Borde Bli Skimmel, Men...

lisahjelmgren

Trådstartare
Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen. Härstamning Rubinrot - Krevad - Herkules.

Hans mamma är fux och hans pappa skimmel. Bakom Rubinrot finns mest brunfärgade och skimmelhästar, någon fux i tredje led. Trodde att skimmelfärgen skulle komma fram nu när vinterpälsen försvann men icke :confused: Lyfter jag på svansen är han stålgrå inunder, på undersidan där de nya hårstråna växer fram. I manen finns några enstaka gråa hår men i övrigt är manen mkt mörk, mörkt brun eller kanske mer som en mörk svettfux kan se ut till färgen i sin man och svans... I övrigt är han mörk till färgen med lite ljusgrå stickelhår över kroppen. Mörkbruna ben, som möjligen börjar gå åt det svarta hållet nu efter fällningen, men är alltså ännu inte svarta i dagsläget. Hans päls skiftar fortfarande lite åt fuxhållet, men det vet jag att skimmlar som är födda fuxar kan göra i ett par år. Det konstiga är att han inte ljusnat mera, att han inte börjar bli gråhårig. Finns det risk att han blir brunskimmel??? Han ser mera ut att bli brunskimmel än rödskimmel iallafall om jag ska välja mellan de två.

Vet en vallack efter Chapman - Hickory som blev brunskimmel, och det trots att hans föräldrar var skimmel respektive brun. (En kompis till mig äger hans helsyster och hon blev skimmel). Känns märkligt om så är fallet med min men man börjar ju undra :confused: :smirk:

Erfarenheter???
 
Sv: Borde Bli Skimmel, Men...

Han kan inte bli brunskimmel.
Brunskimmlar föds som brunskimmlar och är det sedan hela livet, de byter inte färg (mer än lite årstidsväxling).
 
Sv: Borde Bli Skimmel, Men...

Brunskimmel eller rödskimmel kan din häst INTE bli. Konstantskimmelanlaget är ett helt annat än avblekbara skimmelanlaget.

Vissa skimmlar blir vita väldigt långsamt. För ett par år sen såg jag en D-Day avkomma som var helt svart som 3 åring, den hade bara lite vitt i svansen. Den skimmlar av sakta men säkert. Helwan är en godkänd hingst som var svart länge innan han blev vit.
 
Sv: Borde Bli Skimmel, Men...

Min häst är också ett år och jag börjar undra mer och mer om han verkligen är brun eller om han är skimmel. Båda hans föräldrar och iaf 3 av mor-/farföräldrarna är skimlar.

Han är brun nu, hans ben är crémefärgade (alltså inte svarta) och med inslag av ganska mycket vitt, svansen är rejält vit och det finns vita stickelhår lite här och var.

Vad tros?
 
Sv: Borde Bli Skimmel, Men...

SKimmel skulle jag gissa på.

Vi har också en som har skimmelmamma och brun pappa. Den föddes mörkbrun och är fortfarande det (nu 5 år), men lite stickelhår och svansen har en grå del. jag tror att den blir skimmel, men skimlar otroligt långsamt.
 
Sv: Borde Bli Skimmel, Men...

Den behöver inte bli skimmel. Kan även vara rabianoteckning vilket ger stickelhår + skunksvans (alltså två färgad) har själv ett sådant mörkbrunt sto hemma.
 
Sv: Borde Bli Skimmel, Men...

Det kan ta lång tid innan de skimlar ur. Har ett sto som nu är 8 år som treåring var hon kolsvart med endast några enstaka stickelhår och halva svansen kritvit, sedan började hon att skimlar ur men det gick mkt långsamt som 4 åring kunde man se att hon börjat skimlar ur ut från sina tecken i ansiktet samt lite på benen och i ljumskarna. Nu som åtta åring är hon nästan vit i ansiktet men fortfarande ganska mörk på kroppen och manen är melerad stålgrå och vit samma med svansen. Dock behöver de inte skimla i den ordningen hingsten som nu är 4 år här hemma är mkt mörkare i ansikte, hals och ben men ljusare på kroppen så han är precis tvärtemot henne.
 
Sv: Borde Bli Skimmel, Men...

Vad spännande ! Jag har ALDRIG hört talas om något som heter Rabiano !!!!! Och jag som ändå är lite av färggenetik-freak.....

Vilken stam har den märren ? (jag vet ju att du pysslar med hoppehästar!)
 
Sv: Borde Bli Skimmel, Men...

Min fyraåring har varit brun med stickelhår och grått i svansen tills nu, nu när han fäller har han blivit grå beige med fortfarande svart man och svarta ben. Jag antar att han är ganska sen, Rubinrot är ju ganska mörk själv så du kan ju räkna med det. Röd och brunskimmel är ju ett konstant anlag så det kan du glömma.
 
Sv: Borde Bli Skimmel, Men...

Xeline skrev:
Vad spännande ! Jag har ALDRIG hört talas om något som heter Rabiano !!!!! Och jag som ändå är lite av färggenetik-freak.....

Vilken stam har den märren ? (jag vet ju att du pysslar med hoppehästar!)

UPPS ! Glömde ett C Rabicano heter det här är en tråd där det tidigare diskuterats här i forumet.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=467427&highlight=skunk

Mitt sto som har det är e. Come Back II - Sympatico (Holst) - Colonel (Holst) har aldrig sett hennes mamma så jag vet inte från vilken sida det kommer. Hon har för övrigt både rabicano och sabino anlag så det är en färggrann dam med 4 taggiga vita strumpor, bukfläck, bläs, vit underläpp, skunksvans och en massa stickelhår i ljumskarna. (ID-kontrollantens dröm sedan att hon är full med virvlar överallt gjorde inte jobbet enklare när hon skulle id-ritas.) :D

Har även sett en Master avkomma ha det men vet naturligtvis inte mödernet på de men lär väl komma från den sidan.
Vet också en Sack - Amiral - Attino som troligen också hade det (kände inte till det på den tiden så därför inte säker men tvåfärgad svans hade den i alla fall)
 
Sv: Borde Bli Skimmel, Men...

Vi har en ettårshingst e Don Charly-Bellini, pappa fux, mamma mörkbrun.
Han är fux och hade en vit "ring", alltså som en rand på tvären, plus en hel del vita strån runt ringen.
Han är nu stickelhårig i ljumskarna o har mycket silverfärgade strån, framförallt i manen. Stråna i pälsen ser också mycket märliga ut, det ser nästan ut som vissa av dem är tvåfärgade, fux plus silver.
Vet nån var det kan komma från? Don Charly kanske? Några mer som har det från honom? Han har ju anglo några led bakåt, kan det vara såna anlag?
Tacksam för tips!
Hälsn Ann
 

Liknande trådar

Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
4 816
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Min häst är en svettfux och hennes man och svans har alla möjliga färger i sig som svart, vit, brun och lite orange men ser ganska mörk...
Svar
11
· Visningar
2 440
V
Islandshäst Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd så flytta den gärna om den ligger fel! Kan en häst ändra färg allt eftersom den blir...
2
Svar
25
· Visningar
5 667
Senast: Praefatio
·
Avel Äger en fuxherre men på senare tid har han börjat få mer och mer svart i färgen, och fuxar ska ju inte kunna få svart så blir lite...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: urkella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp