Bomvidd, Stübben o Morris & Nolan

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 6 804
E

Emina

Någon som känner till om 32 är största bomvidden på både Stübben och M&N sadlarna? Har sökt o letat men har inte sett någonstans att det finns 33. Om nu 32 är den största är det då någon som vet vad det motsvarar i mått el. grader?

Sv: Bomvidd, Stübben o Morris & Nolan

Det går att beställa stubben i 33, vilket Ska vara x-vid men så himla vid är den inte... Så har du en väldigt bred häst bör du nog tänka på andra märker en stubben skulle jag tro... Dom är smala, en normal stubben är som smal bom i andra märken.

Emina skrev:
Någon som känner till om 32 är största bomvidden på både Stübben och M&N sadlarna? Har sökt o letat men har inte sett någonstans att det finns 33. Om nu 32 är den största är det då någon som vet vad det motsvarar i mått el. grader?

Jag tror Stubben har storlekar ända upp till 33,5 och M&N till 34
Har precis haft hem en M&N 33 på prov....

Ok, Har en Prestige i bomvidd 37 nu och den ligger bra. Det var bara det att jag sett en dressyrsadel i både Stübben och M&N som jag är lite sugen på.

M&N 34 är betydligt större än en prestige 37 om jag har förstått det rätt....Kanske en 32 el 33 M&N = prestige....Är inte helt säker......

Passar hästen i Prestige 37, som har en rejält svängd bom så kan jag nästan garantera dig att M&N inte kommer passa då dom har raka bommar... Vissa Stubben kan tänkas passa. Men leta hellre bland Prestige och märken som liknar, tex Jaguar, Dominus etc. Tror jag såg nån Prestige i 37 faktisk, på annonsdirekt.se! Annars kan du ju ändra vidden på dom också...

Hade sadelnprovaren ute igår och min prestige 37 passade inte alls min häst då han behöver en sadel som är rakare i bommen och en bredare bom dessutom, blev då rekommenderad M&N bomvidd 34 men har märkt att dessa är svåra att hitta beg så det blir till att köpa en ny.

33,5 är standard på Stubbens sadlar nu för tiden, alla deras modeller kan fås i den bomvidden.
M&N har upp till stl 34.

Stubben 33,5 är 104 grader, m&N 33 är bredare än så.

Håller med Centaur, M&N kommer inte passa om Prestige gör det. Jaguar kan vara bra då, då kan du ändra bomvidden dessutom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 057
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara... 2
Svar
28
· Visningar
4 719
Senast: Trissa
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 618
Senast: ylvalill
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med... 2
Svar
24
· Visningar
6 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer

Hästrelaterat

Tillbaka