Bomvidd på dressyrsadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pozzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 346
P

Pozzan

Vet någon hur vida i grader olika dressyrsadlar är?
Jag har tittat här på nätet på Dominus, Globus Clic, KenTaur och Pfiff
Jag blir inte klok på vilken storlek på bom jag bör leta efter.
Min häst har ca 90-95 graders vinkel vid manken och bak där sadeln slutar är han ca 140 grader och ganska rak i ryggen.

Sadlar som ligger bra på honom är:
- Prestige bom 34
- Morris & Nolan bom 31
- County bom 4
- Santa Cruz bom wide

Någon som vet vilka bomvidder på ovanstående sadlar som motsvarar hans vidd?

Vill också ha tips på sadel med rak bom, kilbossor, stooooora knästöd, djup sits och vilka märken som är stora resp trånga i sitsen i storlek 17" (jag är lite rejäl över rumpan... :devil: )

Sv: Bomvidd på dressyrsadlar

De sadlar som är stora i storlekarna är de tyska. Italienska är ganska normala i sätet medan engelska sadlar nästan alltid känns små. Sedan så beror det på hur sätet är utformad, för en sadel med djupt säte upplevs som mindre än en sadel med flat säte.

Sedan så undrar jag om du själv har konstaterat vilka sadlar som ligger bra eller om en utbildad utprovare har gjort det?
För det är en stor skillnad mellan Prestige 34 och M&N 31. County fit 4 är också mkt bredare än Prestige 34. Och Jacson Santa Cruz är smalare än alla de sadlarna.

Sedan har jag också svårt att förstå hur en Prestige och County kan passa din häst när båda de märkena nästan uteslutet passar böjda ryggar, medan M&N och Santa Cruz är betydligt rakare.

Sedan ska man inte abra gå efter bomvinkeln, du måste prova sadlarna för att få en klar bild av vilken bomvidd du ska ha. Men Kentaur och Pfiff är små i sina bomvidder, Dominus vet jag inte riktigt hur de är generellt (har bara provat en dressyrsadel av dom och jag vet inte vilken bomvidd det var), Globus är ganska breda i sina bomvidder.
Och så ska du inte glömma att kolla resten av sadeln när du provar den... Har hästen en rak rygg kan du låta bli Dominus, då de passar mer svankrygg. De andra är raka eller relativt raka. Men opm man ska se kvalitetsmässigt tycker jag Globus är bättre, och de är rymligare i sätet än både Kentaur och Pfiff.

Jepp, jag har kollat själv.... med ålder och erfarenhet så tror jag nog att jag kan se om en sadel ligger OK eller inte. Tänker inte försvara mig mera om det!

Jag har kollat runt på inläggen om Globus Clic och känner att den sadeln troligen skulle vara värd att prova.
Men vilken bomstorlek ska jag börja på? 34 verkar ju vara minst 100 grader och en del skriver också att 34 är X-vid???
Motsvarar då 32 vid eller är den normal... vad nu normalt är
:confused:

Du kanske borde plocka fram sadlarna och kolla igen. Ser du själv ingen skillnad på sadlarna? Tycker du inte att någon är rakare än den andra eller tvärtom? Ser du ingen skillnad i bomvidderna?
Har någon utprovare godkänt någon av sadlarna?

34 är normal mot vid, är ca 100 grader. 36 är ca 110-115 grader och är vid. 38 är xvid och över 115 grader (hur mkt vet ingen exakt verkar det som, men den är vid) 32 räknas som normal, men hur många grader den är vet jag inte.

Är det bara godkända sadelutprovare som kan få godkänt här....

Jag har bara kollat bomvidderna på de sadlarna jag rabblade upp... det är ju just bomvidd som jag funderade över.

Klart att jag har köpt sadlar som är utprovade av godkänd utprovare, senaste är en Jacson med wide i bom. Hon som jag använder är även sadelmakare, så hon kollar och tar sadeln till verkstaden och "bygger" om de små justeringar som behöver göras. I köpet av ny sadel ingår då också den obligatoriska omstoppningen inom en månad.

Nej, visst finns det folk som är duktiga och kan prova ut sadlar själv, men då du sa att de sadlarna låg bra och det skiljer så mycket mellan dom antog jag att en utprovare inte hade kollat igenom dom.

Vad för sadel behöver hästen då? Såg du ingen skillnad mellan bomvidderna? För det skilöjer sig fganska mycket mellan sadlarna, och passar en så kommer minst två inte passa. County 4 och M&N 31 är ganska lika, och Prestige 34 och Jacson W är ganska lika men dessa emellan skiljer det sig jättemkt.

Har hästen en rak rygg alltså? Hög manke/låg manke?
Spikrak rygg eller relativt rak?

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
235
Senast: Fibusen
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
995
Senast: aida
·
Utrustning Hej! Jag tar tacksamt emot tips på hoppsadel som kan passa min häst. Jag rider huvudsakligen dressyr men vill ha en hoppsadel för...
Svar
0
· Visningar
685
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 505
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka