Börja förskolan

esprit

Trådstartare
Snart ska lilleman börja förskolan och jag har massor av funderingar inför detta. Kan tänka mig att det finns fler i denna situation så varför inte starta en tråd där vi kan få lite tips, av varandra och andra som varit i samma situation.

Känns både spännande och läskigt att han blivit så stor. Lite jobbigt att han kommer att vara borta från oss så stor del av dagen, tror dock att det är mest jobbigt för oss.

Just nu funderar vi mycket på kläd- och skofrågan. Vad behöver man och vad är bäst? Tips på bra skor och vantar mottages gärna.

Sv: Börja förskolan

För att vara på den säkra sidan, förskola, inte förskoleklass? ;)

Regnkläder, jag älskar de flecceklädda regnkläderna nu på hösten och våren! Det finns lite olika märken, HM är de som jag har provat som har varit bäst, men jag har sett andra som är som hängselbyxor men jag vet inte vad de är för märke.
Stövlar, gärna ett par på förskolan och ett par hemma om ni är ute hemma oxå, annars är de nästan alltid på fel plats... :angel: Skor som fungerar bra att röra sig i och lätta att sätta på. Ombyteskläder som är uppmärkta (jag är slarvig som sjutton med det, men det är jag även medveten om... :D )

Vi har Didrikssons fodrade regnkläder till båda små, det är hängslebyxor och jacka, så finns det en regnhatt till med. Båda mina kids trivs bra i de kläderna, de håller sig både varma och torra, skulle det råka komma vatten innanför torkar de supersnabbt med! Det finns regnvantar till också.
Tyvärr kostar dessa saker lite, men efetr att ha testat massor av regn/utekläder har jag kommit fram till att det är värt det.

Pax skor gillar jag, de har allt från sandaler till vinterkängor och de funkar superbra. Samma sak här, de kostar en del, men jag tycker det har varit värt pengarna. Sist jag handlade till dem dock, var jag på Pax utförsäljning, fick hem 10 par skor för 1100, 2 par vinterkängor och flera gympaskor :banana:

Min stora lilla ungen börjar också på förskola nu i augusti, jag är helnervig! :D

Kommer köpa ett galonställ (ofodrat) att ha liggandes på förskolan jämt och se till att det finns stövlar där men det kommer vi bara ha ett par av. Han brukar ha goretex-skor(Superfit har vi haft, både höstskor och vinterkängor) på höst/vår så stövlar behövs inte vid minsta fuktighet. Sen kommer han ha skalkläder (byxor och jacka) som vi använder hemma också. Många extrakläder ska inskaffas, speciellt till nederdelen (blöjfri). Galonvantar, några extra tunna vantar... Skor utan snören! Tar för lång tid när ungarna är många. :)

Vi använder skalkläder istället för galonkläder. Kompletterar med ullfrotté då det bir kyligare men för varmt för overall. De har visserligen regnkläder som hänger på den obligatoriska "regnklädeskroken" men dem används aldrig. Har aldrig varit blöta igenom skalkläderna och då går dem ändå på en naturförskola och är ute hela dagarna.

Gummistövlar har vi som någon annan tipsade om 2 par, ett par hemma och ett par på förskolan.

Vantar har jag testat mängder, inte hittat något bra alternativ som får stanna kvar på små barnhänder. Förra vintern hade E säkert 8 par tunna vantar på förskolan och så fick dem byta till ett par torra då dem blev blöta hela tiden. Dem tjockare vantarana drog hon bara av sig;).

Mina barn sover ute i sina vagnar på föskolan, vet inte om ditt barn ska göra det men i så fall är barnsovsäcken som säljs på stadium ett bra tips. varm och mysig och lite rymligare än åkpåsar (och billigare:D).

Var dem saker jag kom på att tipsa om nu.

För att vara på den säkra sidan, förskola, inte förskoleklass? ;)

Regnkläder, jag älskar de flecceklädda regnkläderna nu på hösten och våren! Det finns lite olika märken, HM är de som jag har provat som har varit bäst, men jag har sett andra som är som hängselbyxor men jag vet inte vad de är för märke.
Stövlar, gärna ett par på förskolan och ett par hemma om ni är ute hemma oxå, annars är de nästan alltid på fel plats... :angel: Skor som fungerar bra att röra sig i och lätta att sätta på. Ombyteskläder som är uppmärkta (jag är slarvig som sjutton med det, men det är jag även medveten om... :D )

Lilleman är snart 1½ så det är förskola som gäller. Stövlar har vi två par som passar, ska införskaffa sulor och passande ullsockor. Blir att använda ledigheten till att sortera och märka det som behövs

Vi har Didrikssons fodrade regnkläder till båda små, det är hängslebyxor och jacka, så finns det en regnhatt till med. Båda mina kids trivs bra i de kläderna, de håller sig både varma och torra, skulle det råka komma vatten innanför torkar de supersnabbt med! Det finns regnvantar till också.
Tyvärr kostar dessa saker lite, men efetr att ha testat massor av regn/utekläder har jag kommit fram till att det är värt det.

Pax skor gillar jag, de har allt från sandaler till vinterkängor och de funkar superbra. Samma sak här, de kostar en del, men jag tycker det har varit värt pengarna. Sist jag handlade till dem dock, var jag på Pax utförsäljning, fick hem 10 par skor för 1100, 2 par vinterkängor och flera gympaskor :banana:

Han har ett galonställ, dock ofodrat, från Didriksson. Har sen fått ett fodrat från farmor och farfar av billigare sort. Får testa om det håller tätt annars kommer vi definitivt att köpa även ett fodrat från didriksson då jag hört att de är bra.

Paxskor ska kollas in. Kanske går att fynda på tradera när jag fått kläm på vilken storlek han behöver. Är så olika på olika märken.

Min stora lilla ungen börjar också på förskola nu i augusti, jag är helnervig! :D

Kommer köpa ett galonställ (ofodrat) att ha liggandes på förskolan jämt och se till att det finns stövlar där men det kommer vi bara ha ett par av. Han brukar ha goretex-skor(Superfit har vi haft, både höstskor och vinterkängor) på höst/vår så stövlar behövs inte vid minsta fuktighet. Sen kommer han ha skalkläder (byxor och jacka) som vi använder hemma också. Många extrakläder ska inskaffas, speciellt till nederdelen (blöjfri). Galonvantar, några extra tunna vantar... Skor utan snören! Tar för lång tid när ungarna är många. :)

Hur gammal är din? Visst är det lite läskigt och spännande men jag tror det kommer att bli bra

Vi använder skalkläder istället för galonkläder. Kompletterar med ullfrotté då det bir kyligare men för varmt för overall. De har visserligen regnkläder som hänger på den obligatoriska "regnklädeskroken" men dem används aldrig. Har aldrig varit blöta igenom skalkläderna och då går dem ändå på en naturförskola och är ute hela dagarna.

Gummistövlar har vi som någon annan tipsade om 2 par, ett par hemma och ett par på förskolan.

Vantar har jag testat mängder, inte hittat något bra alternativ som får stanna kvar på små barnhänder. Förra vintern hade E säkert 8 par tunna vantar på förskolan och så fick dem byta till ett par torra då dem blev blöta hela tiden. Dem tjockare vantarana drog hon bara av sig;).

Mina barn sover ute i sina vagnar på föskolan, vet inte om ditt barn ska göra det men i så fall är barnsovsäcken som säljs på stadium ett bra tips. varm och mysig och lite rymligare än åkpåsar (och billigare:D).

Var dem saker jag kom på att tipsa om nu.

Fick tips om vanliga tunna vantar i mängder så det ska införskaffas. Lilleman är en pillernisse så kan han inte pillra med saker tror jag vantarna kommer att åka av fortare än kvickt.

Sovsäck ska kollas upp om det är så att de sover ute. Kanske bäst att höra sig för om det innan vi säljer den gamla, och rymligare vagnen

Min 2-åring ska skolas in nästa vecka - igen. Han började för ett år sen, men så har han haft 10 veckors sommarlov och då glömmer de. Min stora hade vi behövt skola in igen efter hennes första sommarlov så nu när lillebror är i samma situation har vi sett till att få tid att skola in igen.

När mina började förskolan var de ledsna när jag lämnade, jag kände mig som en skurk och det var inte så kul alls. Men sen, när de hade sin egen namnlapp, när de fanns på en klasslista, när det stod en liten kompis och väntade på dem och när alla de andra barnen ropade och kunde mitt barns namn - då var det roligt! :)
Jag har använt bilder på de andra barnen när vi haft lov eller när det varit lite ledsamt att gå till förskolan. Vår förskola har pdf-dokument som föräldrarna kan ladda ner där det finns bilder från olika saker som de hittat på. Då kan vi titta på de bilderna hemma och prata om vad som hänt, hur roligt det varit och vad kompisarna heter. Då har förskolan blivit något att se fram emot igen, inte så farligt.
Min stora börjar förskoleklass i år och hon har gått med samma kompisar sen hon var 2 år. Det är jätteroligt och hon känner sig så trygg med sina kompisar. Förskolepersonalen har gjort ett fantastiskt jobb med empati och gemenskap i fokus. :bow:

Kläder har vi skickat med efter vad de bäst behöver. Några extra ombyten av det de mest smutsar/blöter ner och både varma och svala extrakläder. Och så har vi haft ett set fleecefodrat regnställ och ett ofodrat beroende på årstid. Och så stövlar såklart och mössa eller keps, för det måste alla barn ha på vår förskola. Personalen brukar vara bra på att meddela vad som ska finnas och vad som ev. saknas.

Det är lite jobbigt i början (fast inte för alla för vissa barn stortrivs direkt) men när de vant sig och fått kompisar då är det jätteroligt!!!

*knapp lån*
Snälla ni, MÄRK KLÄDERNA OCH SKORNA:bow:
Det är ett hellsike att gissa vilket barn som äger vilka skor.
När man släppt ut 22 ungar, och den 23:e inte passar i stövlarna... Ja då har det blivit fel, och man får börja om:crazy:
Det var en mardröm när jag började på nytt jobb för att år sedan.

Nu vet barnen ofta vilka skor och kläder dom äger, men det finns dom som har så bråttom ut, att dom inte ens bryr sig vad "fröken" klär dom i för kläder...

* Jenny *
Som längtar efter ungarna på jobbet:love:

Tror och hoppas att det kommer att fungera bra för Melker att börja på dagis. Jag har jobbat sedan i januari så han är redan van att vinka av mig varje morgon.

Han är väldigt social och när vi skulle hämta kompisens son på dagis försvann han in och skulle leka ;)

Blir till att införskaffa märkpenna och lappar för att avsätta några kvällar att fixa det

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 068
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag ingår i en ledningsgrupp som vid ett tillfälle varje månad gör en team-övning tillsammans, primärt för att vi ska lära känna...
Svar
5
· Visningar
364
Kropp & Själ Svårt att både sätta rubrik och välja prefix på detta. Häromdagen var jag med om en lite dramatisk händelse på jobbet och i efterhand... 2
Svar
30
· Visningar
2 020
Senast: ameo
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 236
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