Bomvidd Prestige vs Stübben

Sv: Bomvidd Prestige vs Stübben

Men vet du om dom går att ändra i bommen så dom blir vidare?
Tycker ändå trots bomvidden att den ligger bra, men ifall han skulle bredda mer så är jag rädd att den blir för trång...

Du kan ändra bomvidden 3 bomvidder från originalstorleken. Om bommen har blivit ändrad står det under kåpan tror jag, då står det flera nummer intryckta under varandra.
Du kan alltså ändra från 32 till 34, 33-35, 34-36, 35-37 och de finns upp till 37.
Om du har en som är väldigt gammal kanske det inte går, men bara hör med Equalityline så kan de nog säga om din är för gammal eller inte.

Jo för mig, fast jag fick reda på det i våras. 2 veckor för sent *suckar*

Tack för svaret!
Men jag tror jag är blind :p
Är inne på deras hemsida men hittar ingenstans där det står någon mailadress?
Är jag blind? Eller har dom ingen?
Finns inget telefon nummer heller. eller måste man gå genom återförsäljaren?

Jodå, det finns ett schema nånstans där, under "Contact" tror jag. Men jag har inte fått nåt svar så....

Aha trodde man kunde få kontakt med någon här i sverige...
Måste man skicka sadeln ända dit för att få det gjort eller kan sadelmakare göra det här i sverige?

Det finns sadelmakare i Sverige som kan göra det.
Kontakta närmsta ÅF så kan de berätta för dig vilka som är godkända, jag ahr inga kontaktuppgifter till Equality Line, och enda sättet att komma i kontakt med dom är väl genom mässorna 3 ggr /år.

Okej. Enligt en kompis så kan karln som kommer till oss 2 ggr per år värma dom och bredda dom... Ska kolla upp vad han heter och kontrollera det hela, om han är godkänd för att göra ändringarna.
Både pållen och jag trivs väldigt bra med sadeln så jag vill gärna köpa den, men måste veta att den går att bredda ifall han blir grövre.

Har pratat med några, bla en sadelmakare som brukar komma förbi Jämtland 2 ggr per år och han rekommenderade inte att värma om bommen. Han sa att ofta blev det ingen större skillnad och resultatet blev sällan bra.
Så jag avvaktar istället tills han kommer nästa gång och ser om han har någon begagnad som kan tänkas passa.

Gör man ändringen rätt blir det bra. Skillnaden är dock att bommen blir mer böjd, men det blir den på alla sadlar om man vidgar den, men man kompenserar oftast med detta genom stoppning. Dessutom ska man vid en Prestige ändring också ändra bredden på kanalen, och har man en duktig sadelmakare som kan fixa stoppningen så kommer sadeln ligga om inte helt som innan så snarlikt.

Jag pratade med Sharpman som tydligen gör denna ändring, men då ändrar dom bara bommen och stoppar inte om sadeln något. Enligt dom så ändras inte bommen heller vad gäller böjningen. Ibland kunde den bli lite mer böjd, men den behövde inte bli det.
Men det känns som en rejäl chansning som inte är värd att ta...

Men man kan be dom stoppa om den, för ibland är det billigare att göra en ändring än att köpa en ny sadel... Man behöver inte be dom göra en helomstoppning, bara en justering, kostar väl 700:-

Jo, men jag hade bara sadeln hemma på prov. Har alltså inte köpt den.
Så därför vill jag inte chansa på det här. Har ingen brådska så jag väntar hellre tills jag hittar en som jag vet kommer passa ett tag framöver.

-lån-

Här är deras kontaktuppgifter, var inte svårt att få fram på Eniro:

Equality Line AB
Sadelv. 9, 66342 HAMMARÖ
Tel. 054-52 20 10

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
583
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
924
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har hittat en Globus Clic begagnad som ägaren inte vet vidden på, ngn som vet vart den märkningen sitter? Det är bra pris så jag...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka