• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Love_Maya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 392
L

Love_Maya

Hejhej.

Hjälper det att ha boots på hästen om hästen tappar skorna HELA tiden? Vilka boots är bäst och var kan man köpa dem? Har man bootsen när hästen är i hagen då lr (det är där hon tappar dem)?

Kram

Sv: Boots.

Hejhej.

Hjälper det att ha boots på hästen om hästen tappar skorna HELA tiden? Vilka boots är bäst och var kan man köpa dem? Har man bootsen när hästen är i hagen då lr (det är där hon tappar dem)?

Kram

Nej det gör det inte.
Är det lerigt i hagen?
Vad säger hovslagaren?

// M

Nähä.. Många har sagt det, men dem kanske hade fel. Nej, det är en gräshage men endast lite träd & några stenar i 2 utav hörn av hagarna (dem går i 4 hagar). Så det är inte lerigt eller så. Dem bara faller av :S Hon går inte på skorna eller vad man ska säga. Hovslagaren har rätt länge låtit hovarna varit långa men korta i trakterna och då tappade hon skorna hela tiden då sa vi till honom att korta tån lite och inte ta så mycket på trakterna eftersom hon nästan gick på ballarna eller så. Det gjorde han, sen tog vi 6 veckor mellan men hon tappade ena skon efter 4 veckor ungefär. :( Vad är det för fel då? Är inte så bra på skor och sånt ..

Kram

Hmmmmm :confused:

Slår hon alltså ALDRIG på sig?
Hittar ni skorna i hagen? Var ligger de i så fall? "Detektivarbete...."
Brallar hon runt och leker mycket i hagen?
Vad är det för typ av häst? ras? Ålder?
Hovkvalité?

Förresten...brukar ni tala om för hovis hur han ska göra?????
Varför gör ni det? Är han okunnig? Opålitlig?... (Jag vet inte...jag bara undrar ;) )
Varför hade Citat: " Hovslagaren rätt länge låtit hovarna varit långa men korta i trakterna " ...?

// M (på sitt allra lurigaste humör hi hi)

ja om min häst skulle tappa skor hela tiden o jag måste säga åt hovslagaren hur han ska sko skulle jag absolut byta....

Hade samma problem med min häst förut. Skorna fullkomligt trillade av hovarna. Vi bytte hovslagare, slog på flappskor en sommar, och sen var problemet löst.

skor faller inte av utan en anledning.
Hur vet du att hon inte är i och trampar på sig själv?`
är det fram som tappas?

boots hjälper tycker jag under förutsättning att det är att hästen är i och trampar med bak på fram. först måste skon vara inlagd dock, annars hjälper det inte.

Man måste ju kunna föra en dialog med sin hovslagare.
Hovis vet ju inte hur hästen beter sig när man rider/kör.
Vissa beteenden kan ju hjälpas/avhjälpas genom skoning.

Jag och min hovis provade ex. för nått år sedan att spara ut tårna litegrann några skoperioder för att få häst att rulla över lite långsammare och inte vara så stressad i sin gång. Fungerade och då kunde vi korta tån igen för vinkeln som blev var inte expemplarisk för honom som ridhäst.
Denne hovis varken okunnig eller opålitlig Men gör som man säger om man inte har jättekonstiga ideér. ;)

En annan hovis skodde precis som han ville fast jag ifrågasatte och verklien inte ville ha så som han gjorde (jättehöga trakter och ingen tå vilket resulterade i bruten kotvinkel..)
Denne hovis var (enligt mig) varken kunnig eller pålitlig. Bye bye hovslagare!!

Jag haft boots på min i hagen pga att hon tappade skona hela tiden. Hon har inte världens bästa hovar fram så bara hon kom åt skona lite grann så tappade hon dem. Sen kunde hon stå på gången och trampa på sej själv och skon låg kvar på golvet. Det har blivit mcyket bättre nu och har inga boots på varken i hagen eller när hon rids längre.
Varför hästen tappar skona beror ju ofta på många saker. Hovkvaliteten kanske inte är den bästa, hästen leker lite för "våldsamt" i hagen, hovslagaren kanske inte är den bästa.
Sen tycker jag att du ska prova med boots och överväga att byta hovis om det inte funkar.

Min hovis frågar mej hur hon trampar när hon har trampat av sej (och att jag har sett det naturligtvis) och fixar skona efter det.

Skulle du sätta på boots så rekomenderar jag att sätta på ett par tygboots. De i gummi skaver så i karlederna på dem.

Min 6 åring trampade jämt av sig skorna innan, nu har det blivit bättre pga att hon alltid har boots på sig i hagen.

Man bör naturligtvis alltid försöka ta reda på varför hästen tappar/trampar av sig skorna. Min gör det för att hon trampar med bakhovarna på framhovarna. Det är viktigt att man har tillräckligt stora boots, jag har sett många som har för små. Bootsen ska ju gå ner så att de "täcker" hela baksidan av hoven...

Jag har tygboots, från Gl*bus. Jag tycker det är bättre än gummiboots, eftersom de skaver...

Hmmmmm :confused:

Slår hon alltså ALDRIG på sig?
Hittar ni skorna i hagen? Var ligger de i så fall? "Detektivarbete...."
Brallar hon runt och leker mycket i hagen?
Vad är det för typ av häst? ras? Ålder?
Hovkvalité?

Förresten...brukar ni tala om för hovis hur han ska göra?????
Varför gör ni det? Är han okunnig? Opålitlig?... (Jag vet inte...jag bara undrar ;) )
Varför hade Citat: " Hovslagaren rätt länge låtit hovarna varit långa men korta i trakterna " ...?

// M (på sitt allra lurigaste humör hi hi)

Jo, nån gång slår hon väl imot men det är väldigt sällan. Skon brukar sitta löst eller så och då får jag vänta tills den åker bort lr om den är väldigt lös kan jag kanske dra bort den själv ( vill helst inte göra det eftersom det kanske inte är så bra eftersom inte jag är hovslagaren men en gång hade tåkappan åkt IN i hoven och då var jag ju tvungen :S ). Men om hon tappar den i hagen brukar jag inte hitta den. Hon leker inte mycket i hagen utan går bara och äter ;) Det är en varmblodig travare, 9 år, rätt smäcker. Vet faktiskt inte vad hon har för hovkvalité. Menar du om hon får sprickor och sånt lätt? Sprickor får hon inte i alla fall och jag tycker hovarna är hårda och fina. Men jag är ju som sagt inte så bra på det här.

När vi köpte Maya tappade hon skorna eftersom hon slog emot men sen slutade hon göra det och då tappade hon dem inte på ett tag. Då märkte min ridinstruktör och en annan (hovslagare som skott speciellt travare i typ 20 år) att hovis börjat bli slarvig med Mayas skor (långa och trakterna korta). Så då sa vi till honom men hon tappar fortfarande skorna fastän han har gjort dem mycket finare :confused:

Är hovslagaren dålig ? Jag kanske kan ta lite kort på hennes alla fyra hovar (hon tappar oftast bak men det händer fram också ibland och då ÖMMAR hon, det ser ut som om hon är blockhalt då..) ?

Det är oftast bak (det har hänt på en framsko 1 gång).. :S Hon kan ju gå emot någon sten och så och hon kanske "kliver med bakhovarna på framskorna" nån gång men hon tappar inte fram? Och hon står nästan alltid still och äter.

Men jag kan ju prova med tygboots och om inte det funkar så är det något annat tillex. hovis eller att hon behöver annorlunda skor etc?

När min häst var 4 år, trampade hon av sig sina skor i ett kör. Jag satte på boots i hagen och hon trampade då i stället sönder bootsen men hällre det liksom..

Jag använde gummiboots. Jag vet låter trist men det fastnar ingen snö eller lera på dom och dom ger inte så mkt skav eftersom det inte kan sätta sej grus på dom. Och man har dom ju på av en anledning, nämligen att dom trampar sej så då är det bra att dom är billiga eftersom man måste köpa nya ofta.

Viktigt dock att hålla koll på skav. Går jättefort om det väl börjar.

Lycka till!

Det är oftast bak (det har hänt på en framsko 1 gång).. :S Hon kan ju gå emot någon sten och så och hon kanske "kliver med bakhovarna på framskorna" nån gång men hon tappar inte fram? Och hon står nästan alltid still och äter.

Hon kanske kliver på sig själv bak? dvs med ena bakbenet på det andra, och trampar av på så sätt.... inte helt ovanligt.

Har aldrig sett henne göra det men det är ju inte helt omöjligt. Men vad ska jag göra då för att slippa ta upp hovslagaren var 3:dje vecka för att sätta på en ny sko? :D

Kram

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 464
Senast: Kristall10
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 114
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Ninnurur
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
828
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka