Boots eller kotring?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Ska inhandla nya skydd till hästen och tänkte då också köpa boots, främst för att skydda när jag klättrar och hårdare jobb. Men vilka boots ska jag satsa på?Funderar på kotring? vad har ni för erfarenhet? skyddar verkligen en kotring? vilket skyddar bäst, kotring eller boots?
Känns som om boots skyddar mer men är klumpigare? Kotringen känns säker då den är tjock men skyddar den verkligen hela hoven bak? hästen kan ju trampa under?
Tacksam för svar

Senast ändrad:
Sv: Boots eller kotring?

jag är sjukt rädd om skorna så jag kör med boots runt om! tror inte att kotring skyddar lika mkt som boots, eller de ser man ju att de inte gör men jag skulle nog satsa på boots...!

sätter man inte kotringen ovanför kotan??:confused:
för den skyddar väl inte direkt hoven utan bara ifall den stryker/slår ihop frambenen mo varann...
själv använder jag boots och det är inte så klumpigt som det kanske ser ut, finns ju i olika material också...:smirk:

Jag gillar inte kotringar riktigt. De måste ju skydda ganska dåligt och dessutom ligga och "slå" varje gång hästen tar ett steg?
Jag rider med neopreneboots, helt suveräna.

Jag förstår mig inte på kotringen, den lär ju inte skydda något :crazy: .
Jag skulle hellre satsa på boots (neoprene) eller hur det stavas :D

En kotring skyddar ju bara precis mot balltram eller??
Boots skyddar skorna också.

då menar vi nog inte samma sak..:smirk: ..jag menar en sån där gummiring som man placerar över kotleden (därav namnet kotring) för att hindra hästen från att slå ihop benen och stryka sig..vet inte vad ni andra menar..:angel:

jag menar en sådan....
kotringmt.jpg

Gå in på hööks hemsida och tryck på benskydd, gå längre ner på sidan så ser du hur kotringen ska placeras. Under kotan, som ett boots.

h**ks har haft fel ett antal gånger...:angel: ...men det finns väl säkert fler användningsområden av det sk kotringen (som man iaf förr satt över kotleden och som även en del tävlingsryttare använder i nuläget)...annars skulle den väl heta nåt annat?...:smirk:

Men alltså, om det nu är som du säger, att den sitter över kotan, vad är det den ska skydda mot? Slag och strykningar?

Håller dock fast vid att de ska sitta precis som hööks visar..

Men hur menar du att de fäster den ovanför kotan? Det kan ju verkligen inte vara bra. Den borde ju behövas dras åt för artt sitta kvar o det kan jag inte tänka mig att någon skulle göra. Det finns ju så många andra fina skydd att använda högre upp. Har du verkligen rätt för dig?
All användning jag varit i kontakt med är "ovanpå" hoven eller vad man ska säga. Som en boots fast inget som hänger ner.

boots helt klart, runt om eller bara fram :9 jag har alltid runt om.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 424
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 678
Senast: 13579vas
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 469
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka