Bukefalos 28 år!

Boosta immunförsvaret

Sök på Näringsjägare, de har lite bra tips på att få in mer olika grönt i maten utan att göra om maten helt.
 
Prova ColdZyme.

Sen är ett enkelt sätt att få i sig grönsaker att t.ex. riva ner morötter i köttfärssåsen eller andra såser.
Funkar ColdZyme? Jag har allvarligt funderat på något sådant nu när jag är tillbaka och jobbar med småbarn igen. Vill inte få varenda förkylning som de har, med allt det innebär av att stanna hemma i flera dagar, osv.... :(
 
Funkar ColdZyme? Jag har allvarligt funderat på något sådant nu när jag är tillbaka och jobbar med småbarn igen. Vill inte få varenda förkylning som de har, med allt det innebär av att stanna hemma i flera dagar, osv.... :(

Jag tycker att det funkar! Jag har använt det när första tecknet på förkylning känts av. Flera gånger har den känslan fortsatt men ingen förkylning har brutit ut.
 
Jag tycker att det funkar. Placebo eller inte men
Jag tycker att det funkar! Jag har använt det när första tecknet på förkylning känts av. Flera gånger har den känslan fortsatt men ingen förkylning har brutit ut.
Ska nog ta och testa :up: !

Blir dock lite förvirrad när jag läser om dosering. Hur ofta använder ni? Kör ni varje dag under förkylningssäsong (och i så fall hur många ggr/dag), eller tar ni endast om ni börjar känna er lite krassliga?
 
Ska nog ta och testa :up: !

Blir dock lite förvirrad när jag läser om dosering. Hur ofta använder ni? Kör ni varje dag under förkylningssäsong (och i så fall hur många ggr/dag), eller tar ni endast om ni börjar känna er lite krassliga?
Har jag känningar så tar jag när jag kommer ihåg under dagen. Är jag förkyld så försöker jag ta relativt ofta, varannan timme eller så.
Tar inte om jag känner mig frisk om jag inte har nåt speciellt som gör att jag måste hålla mig frisk, då kan jag ta nån gång om dagen fram till det.
 
Tar alltid ColdZyme när det börjar killa i halsen som det gör hos mig inför en förkylning. Har funkat hittills, 1 förkylning bara på fler år, hade flera förkylningar årligen innan. Första dagen tar jag ofta, andra dagen brukar jag inte behöva ta mer.
 
Vi kör sedan ett par veckor med "salad in a jar" till lunch. Gör i ordning på söndagen och goda sallader hela veckan.

Säkert är det lite mer vitaminer i om man gör sallad helt färsk, men jag tror att en salladsburk har mer näring än ingen sallad alls.
 
Går ofta runt och är lite småförkyld, har inte vållat mig några bekymmer egentligen tidigare, men nu under pandemin blir det jobbigt, med upprepade sjukskrivningar bl a.

Är överlag lite dålig på att få i mig alla näringsämnen, blir så lätt att hoppa över frukt och grönt av ren slöhet, men tänkte nu ta tag i det.

Vill gärna ha tips på supernyttiga, och gärna enkla rätter att äta 😍

Sallader som står sig några dagar, och saker man kan ha som mellanmål är också intressant.

Så hit med alla tips😎
När det gäller att öka grönsaksmängden så gäller det att hitta sånt man gillar. Här hemma är rivna morötter alltid populärt och passar till det mesta. :)

När det gäller att hålla sig frisk från småförkylningar så är det viktigt att sova bra, röra sig under dagen, må bra på jobbet och försöka minimera stress.
 
Ska nog ta och testa :up: !

Blir dock lite förvirrad när jag läser om dosering. Hur ofta använder ni? Kör ni varje dag under förkylningssäsong (och i så fall hur många ggr/dag), eller tar ni endast om ni börjar känna er lite krassliga?

Jag brukar spraya 2 ggr varannan timme under dagtid i några dagar när jag börjar känna första tecknet på förkylning. Eller om jag tillfälligt ska vistas i en miljö där det är extra stor risk för förkylning.
 
Går ofta runt och är lite småförkyld, har inte vållat mig några bekymmer egentligen tidigare, men nu under pandemin blir det jobbigt, med upprepade sjukskrivningar bl a.

Är överlag lite dålig på att få i mig alla näringsämnen, blir så lätt att hoppa över frukt och grönt av ren slöhet, men tänkte nu ta tag i det.

Vill gärna ha tips på supernyttiga, och gärna enkla rätter att äta 😍

Sallader som står sig några dagar, och saker man kan ha som mellanmål är också intressant.

