Börjes sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minizapp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 296
Sv: Börjes sadel

Hmm, ja jag funderar på H**ks för det ligger en sådan affär inte alltför långt ifrån mig. Jag hade annars gärna själv velat "klämma" på en Pinto men det ligger tyvärr för långt ifrån där jag bor.

Över huvud taget så känns det lite osäkert att beställa en sadel vare sig det är en begagnad som någon skickar eller en ny från en affär.

Kollade på H**ks hemsida och det finns en lädersadel som inte har något märkesnamn. Det står bara att det är en allroundsadel.
Den är svart med gula stickningar och passpoàl.
Ullstoppade bossor och bred kanal. Kostar 1249 kr.
Nån som vet nåt om den?

Jag skulle inte ens komma på tanken att lägga en sådan sadel på min hästs rygg. Den är gjord i ett fruktansvärt dåligt läder som är mycket stelt och känns ungefär som kartong.
Kvalitén är väl i klass med Börjes billiga sadel, tillverkad i Indien (eller annat land med billig arbetskraft) av fabriksarbetare som inte har den blekaste aning om hur en hästrygg är funtad.

Nej, som jag skrev tidigare: leta efter en begagnad märkessadel i läder eller varför inte en Griffinsadel (ny eller begagnad).

Immer

Säger som många andra-leta begagnad märkessadel!Du kan definitivt göra fynd och hitta en bra sadel som passar dig,hästen och plånboken!
Skippa dessa billiga skräpsadlar,bara för att ni vill ha en ny sadel!

Jag har ingen erfarenhet av dessa sadlar men nu har jag i flera trådar läst påståendet om "annorlunda utformning" och jag vill väldigt gärna veta vad uttrycket "annorlunda utformning" konkret innebär. :confused:

jag köpte en "börjes specialare" till mitt förra varmblod, för sisådär 7 år sen. red honom ca 6 ggr i veckan under flera år med denna sadel, han hade aldrig något problem m ryggen. har under åren använt den på flera olika hästar och den har passat på många.
tycker den är jätte bekväm, och kompisar som ridit i den har också tyckt att den är bra!
helt klart ett kap, var den för mig iaf!

skitsadlar båda två, då hade jagh hellre hoppat i en dressyrsadel... begagnade sadlar i bra kvalité är inte så dyra, sök på annons direkt.

Men det är ju två olika sadlar - en allround och en hoppsadel och dessutom två olika märken. Är de lika dåliga bägge två? :confused:

Vad är det som är dåligt på Pinton resp. Kingston?

Att jag envisas beror på att jag tror att man ibland kan hitta en sadel som passar just min häst, trots att många säger det är skit.

Min kompis köpte en Horse Saver på Granngården trots att en del varnade henne och sa att de var urkassa på många hästar men den låg helt perfekt på hennes korsningsponny.

Sen undrar jag fortfarande om det är någon som har erfarenhet av "Allroundsadeln" från H**ks som är svart med gula sömmar och kostar 1249 kr? :)

Kan iaf påpeka att MIN sadel inte är dålig i lädret vad jag märkt. Att bossorna känns bra och är lika stora. Jag kollar min sadel nästa varje gång den används så att den verkligen ligger bra och att hästen är nöjd med den också.
Min sadel var hård i sitsen då jag köpte den men vissa sadlar är det men rids ju in!

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lisen82
·
Utrustning Börjes pinto sadel som kostar runt 1-2000 lappen. Är den helt okej att köpa som inridningssadel? För att sen när hästen lagt på sig mer...
Svar
12
· Visningar
2 969
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Hej allihopa :heart Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad...
Svar
16
· Visningar
1 810
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer