Börja tävla?!

GardenAngel

Trådstartare
Med pirr i magen har jag bestämt mig för att jag ska försöka börja tävla. I alla möjligt.
Mest dressyr, kanske lite hopp och även kanske nån distans.
Så, hur gör man?
Finns det nån bra sida eller liknande där man får vet precis allt?
Allt från anmälan till förberdelser och tävlingsdag! :D

Sv: Börja tävla?!

Mjae. Om du menar stallbacken utanför stallet så är denne ingen höjdare. :D
Då dessa människor är ungefär lika kunniga som jag gällande tävlan. :D

TR = Tävlingsreglementet, finns att köpa på Svenska ridsportsförbundets hemsida.

För att kunna få ut och tävla behöver du först ett grönt kort. Ofta arrangerar klubbarna kurser.

Därefter löser du licens för dig (denna löser du ny varje år). Är det lokal nivå räcker det med licens för ryttaren men from regional nivå behövs även häst/ponny licens. Denna licens räcker det med att du löser en gång. Gäller för hästen livet ut. Du måste även ha godkänt vaccinationsintyg och om det är en ponny, mätintyg.

När allt ovan är klart så går du ut på resp ridsportsförbunds läns hemsidor och letar i tävlingsterminerna för resp gren och hitta tävlingar som passar för dig och din häst.

När du hittat en passande tävling fyller du i en tävlingsanmälan och skickar in till arrangernade klubb. Ofta finns det i dag internetanmälan också. Detta står i proppen. Därefter är det bara vänta på startlistor och ryttarmeddelande (ibland lottas man bort om det är många anmälningar).

På själva tävlingsdagen så se till att komma i god tid är det bäst tipps jag kan ge. Då hinner man kika omkring och fråga om sådan man själv inte vet.

Lycka till!

vad kul att du ska börja tävla! Det år skit kul, du kommer att älska det! och så möter man en massa nya människor när man e ute o tävlar :D. ska du tävla ponny eller häst? först och främst behövs ju grönt kort, och sen ryttarlicens. om du tävlar regional och högre behöver du häst/ponnylicens. och om du ska tävla fälttävlan behövs fälttävlanskort. ha så kul och lycka till:banana:

Antar att inlägget var till trådskaparen. Försök att svara på rätt användare. Blir så lätt missförsånd annars.

Förutom ovanstående tips, så kolla även på Ridsportförbundets hemsida. www.ridsport.se
Du måste vara medlem i en ridklubb för att få tävla (och få licens). Förhoppningsvis ordnar ridklubben du vill vara med i klubbtävlingar. Det är jättebra att börja på sådana tävlingar. Sen rekommenderar jag också att åka och titta på tävlingar först innan man tävlar själv. Man lär sig faktiskt mycket av att bara titta. Om du har möjlighet att vara funktionär på en tävling så är det också en jättebra förberedelse.

Tack för alla svar! : )
Ska kolla upp sidor o div.

Jag tänkte börja tävla på min ridklubb se om det är något för mig.
Såfall kommer jag tälva min medryttarhäst.

Men nu när det så att hon har gått MSV. Och jag har aldrig ridit LD ens.. :smirk:
Jag läste på Stallbacken att hästen blev "uppklassad" ibland. Eftersom hon har gått MSV borde hon ju vara uppklassad. Eller?
Måste jag tävla på så hög nivå då om jag ska rida henne?
:crazy:

nej, uppklassning gäller ekipaget, byter man ryttare (stadigvarande) är hästen automatiskt "nedklassad" igen.

Liknande trådar

Tävling Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även...
Svar
7
· Visningar
334
Senast: Gabby_Ossi
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 610
Senast: Mirtai
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
1 195
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10