• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 322
M

Mie

Hur mäter man en häst för att få fram vilken bomvidd som bör passa?

Sv: Bomvidd??

Tack för hjälpen.. tror jag förstår bättre nu.

Tack för hjälpen.. tror jag förstår bättre nu.

Det var så lite så.... :)

Men man förstår ju att när man kollar på sadlar till hästen så räcker det inte att veta t ex att sadeln har "smal, vid eller extra vid bom" som det står i många annonser eller på sadlarna i hästsportbutiken.

Man ska veta gradantalet (alltså det som mättes fram i länken ovan) på bommen och likaså på hästen för att kunna få lite hum om ifall det kan passa eller ej. :)

Hu kommer man fram till om det är smal, normal eller vid bom då?

Alla (eller iaf nästan alla) sadelmärken har olika gradantal på vad som är normal,vid eller extra vid bomvidd. Jag brukar säga att en häst som ligger runt 80 grader är smal, runt 90 grader normal och runt 100 vid osv. Men detta stämmer inte alltid överens med olika sadeltillverkares vidder. På hemsidan som du fick länkad finns det även en lista med sadlar och hur vida de är (i grader), där kan du jämföra lite med vad din häst behöver.

Sadlar är svårt och är du osäker så ta ut an auktoriserad sadelutprovare.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
232
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
663
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 945
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka