Börjes dressyr-sadlar...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 828
T

Tican

Letar efter en billig dressyrsadel, tänkte att Börjes har ju bra priser på det mesta, att man kunde hitta nån där... Så ... vad tycker ni om dessa:

Verona
Kingston
Romano, dressyrmodellerna alltså.

(Försökte länka, men det funkade inte, kom till Börjes startsida...)

Tacksam för hjälp! :)

Har bara ridit i Kingston.
GRÄSLIG sadel... Bred, hård och flat sits, stelt läder och ja, allmänt obekväm, faktiskt. :crazy:
Dessutom är det tydligen inte ovanligt att bommen är sned. Vår sadel var det dock inget sånt fel på, för det var den första på länge som hästen INTE fick ont i ryggen av.

Njae inte Kingston, det är inte bra kvalitet.
Köp hellre en begagnad sadel av bra kvalitet, även om de kan va svåra att hitta.
Romano o Verona är mkt bättre än Kingston tkr jag.

Tycker INTE att Romanon är värd 4000 kr. Den är väldigt lik de sadlar HÖöks säljer utan märke, och de kostar väl knappt 2000?

Satsa på en beganad märkessadel eller ny utan märke för ett par tusen bara tycker jag, jag har gjort misstaget själv och har nu bytt sadel igen, dock mest för att den inte passade mig, för hästens del tror jag den var Ok, men man ska ju kunna rida i den också....

Satsa på en begagnad sadel i stället! Du får mkt mer sadel för pengarna då!

Annars har jag förövrigt ridit i en Kingston-Allround. Var
väl okej, men har efter det ridit i Romanon och den tycker
jag är mycket bättre än kingston sadeln, men den är ändå
inte värd pengarna..

Satsa på en begagnad i stället! Alt. en bra syntetsadel typ
Griffin el. Wintec.

Instämmer tillfullo!

Vad gäller Kingstonsadlarna sägs det att bommen inte är gjord för ryttare som väger över 25 kilo.... :D

Immer

Sv: Börjes dressyr-sadlar...

Jag har en Leicester dressyrsadel (3775:- på Börjes) och trivs jättebra med den.

Jag har en Kingston allround, den har fått färgen avskavd vid stiglädrena, men är i övrigt underbar :love:
Nu ska jag dock få två nya sadlar så då vet jag inte vad jag ska göra med denna då :p

Det finns massor med fina beg. kvalitetssadlar i prisklassen 3 - 5 000 - satsa hellre
på en sådan, för hästens o din egen skull. ( Kikade lite nyss, hittade bla county, frank baines, hubertus i nyskick, crown mfl upp tom 5 000...)

Jag har haft Verona sadlen, och den var riktigt skön att sitta i (fast jag satte dit extra stöd för knäna, hade lite "reservdelar" från en annan syntetsadel...) mjukt skinn, och satt bra på den hästen.
Mvh. Matten

Kingston är skit... Är du beredd att lägga de pengarna får du en jättefin nästan ny griffinsadel istället... bättre att rida i och bättre för hästen...

Köp hellre en fin begagnad.Du får mycket mer för dina pengar.Dessutom om hästen ändrar sig kan du sälja den och få igen pengarna,det får du aldrig med en ny billighetssadel(eller ny överhuvudtaget).
Lycka till!

Sv: Re: Börjes dressyr-sadlar...

Immer skrev:
Instämmer tillfullo!

Vad gäller Kingstonsadlarna sägs det att bommen inte är gjord för ryttare som väger över 25 kilo.... :D

Immer

Kan nog stämma då den Kingstonsadel (allround) som följde med Brisse var av i bommen :eek:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Juridik & Ekonomi För flera år sen pratade jag med SBAB och fick reda på att man bara kan få bolån på bostad med vattentoalett. Jag tänker ev börja leta... 2
Svar
36
· Visningar
2 032
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka