Bomvidd på ponnysadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Boppe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 423
B

Boppe

Har precis mätt ryggen på min maxade D-ponny som är en Connemarakorsning. Den har rejäla bogar och därför ett sadelläge som hamnar långt bak, relativt rund,rak rygg men ngt sluttande upp mot korset. Nu vill jag skaffa en dressyrsadel till den eftersom jag bara har en hoppsadel. Hoppsadeln är en Santa Cruz Celine XXW, 16,5" i sätet och den sitter bra. Jag mätte som sagt ryggen och den var 130 grader!! :crazy: Sadelläget är 43 cm. Finns det någon som vet vad det motsvarar i tumstorlek i tex Morris & Nolan eller Frank Baines?
Eller vet ni ngt annat märke som skulle kunna passa?

Sv: Bomvidd på ponnysadel

Jag tror inte att MN&frankbaines tillverkar så pass breda sadlar(130grader).

Wintec wide finns upp till 130 grader

Om han är så bred så har du problem;) min connemara ligger där omkring i vidd också och jag får köra med bomlöst nu...:(

men om Santa cruz sadlar passar i xxw kan hästen omöjligt vara 130 grader då dom ligger på ca 105. En santa cruz i xxw + fårskinnspad ligger ok på min häst som drar W i albion och Frank baines (utan pad).

men om Santa cruz sadlar passar i xxw kan hästen omöjligt vara 130 grader då dom ligger på ca 105. En santa cruz i xxw + fårskinnspad ligger ok på min häst som drar W i albion och Frank baines (utan pad).

jacsonsadel xxw passar min häst som är 115 grader. (xw och 36 i globus passar också.)

kl

Min har växt ur globus 36 och kan absolut inte ha jacson så jag tror du har mätt fel

Tack alla för hjälpen. Jag misstänker också att jag kan ha mätt fel, blev helt chockad över hur hon kan vara 135 grader. Som det verkar så ska ju Santa Cruz xxw passa hästar som är mellan 105-115 grader och den jag har ligger riktigt bra. Hon borde ju ligga där emellan. Det blir helt enkelt att åka och mäta en gång till. Det är verkligen synd att inte tillverkarna har sina bomvidder tillgängliga på internet. Hurdana är Globussadlarna att sitta i? Dressyrsadlarna verkar ha så långa stöd. Jag är personligen verkligen förtjust i M&N sadlarnas korta men stora stöd och gelsits, eftersom jag inte är så lång.

kl

Min har växt ur globus 36 och kan absolut inte ha jacson så jag tror du har mätt fel

Jag har inte mätt, jag han använt globus 36 och jacson xxw och de ligger helt identiskt. Dock vet jag att Globus har ändrat i sina storlekar och min sadel är snart 6 år gammal så det är den gamla globusstorleken jag menar.

Om du har en jacsson kan du glömma att en globus och en morris passar.
Jacsson är för hästar med rygg åt det svängda hållet och den anfdra två passar ponnyer med rak rygg.

Läs sadel listan här på¨buke då¨får du många tips

Hej
Har kollat sadellistan och det verkar som County passar svängd rygg, men har lång anl. yta- min ponny har 43 cm. Sen verkar Windsor, Edinburgh, Knights och Wellington passa böjda ryggar. Är svängda och böjda ryggar samma sak?
Har haft en Morris & Nolan liggande på henne och den verkade ganska ok.
Ska se om jag kan ladda upp ngra bilder på ryggen.

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 676
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 762
Senast: Aureola
·
Utrustning Jakten på den perfekta dressyrsadeln är i full gång och jag behöver alla tips jag kan få! Har två hästar och sadeln ska helst passa... 2
Svar
24
· Visningar
4 968
Senast: heyalex
·
S
Utrustning Jag har ju till och från rätt många hästar, och därför även sadlar;). De hästar jag haft tidigare som jag ridit har varit sportiga i...
Svar
10
· Visningar
2 370
Senast: HeJe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka