Börjes sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minizapp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 296
M

Minizapp

Hej. Jag skulle behöva en hoppsadel eller en allround men jag har precis köpt en dressyrsadel så börsen är lite tom :(

Men så såg jag att Börjes har en allround "Pinto" som är gräsligt billig.

Men kan en sån billig sadel verkligen vara något? Vad är det för "fel" på den liksom :confused: Den kostar ju bara 798 kr!

Sen har de en billig hoppsadel också. En Kingston Flatseat för 1895 kr.

Hur är de i bommen? Rak eller böjd?

Nån som har dessa sadlar? Vill gärna ha synpunkter.

Sv: Börjes sadel

Ja nu kommer jag få skit igen men men vill ge dig ett svar.
Både jag och min syster har fått turen att få tag på bra pinto-sadlar.
Jag vill ju inte ha en allt för dyr sadel på unghäst utan en man kan vara lite mindre rädd om.
Men iaf. Jag fick byta sadel 1-2 ggr innan jag hittar en bra.
Anledning till att dom är billiga är att det är så udda kvalité på dom.
Men bor man rätt nära och har möjlighet att byta och prova några sadlar så kan man göra enormt fynd.

Håller helt med rattfylla.

Men kan tillägga att det är ingen sadel som jag skulle vilja rida i jämt då jag tycker att den är gansa obekväm.
Men hittar man en som passar, som inridningssadel eller extra innan man köper en som man verkligen vill ha så visst, då är den faktiskt okej...

Jo men jag HAR sökt i forumet men alla som inte gillar t ex Pinto-sadeln säger i princip samma sak: Att det är skit!

Men VARFÖR tycker de att det är skit? Har inte fått nåt bra svar på det tycker jag.

Varför är den så dålig för hästen? Någon skrev att den kanske är stoppad med glas eller nåt! Amen hallå!

Jag fattar ju också att kvaliten inte är samma som en svindyr
och någon skrev också att den inte går att stoppa om.

Men jag hoppar kanske max 1-2 gånger i veckan och då inte alls högt så om sadeln passar min häst så kanske den duger till oss?

Så jag vill fortfarande ha synpunkter, både positiva och negativa.

Ok, men vad är det som gjort att du fick byta den då?
Skiljer det på olika sadlar fast att det är samma storlek mm?

Tyvärr bor jag inte så nära Börjes så om jag måste byta den ett antal gånger så kostar det ju en del med frakt :(

Jag har hört, av sadelmakare o andra att bommarna kan vara tillverkade av lite vad som helst. Tex. gamla läskburkar etc. Stoppningen kan vara det som finns till hands, ludd från mattor, bomull, trasor mm. Dessutom är de som tillverkar dessa sadlar inte utbildade sadelmakare utan fattiga fabriksarbetare som inte har en aning om hur en sadel bör se ut. Att lädret är av sämre kvalitet tycker jag är underordnat, och något som de flesta förstår att sadlar i den prisklassen har...

Mycket bättre att leta en beg. sadel i prisklassen 1000-1500:- Tex äldre Lewa och Stübben sadlar.

Gissningsvis är lädret dålig kvalitet och kanske de inte är jämnt sydda heller och har olika bossor etc. som man faktiskt kan se på nya DYRA sadlar med.

Jag skulle hellre satsa på en begagnad mellanklassadel. T.ex. Hubertus eller något liknande, de kan man får för inte alltför dyr peng och det är ändå en hållbar och bra sadel.

Klokt svar, tycker jag. :)

Jag vill även tipsa trådskaparen om syntetsadlar, som t ex Griffin. Griffin är ullstoppade, omstoppningsbara och har bra garantier. Det är inte svårt att hitta en begagnad till ett mycket bra pris.

Immer

Min var bara obekväm i början men nu är den "inriden" efter mig och passar mig perfekt. Jag bara älskar min sadel, den är så skön att rida i och än har ingen häst klagat på den inte äns min syrras fd foderhäst som inte ville ha minsta fel på sadeln då man for i backen fortare än man kom upp.

Men jag har nog lite för höga krav på sätet, det ska vara MJUKT :smirk: , avskyr tex stübbens säten. :crazy:

Jag fick byta för att första jag fick med mig hem blev som en vippbräda på hsäten rygg dvs när jag lutade mig fram så lutade den fram och satte jag mig ner och lutade bak så lutade den bak. Men den jag har nu ligger still.