Så hit med alla tips😎

Mitt immunförsvar blev sjukt mycket bättre när jag började kunna sova ordentligt och regelbundet på nätterna. Från att vara sjuk halvofta till nästan aldrig.
 
Har du varit hos läkare / VC? Då kan du ju få svart på vitt vad som fattas dig.
Jag var förkyld närapå konstant i 2 år. Tog ett tag och lite tjat från mig så fick jag till slut ta blodprov som visade på järnbrist.

Utöver att man konstaterar via blodprov att man har brist på något finns det inget man kan göra för att boosta immunförsvaret. Däremot kan man försöka hitta vad det är som gör att man är sjuk ofta och sedan jobba bort det ( i mitt fall järnbrist och stress).
 
Har du varit hos läkare / VC? Då kan du ju få svart på vitt vad som fattas dig.
Jag var förkyld närapå konstant i 2 år. Tog ett tag och lite tjat från mig så fick jag till slut ta blodprov som visade på järnbrist.

Utöver att man konstaterar via blodprov att man har brist på något finns det inget man kan göra för att boosta immunförsvaret. Däremot kan man försöka hitta vad det är som gör att man är sjuk ofta och sedan jobba bort det ( i mitt fall järnbrist och stress).
Ska se om jag kan få ta prov då, järnbrist har jag inte haft innan iaf, det kollas upp när jag lämnar blod;)
Kör på med att försöka få i mig mer näring och kompletterar en tid med kosttillskott, tror inte det skadar iaf
 
Har du varit hos läkare / VC? Då kan du ju få svart på vitt vad som fattas dig.
Jag var förkyld närapå konstant i 2 år. Tog ett tag och lite tjat från mig så fick jag till slut ta blodprov som visade på järnbrist.

Utöver att man konstaterar via blodprov att man har brist på något finns det inget man kan göra för att boosta immunförsvaret. Däremot kan man försöka hitta vad det är som gör att man är sjuk ofta och sedan jobba bort det ( i mitt fall järnbrist och stress).

Precis!

Jag var med min dotter till läkaren pga mycket problem med huvudvärk och då tog de prover eftersom hon äter väldigt ensidigt (INGEN frukt och INGA grönsaker och i övrigt väldigt få livsmedel). Men det visade inga brister... De var väldigt tydliga med att man heller inte ska ta tillskott om inga brister kan påvisas.

Så börja med att gå och ta prover, men oavsett är det väl bra om du kan börja äta lite mer frukt och grönt om du vill, det kan aldrig vara fel.
 
Börja med att ändra på det då? 500 per dag är inte spec mkt. 1 banan, 1 mindre äpple, 1 tomat, några kvistar blomkål och 1 apelsin per dag exempelvis.
Jösses vad mycket socker varje dag. 1tomat, blomkål, vit
Ska se om jag kan få ta prov då, järnbrist har jag inte haft innan iaf, det kollas upp när jag lämnar blod;)
Kör på med att försöka få i mig mer näring och kompletterar en tid med kosttillskott, tror inte det skadar iaf
Ett annat sätt att boosta imunförsvaret är att stänga munnen och låta näsan sköta andningen. I bihålorna bildas kvävemonoxid som åker med luften via näsan ner i lungorna. Läs mer här:
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/14/mer-syre-nasan
Kväveoxid är något som verkar intressant för behandling / lindring av Corona.
https://www.lakemedelsvarlden.se/kvaveoxid-mojlig-behandling-vid-covid-19/
Jag är en "medveten andare". Mitt egna uttryck. Sedan jag blev medveten andare så la jag ju ochså märke till alla "mun andare". Men jösses vad människor andas mycket med öppen mun. I min värld- förknippat med ohälsa. Gör din kropp frisk, nöjd och glad -cloose your mouth and breath with your nose:D
 
Ett enkelt knep för att få i sig mer grönsaker tycker jag är att ha en skål småtomater på bordet, sköljda och redo att ätas. Då blir det lätt att man (jag) stoppar i sig ett par stycken medan man väntar på att pastavattnet ska koka, kaffet ska brygga klart, eller helt enkelt när man råkar gå förbi. Man kan också tugga på en morot/gurkbit/annat medan man lagar mat eller liknande, grönsakerna måste inte ätas samtidigt som en större måltid.

För mig funkar det också att försöka att se till att jag får i mig minst en, men gärna 2-3, sorters frukt/grönsaker på morgonen. Jag behöver liksom "börja dagen rätt" för att det ska bli någon ordning på det. Det kan vara allt från äpplebitar i yoghurten och gurka/tomat/paprika på mackan till mer "avancerade" saker som smoothie, avocadomacka eller grönsaksomelett.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp