• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Smen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 411
Sv: Boots

Vi har dom till våran ponny. Dom är kanonbra. Vet en ardenner som har haft sådanna i skogen. Inga problem. Tänk bara på att köpa sådanna som dår att brodda om du har behov av brodd.
Vi skall köpa boa boots till ena arabstoet nu.

har kört med boots en sommar..bara positivt!
Visserligen fick min häst ett något högre steg fram i början innan hon vande sig. Jag red och körde med boots, och jag hade epics från Emma.

Jag har som vana att dra av skorna så fort all is försvunnit just för att hoven ska få återhämta sig från 6 månader med skor, och hovarna blir så fina fram mot midsommar.

Men dom är väl inte till för att ha på hela tiden? Typ vinter i hagen menar jag. Känns bättre med broddade konventionella skor då. Väldigt mycket backar i hagen...

Jag har boa till mitt hbl-sto, som jag använder när jag plockar av de vanliga järnskorna för att hovarna ska få återhämta sig, funkar jättebra. Till vallacken har jag ett par old m**ks som jag köpte på postorder. De är lite klumpigare, tycker bättre om det andra paret. (Jag använder bara mina just vid ridningen)

nej, inte hela tiden. Det finns tidsangivelser på skorna. Finns dock fall där man haft dem flera veckor i sträck pga fång, eller hovbölder etc och med epics neopreninlägg skaver det inte.

Min kunde gå på is barfota, utan mig på ryggen. En oskodd hov har rätt bra grepp. Jag valde dock att brodda henne på vintern med fyra i var sko, för risken för fläkning är ändå större och jag vill inte hon ska spänna sig vid varje steg i den sluttande snö/ishage vi hade som vinterhage. (Umeå)

Vågar man träna maraton i broddade epics då? Dvs mer fart på ibland ganska hala gräsunderlag/hala broar osv?
Jag skor alltid av på sommaren men skulle nog aldrig våga köra på i någon bra fart i maratonhinder, utan brodd på hovarna...men det går ju att brodda epicsen :)

nja, jag skulle nog inte satsat på det, å andra sidan får du inte ens tävla i boots. Gamla regler. Tom shettisar måste man sko för maratonmomentet. även om de tränat i flera år utan.

Jag skulle tro att med broddade boots blir belastningen stor och skon kan röra sig på ett obehagligt sätt kanske, tom åka av och då får du ju avbryta. Det blir en stor påfrestning med brodd på vanliga skor med. Man ska vara försiktig.

Tänkte inte riktigt tävling utan träning. Men problemen kvarstår förstås.

Självklart är det som du säger att broddat alltid ger ett sämre "glid" och alltså är slitigare för benen. Men man lär ju inte köra maraton på gräs med skor UTAN brodd väl?

Har inte undersökt närmare om broddade boots så vet inte alls huruvida de lättare "fastnar" i underlaget dock - har du provat? Det finns kanske inte olika sorters brodd heller, men det kommer säkert i framtiden.

De boots jag titta på broddas på samma sätt som en järnsko...

jag funderade skarpt på hippogripskon ett tag, funderade även på att lära mig sko på den själv, för det krävs att hovslagaren gör precis som tillverkaren säger för att den ska sitta bra. Men hovslagare är ett underligt folk, så jag vågade aldrig köpa dem. Det fanns nämligen inga lyhörda hovslagare där jag bodde då.

Men jag tycker den verkar vara ett bra alternativ, även om de säger att brodden trycker in lite och på känsliga hästar kan brodden kännas på sulan då skon är bredare än andra skor.

Ja det där med att sko själv är inte lätt...jag gör så gott jag kan ändå. Ibland får man ta lite hjälp ;-)

hade en hovslagare som alltid ville att jag skulle slå på sömmen själv på nån hov :) det var riktigt kul men kändes väldigt nervöst!

Verka kan jag själv, och tycker nog att hovslagare ska uppdatera sig angående just barfotaverkning. Det är ju en helt annan verkning! Har hittlls bara träffat en av fem som förstod det där med traktstöd och hovväggsraspning mm..

Jag har tjatat till mig en kurs här. Skrapade ihop 10 pers och vi träffas lite ibland och grejar lite under handledning. Väldans intressant.

Det är inte meningen att man ska bli hovslagare. Syftet är att lära sig ta hand om hovarna mellan det hovslagaren kommer. Förebygga och vårda. Slå på en tappsko. Ifrågasätta hovslagaren och lite sådär. Behövs mer kunnande.

Jag använder boots, men inte just dom utan easyboots epics. Det har jag gjort i 2 år nu och jag är helnöjd. Min häst har så dåliga hovar att dom inte håller att sätta sömmar i så bootsen har varit vår räddning.
I början var han lite snubblig, speciellt fram, men det gick över väldigt fort.
Jag har en omgång skor som vi satt brodd i och en som är utan. Det kommer in för mycket grus i skorna om man tar ur brodden.
Det är lite mer pyssel än med järnskor, men på vintern är det mycket enklare att sätta på skor som redan är broddade än att stå och skruva i en jäkla massa broddar. Dessutom är det omöjligt att få snöstyltor.
Jag har bara goda erfarenheter av bootsen. Om du inte väldigt gärna vill ha broddar i hagen tycker jag att du ska prova boots på vintern också. Det är då dom är bäst tycker jag.

Det är ju just det...vintern är ju tokigt utan brodd i hagen. Hästarna har en sänka dom går ner i för skydd. Blir snorhalt i backen där. Men, barmark blir det nog inga mer skor på om det funkar med boots.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 378
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 181
Senast: Capybara
·
Fordon Hej! Jag har nyligen börjat övningsköra på trafikskola och har hittills tagit tre lektioner med manuell bil, men jag har aldrig kört... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 277
Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
822
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka