Börja träna häst i western..

Fakur

Trådstartare
Ska troligtvis köpa en arab som tidigare inte är westernriden (mest skogsriden men mjuk o lyhörd för hjälper, känslig i munnen).
Jag har själv ridit en del western förut men skulle vilja ha lite tips om hur man börjar träna hästen.Det är tänkt att vi ska träna för westerntränare senare men det är väl en del som man kan börja med själv? Vill gärna ha tips från er som kan..:bow:

Sv: Börja träna häst i western..

Jag skulle nog börja lite smått från marken med att stanna, backa, flytta undan för tryck o så :) När ett kommando funkar från marken är det dags att överföra det till hästryggen. Det är nog bra att låta förändringen ske stegvis så att hästen hinner vänja sig och upplever det som något positivt istället för förvirrande. Försök efterhand att bli allt mindre beroende av tygeln, styra mer med vikthjälper/neckreining, lär hästen att ge efter i nacken, stanna och backa på hängande tygel. När det funkar skulle jag ta kontakt me en bra tränare :)
Hoppas de inte är alltför konstigt skrivet, jag är lite packad :p haha

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 058
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 291
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 479
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka