Borde jag dölja mig själv? Hur tänker ni andra som inte ser ut som "normen"?

Jag ser det tyvärr inte som någon hjälp att hamna på sjukhuset igen, har varit inlagd där 10 gånger och visst, dom får upp mig en del i vikt, dom har ett särskilt bmi då dom anser en färdigbehandlad. Jag får i mig mer mat och kroppen mår kanske lite bättre en kort period, jag har aldrig fått en långsiktig effekt av att vara där och ärligt talat är slutenvård på topplistan över det jobbigaste jag har varit med om i hela mitt liv. Hatar, hatar , hatar det :nailbiting::cry:.

Om så kroppen bara kan få må lite bättre, ett tag, så är den vården värd det. Det kanske inte har gett någon långvarig effekt de tidigare tio gångerna, men nästa gång kan vara livsavgörande för dig.
Kram
 
Nu kära bukefalister har jag tagit till drastiska åtgärder. Jag reagerar och blir ledsen om folk kommenterar mig utan att jag ens är med men framförallt för att jag får höra en massa skit rent ut sagt, elaka saker. Och folks blickar. Men det intressanta är att oavsett så känner jag mig tjock, jag kan inte välja kläder och tillbringar väldigt mycket tid med att stå vid spegeln för att försöka hitta kläder som jag inte ser så otroligt tjock ut i, samtidigt som jag vet att mina anhöriga som jag litar på mer än främlingar säger att jag är väldigt mager eller i dåligt skick, att vården varit på mig i typ 6-8 månader nu om att dom vill ha mig inlagd så kan jag inte se det dom säger förrutom att jag har otroligt svårt att hitta kläder som inte hänger som tält trots att jag väljer det absolut minsta och ibland/ofta är även det för stort. Har nog en skev kroppsbild, vill se mig utifrån, se vad andra ser.

Att lägga så mycket tid, värdering, självkritik, jämförande, ångest, självhat och ändå aldrig bli helt nöjd är inte något jag vill ägna mig åt och lägga kraft på längre. Jag vill titta på kläderna och vad jag har lust för just den dagen. Så vet ni? Jag plockade bort min lägenhets enda helkroppsspegel! Får bara användas om jag köper nya kläder och vill testa dom, om jag ska vara lite fin eller vill kolla så kläderna passar ihop. Men det här andra vägandet tusen gånger per dag, när jag fastnar framför spegeln så pass att jag kan komma för sent till saker för att jag försöker hitta dom kläderna jag ser minst tjock ut men får panik och får så mycket ångest självhat, jag skäms och jag provar kläder efter kläder men inget sitter bra. Och granskar kroppen i detalj. Det ska bort.

Och eftersom jag knappt kommer se mig själv förutom i skyltfönster och sånt som jag maniskt har granskat mig i var tionde meter så hoppas jag att fokuset kan flyttas till annat, spara tid och beslutsångest och panik över att äga massor av kläder som jag känner mig tjock ut i, jag ska inte titta vilket det också blir en utmaning. Och dom kläderna jag tar för att dölja mig är också något jag sa jobba mig bort ifrån. Vill inte att mitt mående, min kropp eller vikt osv ska styra mitt liv och andras bemötande och blickar. Oavsett om kläderna får mig att se mager eller tjock ut.

SÅ idag börjar ett experiment som jag inte riktig bestämt hur länge jag ska köra, ska börja med några dagar eller en vecka för det är nog en vanesak och kommer bli sjukt jobbigt, och sen om det känns ok blir det längre tid. Inget mer slentrianvägande, inte tusen klädombyten för minska lilla för att jag skäms antingen för att jag inte passar i några kläder, att jag är rädd för att se tjock ut och samtidigt vill dölja mig till viss del för att jag skäms över min kropp på så många olika sätt.

Ska dessutom göra allt för att inte gå och stirra i alla skyltfönster och spegla mig, lite svårare för där dyker dom upp hela tiden och det är liksom svårt att undvika det men går all in för det här. Har bara en badrumsspegel där man ser ansiktet.

Fatta vilken frihet att välja kläder man tycker är fina, att inte ha bakomliggande tankar och tvång och ångest, och tvivel och skam osv.

Det här är från och med dag nummer 1!
:heartheart:heartheart:heart
 
Jag ser det tyvärr inte som någon hjälp att hamna på sjukhuset igen, har varit inlagd där 10 gånger och visst, dom får upp mig en del i vikt, dom har ett särskilt bmi då dom anser en färdigbehandlad. Jag får i mig mer mat och kroppen mår kanske lite bättre en kort period, jag har aldrig fått en långsiktig effekt av att vara där och ärligt talat är slutenvård på topplistan över det jobbigaste jag har varit med om i hela mitt liv. Hatar, hatar , hatar det :nailbiting::cry:.


Min fundering: du verkar vara på ett helt nytt ställe just nu. Där du vill förändra. Då kanske det kan vara en tanke att prova: "jag vill verkligen inte slösa bort en sådan här vistelse till, ska jag gå igenom den skiten ska det vara för att komma ut friskare på andra sidan och stanna kvar där". Funkar det?

Jag provar tankesätt som andra provar kläder. Försöker leva mig i och verkligen provar resonemanget. Kan jag leva mig i det? Funkar det för mig och min hjärna?

För mig verkar det som du nått ett nytt steg i din livsresa, kan nya tankesätt fungera?
 
Min fundering: du verkar vara på ett helt nytt ställe just nu. Där du vill förändra. Då kanske det kan vara en tanke att prova: "jag vill verkligen inte slösa bort en sådan här vistelse till, ska jag gå igenom den skiten ska det vara för att komma ut friskare på andra sidan och stanna kvar där". Funkar det?

Jag provar tankesätt som andra provar kläder. Försöker leva mig i och verkligen provar resonemanget. Kan jag leva mig i det? Funkar det för mig och min hjärna?

För mig verkar det som du nått ett nytt steg i din livsresa, kan nya tankesätt fungera?

Jo det är annorlunda nu, jag fick provsmaka lite av friheten efter sista vistelsen på behandlingshemmet och jag är så sjukt, sjukt trött på allt som har med anorexin att göra. Jag kan inte leva så här, det är inte rimligt och inte ett värdigt liv. Jag riskerar att hamna på sjukhuset igen, jag skrev en lista för ett bra tag sedan om att jag vägrar hamna i en situation igen där andra bestämmer och tar över makten över mig och mitt liv. Men det kommer hända om jag blir inlagd, så jag försöker kämpa emot.

Jag tror jag förstår ditt tankesätt, jag har ett liknande system. Att jag ser allt som ett experiment, att jag är en forskare som provar olika saker, testar mig fram. Och att inget är konstant, att ta stora beslut och säga att det är för alltid är skrämmande men om jag tänker att jag tar ett nytt beslut varje gång blir det lättare och mer överkomligt.Då vågar jag mer. Och det blir liksom lite spännande att utforska olika alternativ och handlingar.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Hellhound
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp