Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är väl egentligen lite emot allt sånt religiöst ink kyrkklockor men ska kyrkan plinga kan han stå och ropa i moskén.
Jag antar att du menar Eid al-Fitr, slutet på Ramadan. Och det var ett mindre helvete när jag bodde nära moskén också kan jag säga. Trummor kom jag inte över, men folk körde runt i bilar och tutade non-stop hela nätterna.
Det var ungefär som när Arsenal vann trippeln, vägarna var helt blockerade och det tog mig över två timmar att komma till jobbet - en resa som normalt tog sisådär arton minuter.
KL
Nej. Jag vill inte att det ska tillåtas med böneutrop.
Jag tycker det är självklart att det ska finnas moskéer, men religionen ska utövas därinne.
Jag tycker inte att man kan jämföra med kyrkklockor fullt ut. Visserligen ringer man i dom vid gudstjänst, men det är ju bara klockor som klingar, det är ordlöst och för mig är det skillnad. Här ringer man fortfarande i klockorna också för att markera arbetsdagens början och slut, så klockorna har en del i vår kultur som inte är enbart religiös (även om den egentligen är onödig nu för tiden).
Om man i moskén istället valde att använda något slags "larm" när det är bönedags skulle det vara ok för mig.
*KL*
Man kan bli störd av det mesta om man vill. I ett närliggande samhälle finns det ett buddisttempel. Mitt i ett bostadsområde. Det är en ständigt klagan på hur de stör. Buddister tänker ni kanske? Tysta, vänliga buddistmunkar? Stör? Jodå. Det senaste i en rad gnäll är att de intillboende blev så störda av solreflexerna från templets guldmålade grindstolpar att de krävde att de skulle målas om.
Toleransen är verkligen på topp.
Nix, inte alls. Men tar Islam avstånd från det? Nej. Räcker för mig. Himla lätt att skylla på minoriteterna och kulturella avarter.......
98%* av somaliska kvinnor är könsstympade så uppenbarligen är det iaf en väldigt stor del av världens muslimer som inte tar avstånd från just könsstympning. *Källa: Amnesty.
Den 5 Mars 2008 föreläste Sara Johnsdotter och Birgitta Essén om bakgrunden till kvinnlig könsstympning och synen bland somalierna i Sverige. De menar att den nya kunskap om att könsstympning inte är påskrivet i koranen får många somalier reda på när de kommer till Sverige, där de möter anra muslimer som inte är könsstympade och upptäcker att det är traditionen och inte islam som kräver. Detta möte med andra muslimer i Sverige blir också en process som sätts igång, där frågan om könsstympning börjar ses med andra ögon blandsomalier i Sverige.
Vad är könsstympning
Könsstympning är en sedvänja som fanns före kristendomen och före islam dock inte knuten till någon religion. Inom islam är det bland vissa grupper en utbredd uppfattning att kvinnlig könsstympning skulle vara föreskrivet.
Menar du att islam skall bli mer vardag för oss Svenskar
Jisses..
Jag är Svensk och är stolt över det, jag vill inte att Sverige skall ändras till ngåot annat än vad det är idag dvs Svenskt!!
Fan, då ryker Norge från ok-listan. Där skjuter de ju politiskt aktiva ungdomar.
Fast ditt sverige är inte allas sverige. Jag gick i en grundskola där 80% hade invandrarbakgrund i 1a, 2a eller 3dje led. För mig är det lika vanligt att folk är muslimer som kristna. Fast 95% var inte så värst troende alls.
Jag har lika mycket gemensamt med en person uppväxt i samma förort som mig men med annat ursprung som nån från Boden eller Sjöbo.
Det var lika svårt att förstå min kompis mamma som bröt på turkiska som när vi var hos hästuppfödare i Sjöbo som inte lämnat gården på 30 år.
Mitt sverige är mitt. Inte ditt.
Hur många här har besökt fittja och sett hur störande det skulle vara?
I hallunda, inte långt bort, ligger kyrkan där väääldigt många syrianska bröllop sker.
Pratar man rent störande och decibel ligger de nog hästlängder framför moskén.
Där är det inte 1 som skriker utan snarare flera hundra.
Är det ok för att de är kristna?
Tja det tog 3/4s timme från de du avslutade diskussionen tills du var tbx o skrev igen.
Men det var väl inte Islam som gjorde nåt mot dig?
det var en person, troligen en man? varför hatar du inte män istället?
De har sjukt brottsliga om man ser statistiskt. Ingen annan folkgrupp är i närheten av gruppen "män".
Jag bor inte så nära nu men har växt upp i sthlms södra förorter.
Gjorde du det?
Om man känner att kristendomens skrifter är behagliga är ett tips att se
Magnus Betners standup från just en kyrka. Där tar han upp det där med att man får ta sin grannes dotter om han snor ens ko ( i grova drag).
Rätt hardcore i mitt tycke.
Fast ditt sverige är inte allas sverige. Jag gick i en grundskola där 80% hade invandrarbakgrund i 1a, 2a eller 3dje led. För mig är det lika vanligt att folk är muslimer som kristna. Fast 95% var inte så värst troende alls.
Jag har lika mycket gemensamt med en person uppväxt i samma förort som mig men med annat ursprung som nån från Boden eller Sjöbo.
Det var lika svårt att förstå min kompis mamma som bröt på turkiska som när vi var hos hästuppfödare i Sjöbo som inte lämnat gården på 30 år.
Mitt sverige är mitt. Inte ditt.
Hahaha, jag blir fnissig, men skrattet fastnar i halsen.
Störda av solreflexer i grindstolpar?! Jösses...
![]()