Boots för känslig häst?

_Sascha_

Trådstartare
Min häst trampar sig ofta när man rider ut, det är speciellt jobbigt eftersom hon haft mugg hela vintern och eftersom hon trampar upp sig hela tiden känns det som det här aldrig kommer ta slut. Och hon trampar sig bara när hon är ute, aldrig annars och hon har nu 2 fula sår på insidan precis ovanför hoven på vardera bakben.

Det stora problemet är att hon inte kan ha vanliga gummiboots för då blir hon irriterad i karleden.

Vad tror ni om boots med fårskinn? Kan det fungera eller "skaver" det lika mycket som vanliga? Några andra tips eller smarta idéer?

Hon kan inte heller gå utan skor bak då hon är väldigt känslig i hovarna med..
Det är inget fel på henne i övrigt heller utan hon är bara väldigt oförsiktig, har alltid varit.

Jag är tacksam för alla synpunkter eller idéer som ni kan komma på! :bow:
 
Sv: Boots för känslig häst?

Har inga själv (ska nog införskaffa, min häst är likadan som din) men tycker du ska kolla på boots med "kuddar" bak. Kuddarna (sitter i karleden) gör att bootsen inte snurrar=friktionen minskar.
Finns faktiskt lite olika varianter; Hööks har och Professional Choice också.

Har även hört talas om att det finns tejp som man kan använda, vanligt bland hoppryttare, och den kan ju inte åstadkomma så mycket friktion?


Har som sagt inga egna erfarenheter av ovanstående, har nästan bara en massa söndriga gummiboots :D
 
Sv: Boots för känslig häst?

finns ju sånna boots som bara skyddar ballarna, Veredus techno shield boots t ex, finns andra men kommer inte ihåg namnet.. de sitter väldigt bra och snurrar inte.
 
Sv: Boots för känslig häst?

Såg en trevlig kvinna som har som ringar som sitter ovanför hovarna och gör att hästen inte kommer åt att trampa sig lika lätt.

Ptr
 
Sv: Boots för känslig häst?

Det finns något som heter ballskydd, finns på travshoppar och även online om du googlar. De första jag fick upp kostade 139 kr. Fast nu såg jag att din trampar sig ovanför kronranden och då lär de inte hjälpa tyvärr.
 
Sv: Boots för känslig häst?

*kl*

Nu har jag provat tre enligt butiken "snälla" boots.. Hon blir så irriterad!

Nu funderar jag på gamascher, kotskydd som går ner en bit med mjuk flärp.. Någon som provat? Hur långt täcker dom?

Något som sitter åt i karleden går inte :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp