Bukefalos 28 år!

Vill ha tips på att hålla manen och svansen fin

maoulina

Trådstartare
Min häst är en svettfux och hennes man och svans har alla möjliga färger i sig som svart, vit, brun och lite orange men ser ganska mörk ut på håll (nästan svart). Och jag har märkt att när hennes tagel blir slitet (slutet på svansen och manen) blir det alldeles orange, men kan inte riktigt klippa av det för då blir både svansen och manen för kort.. Har lite svårt för att få glans i både man och svans också men använder pälsglans nästan varje dag.

Det jag undrar är om ni borstar era hästars man och svans varje dag? För det brukar jag vara tvungen till att göra pga lera, damm osv. Och hur får ni dem att glänsa? (För har provat olika pälsglans men svårt att få den riktiga glansen)

Tack för svar :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha tips på att hålla manen och svansen fin

Jag borstar genom man och svans vid borstning av hästen. Har pälsglans i svansen ett par gånger i veckan för att den ska vara lättborstad (fyller inte på så länge verkan sitter i) Manen får mera sällan pälsglans för det behövs inte på samma sätt där. Om det glänser bryr jag mig inte om. Genomborstad räcker för mig. Ser välvårdat ut. (men pälsglanser ger ju en viss lyster)
 
Sv: Vill ha tips på att hålla manen och svansen fin

Jag borstar nästan aldrig svansen o om jag gör det så måste de först tvättas, ha i balsam o sen glansspray.

det gör att mina hästar har jättefina tjocka o långa ej slitna svansar.

fina... är de till fest;)
 
Sv: Vill ha tips på att hålla manen och svansen fin

Jag gör som axel, borstar nästan aldrig svansen. Isåfall ska den vara nytvättad och sprayad med pälsglans först. Till vardags räcker det att skaka ut spån mm och ev reda ut den med fingrarna. Har man i mycket pälsglans fastnar det inte så mycket.

Samma gäller manen på den hästen som har lång man :)
 
Sv: Vill ha tips på att hålla manen och svansen fin

borstar svansen med riktig svans borste (ej piggboste!!!) och pälsglans innan nästan varje ridtur.
manen tar jag lite då och då men aldrig pälsglans i manen, ger också mina hästar linfrö pellets som har varit super bra för allt som har med pälsen att göra ^_^. ger mindre stöv och mycket mer glans i pälsen.
ett tips sen att få manen att verka mer glansig är att få mankammen mer glansig, dvs massera och rykta halsen mycket och dra sen med typ en fårskinns handske, eller super mjuk natur borste över hår remmen. det blir inte glansigt efter en dag men efter några dagar med lifröpellets + ordentliga ryktningar så blir det lättare att få fram glansen.
 
Sv: Vill ha tips på att hålla manen och svansen fin

Jag borstar alltid ut man och svans så länge hästen är torr. Pälsglans i svansen först, kratsa hovar, borta man+lugg och sedan svansen - då har den hunnit torka.

Skitlätt och min ponnys hårväxt är det inget fel på :angel: Mao massa, tjock fin man och svans som knappt ens blir sliten.

Att bekymra sig över att hästens "toppar" är slitna/fula likväl som att pälsen blir blekt på sommaren tycker jag är way to överdrivet. Ren och kammad räcker för ett snyggt intryck tycker jag, de är trots allt hästar :) Men självklart får man fråga som du gjort, ville bara poängtera att JAG bryr mig inte ett jota om sådant så länge hästen är ren och borstad :)
 
Sv: Vill ha tips på att hålla manen och svansen fin

Tack för era svar. Kanske mitt pälsglans som suger haha, får ta och köpa något annat! Bara lite tråkigt att hennes man och svans toppar blir så orange, men men som sagt är hon ju en häst! :D
 
Sv: Vill ha tips på att hålla manen och svansen fin

Du kan ju inte börja ändra färgen på hästen?
 
Sv: Vill ha tips på att hålla manen och svansen fin

Jag har testat massor av märken på pälsglans men köper numera ALLTID den flaskan som är orange och på svenska heter räveld. Säljs givetvis med engelskt namn men här gör vi ingen reklam inte :-D Jag köpte ett glanshampo med färgpigment i o det är toppenbra, håller svansen ren i evighet. På vintern kan man ju köra med svanspåse eller flätad svans också om man vill spara lite på stråna.
 
Sv: Vill ha tips på att hålla manen och svansen fin

Haha, räveld!:rofl:

Det finns ett annat märke, namnet på en hästras som lever som vildhäst i USA :D, som har mycket bra grejer för man och svans. T ex pälsglans som sitter i länge och där taglet blir spänstigt och blankt.
Fråga någon som håller på med utställningsaraber, de har superkoll på vad som ger glans och är värt pengarna!
 
Sv: Vill ha tips på att hålla manen och svansen fin

Ja du du hajade ju iaf vad jag menade med räveld:rofl:

Jag har hållit på med att fixa både egna o andras hästar i ganska många år nu och tycker att rävelden är väl värd sina pengar efter att ha testat VÄLDIGT många olika märken. Men var och en har ju sin smak så pröva sig fram är nog en bra idé :-D
 
Sv: Vill ha tips på att hålla manen och svansen fin

Att det blir 'orange' i slutet är nog inte för att det är slitet utan för att det är skitet : P

Kan skriva hur jag gör iaf för att få så fin svans som möjligt;
- har pälsglans i svansen ett par gånger i veckan, kammar det inte förrän det är torrt, ännu bättre om hästen rört på sig emellan faktiskt, då har det 'tinglat ut sig' av sig självt : P oftast kan jag spraya det och kamma dagen efter : P
- När jag kammar det använder jag alltid en riktig borste (mycket vanligare nu än förr i affärer) oftast breda och platta, men vanlig hårborste funkar fint, det viktiga är att det är mjuka piggar (never ever piggborste)!
- När jag kammar så börjar jag alltid nerifrån, tar hela svansen i en näve och borstar bara typ 1 dm i taget (annars packar man ihop dom små tovorna och får större ju) och jobbar mig uppåt.
- Mer sprej, mindre slit (och kammande) = )
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har två egna hästar, en av dom är min nya haflinger. Hennes man,svans och lugg är lite halvt sådär i kvalitet eftersom förra...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Gimlan
·
Tjatter Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
51 917
Senast: Sasse
·
  • Låst
Islandshäst Jag har ridit sv hbl i över 20 år och då dressyr men för 5 år sedan bytte jag ras men kallar mig ändå mig för dressyrryttare, De är...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
18 595
Senast: Niela
·
Hästvård Jag har köpt en häst med lång fin man, och undrar nu hur ni andra sköter era hästars manar så de håller sig fina länge? Borstar ni...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 513
Senast: allavihastarnaistallet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp