min nordsvensk gick över och det var inga problem alls. Länge leve panikbommarna!!! :bow:

///Karin

Hur mkt vikt har du provat med då? :confused:

Om du menar mig så var det måååånga kilo! :devil: Lite halvrunda nordsvenskar som gillar att äta väger en del. Men på Bojvagnarna eller iallafall på min så har inte vikten betydelse, när man har dragit ut sprinten så släpper bommen oavsett vikt.

///Karin

roslagen skrev:
Hur mkt vikt har du provat med då? :confused:
Häst som frenetiskt tryckte bakåt på bommen/satt på bommen. Dvs det är provat 'på riktigt'. Iofs kanske det skiljer sig på en häst som väger 800 kilo och min, men det var alltså häst som tryckte ut, och inte bara att jag la vikt på bommen.

Så skönt att det verkar som om den person jag skrev om är den enda med negativa erfarenheter.

Ska försöka komma ihåg att fråga min bekant om märket på transporten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på... 2
Svar
35
· Visningar
5 472
Senast: Lyraolissy
·
Hästhantering En av våra hästar skulle ut och åka snart. Han har inte åkt något på 4 år så vi började lasta ett tag innan för att se hur han var. Igår... 2
Svar
20
· Visningar
3 707
Senast: Amha
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka... 2
Svar
22
· Visningar
7 502
Senast: palle
·
Hundhälsa Jag får väl börja från början. Jag har en helt fantastiskt underbar papillon tik som är nyss fyllda 7år... Jag har haft henne sedan...
Svar
14
· Visningar
2 205
Senast: _Skifting_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Blandraser och renraser
  • Shop to you drop, del 4