Sen om du beställer en brun och kanske din kompis gör det så kan dom se helt annorlunda ut.
T ex har vissa mocka vid knäna och andra (som min) har läder.
Vissa bruna är mer rödbruna och andra mer brun bruna..
Ja det är lite som skiljer så.
Så du och din kompis kan bägge köpt en brun pinto 16" men dom ser olika ut!

Det där med plåtburkar och annat är ju ren bullshit, rent skitsnack som går!
Tror ni verkligen dom får säljas isf???
Jag har aldrig fått ett klagomål på min sadel från nån så länge jag inte sagt att det är en pinto.

Jag gillar inte heller hårda. Iofs så är kanske inte mitt jättemjukt men jag brukar uppfatta att man får "träsmak" i dom flesta andra sadlar.

Ärligt talat tror jag att det är ganska svårt att hitta en häst som en så billig sadel passar riktigt BRA på. Anledningen till varför de är billiga är dels för att även lite mer "okunniga" hästfolk, som kanske inte vill betala 10.000kr för sin första sadel, ska kunna köpa dom. Jag skulle nog inte säga att de ligger särskilt bra på hästen, eftersom de är lite "annorlunda utformade", men de är säkert helt ok som "tillfällig sadel" eller att bara ha ngn gång, t.ex att hoppa i högst 1 gång i veckan.. :smirk:

Vi var och klämde på Pinto sadlarna när syrran letade hopp/allround sadel till sin häst. Alla sadlar vi kände på (4-5 olika) hade väldigt ojämn stoppning (klumpig), dålig läderkvalitet förståss (vad annat ska man begära till det priset) och hårda att sitta i.

Vill du ha en ny sadel skulle jag hellre rekommenderar Hööks Griffin och Sigma sadlar (samma tillv. har jag för mig).
De är fint stoppade, sköna att sitta i och håller bra kvalitet till lågt pris.

Annars tycker jag du ska kolla upp begagnade sadlar av bättre märken, gärna omstoppningsbara så att stoppningen går att byta ut om den skulle vara utarmad.

Senast ändrad av en moderator:

Man behöver förstås inte vara okunnig bara för att man inte vill betala 10000 kr för en sadel. Man har kanske helt enkelt inte så mycket pengar och då letar man så klart efter billigare alternativ.

Álin skrev:
Vi var och klämde på Pinto sadlarna när syrran letade hopp/allround sadel till sin häst. Alla sadlar vi kände på (4-5 olika) hade väldigt ojämn stoppning (klumpig), dålig läderkvalitet förståss (vad annat ska man begära till det priset) och hårda att sitta i.

Vill du ha en ny sadel skulle jag hellre rekommenderar Hööks Griffin och Sigma sadlar (samma tillv. har jag för mig).
De är fint stoppade, sköna att sitta i och håller bra kvalitet till lågt pris.

Annars tycker jag du ska kolla upp begagnade sadlar av bättre märken, gärna omstoppningsbara så att stoppningen går att byta ut om den skulle vara utarmad.

Tyvärr kan man inte lita på Griffin heller. En bekant köpte en allround Haflinger, vilken hon sedan upptäckte var helt sne i stoppningen, den ena bossan var liksom "längre fram" än den andra.. :crazy:

inte enligt mina källor....
Det har styckats en hel del sådana o man har hittat mycket mystiskt i dem.

Det säger nästan sig självt, när man tittar på priset. Var ska man få tag i bra materiel till bom o stoppning + läder för maximalt en hundring? Arbetaren ska ha några kronor i lön, fabriksägaren vill tjäna några kronor också antar jag.... Kanske det kommer till något led till tex grossist som ska tjäna på affären i tillverkningslandet.

Sen lägger man på frakten till Sverige. Sen ska Börj*s tjäna en slant på dem också o sen på det lägger man på moms 25%... Slutsumma 798:-

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
871
Senast: Lisen82
·
Utrustning Börjes pinto sadel som kostar runt 1-2000 lappen. Är den helt okej att köpa som inridningssadel? För att sen när hästen lagt på sig mer...
Svar
12
· Visningar
2 968
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Hej allihopa :heart Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad...
Svar
16
· Visningar
1 810
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka