Bukefalos 28 år!

Boosta immunförsvaret

Texaz

Trådstartare
Går ofta runt och är lite småförkyld, har inte vållat mig några bekymmer egentligen tidigare, men nu under pandemin blir det jobbigt, med upprepade sjukskrivningar bl a.

Är överlag lite dålig på att få i mig alla näringsämnen, blir så lätt att hoppa över frukt och grönt av ren slöhet, men tänkte nu ta tag i det.

Vill gärna ha tips på supernyttiga, och gärna enkla rätter att äta 😍

Sallader som står sig några dagar, och saker man kan ha som mellanmål är också intressant.

Så hit med alla tips😎
 
Blåbär!
Äter alltid blåbär och müsli till frukost. Bra med antioxidanter i det.
Har du haft cancer bör du dock undvika antioxidanter.
 
Jag har fått tips om en grupp på fb som heter Hälsovinnarna. Jag har börjat med vitamin- och mineraldrinkar därifrån som jag hört att många haft god effekt av. Jag är skeptisk men jag har heller inget att förlora så jag ger det 3 mån...
 
Har man ingen brist på något finns det inget sätt att "boosta" immunförsvaret (utöver vaccination då). Att man ska kunna göra det är bara hittepå för att sälja.

Sant. Men hur många äter så allsidigt idag så att ingen brist finns? Jag är den första att erkänna att jag är skitdålig på att variera min kost. I och med min diagnos hypotyreos fick jag börja läsa på lite, och inser att det är rätt svårt att få i sig alla vitaminer och mineraler. Jag har å andra sidan enkelspårig korthållning av andra orsaker men ja... det är en sanning med modifikation att folk inte har brister om de äter "vanlig mat". Vad som blivit vanlig mat idag i form av hel- och halvfabrikat, sockerprodukter osv är inte speciellt näringsriktigt det heller. Nej det ersätts inte av tillskott, men det kanske iaf med bra tillskott kan göra skadan mindre...
 
Går ofta runt och är lite småförkyld, har inte vållat mig några bekymmer egentligen tidigare, men nu under pandemin blir det jobbigt, med upprepade sjukskrivningar bl a.

Är överlag lite dålig på att få i mig alla näringsämnen, blir så lätt att hoppa över frukt och grönt av ren slöhet, men tänkte nu ta tag i det.

Vill gärna ha tips på supernyttiga, och gärna enkla rätter att äta 😍

Sallader som står sig några dagar, och saker man kan ha som mellanmål är också intressant.

Så hit med alla tips😎
Nåt som jag tycker är ett enkelt och gott sätt att få i sig mer grönt är tre veckors-sallad från Zeinas kitchen. Bara att göra en stor sats och förvara i kylen och äta till alla måltider!
 
Har man ingen brist på något finns det inget sätt att "boosta" immunförsvaret (utöver vaccination då). Att man ska kunna göra det är bara hittepå för att sälja.
Grejen är att jag högst troligt inte får i mig tillräckligt med näring...
Vill ju ha tips på hur jag ska kunna få i mig mer, främst genom mat
 
Sant. Men hur många äter så allsidigt idag så att ingen brist finns? Jag är den första att erkänna att jag är skitdålig på att variera min kost. I och med min diagnos hypotyreos fick jag börja läsa på lite, och inser att det är rätt svårt att få i sig alla vitaminer och mineraler. Jag har å andra sidan enkelspårig korthållning av andra orsaker men ja... det är en sanning med modifikation att folk inte har brister om de äter "vanlig mat". Vad som blivit vanlig mat idag i form av hel- och halvfabrikat, sockerprodukter osv är inte speciellt näringsriktigt det heller. Nej det ersätts inte av tillskott, men det kanske iaf med bra tillskott kan göra skadan mindre...

Jag medicinerar med receptbelagda vitaminpreparat pga fastställd brist på några vitaminer. Det är ytterst få människor som har en sådan svår brist att det sätter ner ens immunförsvar (min brist sätter inte ner immunförsvaret, det gör andra mediciner som åtgärdar orsaken till vitaminbristen...). Jag är testad för det mesta och i övrigt ser det bra ut. Då ska vi komma ihåg att jag äter dåligt (dvs för lite) rätt ofta pga brist på aptit och en ätstörning som spökar. Dvs utan sjukdomar får man verkligen anstränga sig att få en sådan brist att immunförsvaret pajar.
 
Jag medicinerar med receptbelagda vitaminpreparat pga fastställd brist på några vitaminer. Det är ytterst få människor som har en sådan svår brist att det sätter ner ens immunförsvar (min brist sätter inte ner immunförsvaret, det gör andra mediciner som åtgärdar orsaken till vitaminbristen...). Jag är testad för det mesta och i övrigt ser det bra ut. Då ska vi komma ihåg att jag äter dåligt (dvs för lite) rätt ofta pga brist på aptit och en ätstörning som spökar. Dvs utan sjukdomar får man verkligen anstränga sig att få en sådan brist att immunförsvaret pajar.
Ok, då får jag anta att det helt enkelt inte är något att göra åt mina återkommande förkylningar🥴

Vill dock ändå börja äta nyttigare. Äter i princip ingen frukt/grönsaker....
Kött med olika såser, varierar mellan potatis, ris och pasta/nudlar.
Fast det kanske är tillräckligt för att få i sig all näring?🤔
 
Ok, då får jag anta att det helt enkelt inte är något att göra åt mina återkommande förkylningar🥴

Vill dock ändå börja äta nyttigare. Äter i princip ingen frukt/grönsaker....
Kött med olika såser, varierar mellan potatis, ris och pasta/nudlar.
Fast det kanske är tillräckligt för att få i sig all näring?🤔
Jag slutade bli förkyld lätt när jag bytte jobb. "Skötte mig" så bra jag kunde med sömn och mat och provade vitamintillskott i perioder men var ofta sjuk varje/varannan månad. Har inte varit förkyld på över ett halvår sedan jag slutade där, inte så kul tips men ofta tror jag stress ställer till det mer än man anar.
 
Jag slutade bli förkyld lätt när jag bytte jobb. "Skötte mig" så bra jag kunde med sömn och mat och provade vitamintillskott i perioder men var ofta sjuk varje/varannan månad. Har inte varit förkyld på över ett halvår sedan jag slutade där, inte så kul tips men ofta tror jag stress ställer till det mer än man anar.
Hm, har iofs nyss bytt jobb, och har aldrig trivts så bra som här, så det känns märkligt.
Iofs var jag förkyld även innan, men utan en pandemi (och provtagning vid symptom) så tänkte jag inte så mycket på det...
 
Går ofta runt och är lite småförkyld, har inte vållat mig några bekymmer egentligen tidigare, men nu under pandemin blir det jobbigt, med upprepade sjukskrivningar bl a.

Är överlag lite dålig på att få i mig alla näringsämnen, blir så lätt att hoppa över frukt och grönt av ren slöhet, men tänkte nu ta tag i det.

Vill gärna ha tips på supernyttiga, och gärna enkla rätter att äta 😍

Sallader som står sig några dagar, och saker man kan ha som mellanmål är också intressant.

Så hit med alla tips😎
Gör vad du kan för att hålla magen så stabil som möjligt. Det är den bästa insats du kan göra för immunförsvaret. Tex Proviva till frukost.
 
Har du alltid varit sån att du är nästan konstant småsjuk eller är det något som kommit på senare tid?
Hur är arbetsmiljön med ventilation, mögel och annat?

Jag är jättekänslig för mögel i hus. Blir konstant täppt i näsan och får ibland rinniga ögon.
Arbetsmiljön är bra, och jag är som sagt rätt ny på jobbet.

Började nog för några år sen, efter en lång sjukskrivning pga utmattningsdepression :crazy: , fast svårt att säga. Blir ju mer påtagligt nu när jag inte får jobba när jag är förkyld, tidgare reflekterade jag inte så mycket över det utan körde på
 
@athena_arabians Jag har oxå ätstörning i grunden. Och en värdelös ämnesomsättning pga den senaste välsignelsen hypotyreos. Går jättedåligt ihop, och spec om en lägger till att begränsa kaloriintag och att få i sig all näring. Jag äter ensidigt för då vet jag exakt hur många kalorier jag får i mig utan att behöva näringsberäkna på nytt inför varje måltid. Sorgligt men sant.
 
Bravo har färdiga smoothies som e goda, 4 olika smaker tror jag det finns. Ett enkelt sätt att få i sig mkt olika typer av frukt.

Tycker också om nån grönsak som kan ätas rå som tex spenat, snacks morot (behöver man inte ens skala) eller paprika :) sen lite magert köttpålägg/ägg och nån knäckebröd eller liknande med olika dipp typ hummus/bönröra, smaksatt fetaost till e gott :)

Dricker mkt varmt vatten med ingefära, citron och honung, gott och om jag har ont i halsen lindrar det mkt bra.
 
Ok, då får jag anta att det helt enkelt inte är något att göra åt mina återkommande förkylningar🥴

Vill dock ändå börja äta nyttigare. Äter i princip ingen frukt/grönsaker....
Kött med olika såser, varierar mellan potatis, ris och pasta/nudlar.
Fast det kanske är tillräckligt för att få i sig all näring?🤔

Prova ColdZyme.

Sen är ett enkelt sätt att få i sig grönsaker att t.ex. riva ner morötter i köttfärssåsen eller andra såser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp