• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lillaskutt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 699
Sv: bomvidd

hej
Bomvidden på en sadel får man fram :
På var sida om hästen löper ortspetsarna /bombenen
Dom är framvalvet i förlägning kan man säga.
Ortspetsens fäste i bossan är i en liten ficka som man kan se när man lyfter på kåpan.
Ofta är dom förlängda av en läderbit eller en plast bit för att vara mer flexibla i änden.
Så du mäter mellan dom ca 3 cm upp på var ände.
Den siffra du får fram är bommens bredd.
Ibland kan det finnas stämplat på stigläderkrampan t.e.x xw vilket då står för extra vid bom.

Men bara för ett märke passar med den bomvodden så passar nog inte nästa för alla olika märken har olika siffror om det är en normal eller vid bom.
Men du får en riktlinje att gå efter

lycka till

/loppfrö

Istället för att starta en ny tråd...

Jag måste vara korkad eller något. Förstår inte hur jag ska lyckas med detta :cry:
Skall sälja en sadel och behöver ju då veta vad det är för bomvidd och så, trodde det stod på kvittot som jag fick när jag köpte sadeln, men det gjorde det inte (köpte den privat).

Sadeln är en stübben tristan om det spelar någon roll.

Tacksam för idiotsäkra svar :crazy:

Kolla under kåpan, på svettkåpan som är mot hästen, vid sadelgjordsstropparna, på lillkåpan och längst ner under kåpan. Nånstans ska det stå instämplat en bomvidd.
Det KAN stå bokstäver (typ N, B, C), beroende av hur gammal den är.

:bow: Tack :bow:

Har hittat detta instämplat

7599636
32

på ena sidans lilla kåpa

på andra sidan finns 317 instämplat

Är det 32 som är bomvidd?
Någon som vet vad det andra står för?

Det översta är sadelnumret (alltså kan du ringa till Stubben i Tyskland så kan de kolla upp vilken bomvidd och sitsstorlek det är)
Och det understa är bomvidden.

Vad 317 står för vet jag inte.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?