bomvidder mm

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mifellen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 819
M

Mifellen

Någon som vet om man på något sätt kan få reda på bomvidden på en sadeln som det inte står på? Man måste väl kunna mäta det på något sätt?? Har nämligen en dressyrsadel, en allroundsadel och en westernsadel som det inte står på! På allroundsadeln har det stått, men det har blivit bortnött... :mad:

Sv: bomvidder mm

vinkeln eller bredden aller graderna bör man få fram genom att ;
Via framvalvet av sadeln löper det varsin bomben/ortspets ned i en ficka men ser under kåpan.Framme nästan rakt under stigläderkrampan.
Man försöker därefter få fram hur långt det är emellan dessa (insidan)
Alltså däremellan som hästen skall vara.
Oftast sitter det en bit läder eller plast allra längst ut på bombenet/ortspetsen som är mer flexibel än själva trästomen till bommen/eller om hela bommen är av plast.
Så försök mäta ca 3-6 cm ovan för änden på ortspetsen, till samma ställe på andra ortspetsen.
den siffra du bör få fram kan ligga från 29-35 eller nått sådant då är en med måttet 29 väldigt smal som exempel.

Hoppas du inte tar illa vid dig för jag försöker förklara lite naivt som om du inget kan, men jag hoppas att du skall förstå.
Där av det kanske barnsliga förklarings sättet

lycka till nu
loppfrö

Sv: bomvidder mm

Loppfrö skrev:
Hoppas du inte tar illa vid dig för jag försöker förklara lite naivt som om du inget kan, men jag hoppas att du skall förstå.
Där av det kanske barnsliga förklarings sättet

Nej, inte alls. Det var en jättebra beskrivning! Bättre för mycket än för lite! Nu ska jag gå ut och mäta!!

TACK!!!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 565
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka