Borde inte alla russ finnas i blå basen?

Rosett

Trådstartare
Försökte hitta ett russ i blå basen men han finns inte där. Det är en Ripadals-häst, det finns andra Ripadalshästar där.
Borde inte alla russ finnas där?
 
Försökte hitta ett russ i blå basen men han finns inte där. Det är en Ripadals-häst, det finns andra Ripadalshästar där.
Borde inte alla russ finnas där?

Alla hästar av raser som Blå basen innehåller borde finnas där, men gör det inte. Vet många fjordhästar som saknas. Dock äldre dvs från 80-talet och tidigare. Hur gammal är den här hästen? Kan kanske namnet vara felstavat?
 
Generellt så är Blå Basen inte helt komplett, vad avser "äldre" hästar. Alltså hästar som levde före Blå Basen.

I synnerhet vad avser valacker, eller hästar som vare sig fått avkommor som registrerats eller visats på premieringar och avelsvärderingar under tiden före att Blå Basen skapades, så saknas en hel del hästar, eller så finns bara delar av informationen inlagd.

Hästar som registrerats hos respektive avelsförbund, och/eller visats efter att Blå Basen kom till, ska finnas inlagda.

Alla "äldre" hästar har helt enkelt inte lagts in än. Att ta all historisk information från stamböckerna på papper, registreringshandlingar, språngrullor, uppgifter om eventuell kastrering m.m. är ett jättejobb, och det har helt enkelt inte funnits tillräcklig finansiering.

Det pågår uppdatering som projekt inom de flesta raserna, men det går periodvis rätt långsamt.
Det ska alltså göras genom att "någon", läser i stamböcker/annan relevant handling, verifierar korrekthet, och manuellt registrerar uppgifter.
Först har de hästar lagts in, som har nu levande och registrerade avkommor, för att få rimligt kompletta stamträd.

Det är inte alls ovanligt, att ett sto "historiskt sto" har uppgifter om sina stoavkommor inlagda, medans eventuella hingstar/valacker saknas helt. Jag har haft mer än ett sto i min ägo, där det varit så.

Vill man hitta en information om en häst som saknar uppgifter i Blå Basen, får man gå till stamböckerna (på papper) och titta, eller skriva till registratorn och fråga.

Det här gäller de flesta raser som tidigare haft stamböcker på papper.
 
Försökte hitta ett russ i blå basen men han finns inte där. Det är en Ripadals-häst, det finns andra Ripadalshästar där.
Borde inte alla russ finnas där?
Vet inte hur det är i blp basen, men jag hr en welshponny som inte går att hitta i welsh-webstamboken genom att söka på namnet, .en finns där som avkomma till föräldrarna. Det visade sig att det är två mellanslag mellan stuteriprefixet och namnet...
 
Tillägg. Hittar man någon felaktighet så maila till SH. De blir jätteglada när de får tips så det blir rätt. Nu senast hittade jag tex en arab född i början av 1900-talet vars pappa var född 1985. ;)
 
Alla hästar av raser som Blå basen innehåller borde finnas där, men gör det inte. Vet många fjordhästar som saknas. Dock äldre dvs från 80-talet och tidigare. Hur gammal är den här hästen? Kan kanske namnet vara felstavat?
Den levde på 80/90-talet och hade Ripadals Bylon som far eller morfar, det är det enda jag minns. Ripadals Bylon finns med, har kollar hans avkommor men ingen stämmer in.
Jag har googlat och sökt i Ridsportförbundets databas också
 
Intressant. När jag sökte på ”Ripadals” kom det upp bara några sidor med träffar men när jag sökte på ”Rip” och valde ”börjar på” så kom det 8 sidor.
 

Liknande trådar

Avel Råkade läsa ett avelsvärderingsutlåtande(?) i blå basen där det stod att hingsten kom från samma stolinje som hingsten Udd och denne...
Svar
2
· Visningar
688
Senast: Oknytt
·
Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
696
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 931
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp