• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minipinscher
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 214
M

Minipinscher

Ibland handlar jag på Börjes i Göteborg men har inte köpt något läder därifrån.
Har hört att det inte är så bra kvalitet på lädrena, men är det sant?:)

Sv: Börjes!

Ibland har de helt okej kvalitet, oftast kass kvalitet. Jag hade hästen i närheten i höstas och var inne på Börjes titt som tätt. Man får lära sig att känna skillnad på bra läder och dåligt, så kan man göra fynd även där. Även sämre läder kan man ju ibland hjälpa på traven, jag köpte en snygg lädergrimma på GeKås till min förra häst i kasst läder, den smorde jag in med läderbalsam en gång om dagen i en vecka så blev den riktigt mjuk och fin sedan, håller fortfarande måttet.

Förresten så ligger det i Kungsbacka, inte i Göteborg ;) Inte ens samma län ju.

Beror på vad det är för märke på lädret du ska ha. Börjes har märkesgrejor med bra kvalité likväl budgetvarianter med sämre sådan. Jag har alltid handlat Weavers träns och tyglar där och är mycket nöjd.

Alltså.. när det kommer till börjes och deras billiga priser tänker jag såhär "du får vad du betalar för - sedan kan det alltid bli bättre och då är det en bonus" :D

Är du medveten om att det KAN vara rena skitet som går sönder efter en vecka men kanske ändå tycker att det är värt det, så köp :)

Jag själv tex är tokig i att handla träns. Jag köper hellre 5 billiga träns än ett svindyrt (jag har då inte råd att köpa 5 svindyra träns ;) )

Så för mig är det värt att handla på börjes om jag tycker något är snyggt. Men jag är väl medveten om att det inte håller vidare kvalitet alltid. Men för mig gör det inget!

Jag har 3 Kingston-träns i varierande ålder, det äldsta är väl 5-6 år nu, och alla är verkligen superfina och väl värda pengarna! Sen har jag haft ett eller två av deras riktigt billiga (typ 150) som varit m.e.m. papper. Jag köper inga träns utan att ha klämt på dem först!

Jag har aldrig handlat träns därifrån eller lädergjord eller vad det nu kan vara men har en Kingston lädergrimma därifrån var jättefin i kvaliten! Stigläderna jag köpte tappade färgen direkt, gick från mörkbruna till orange på en månad..

Det är precis som Hööks, kvalitén är varierande. Du måste åka dit och känna på lädret.

Det beror ju på vilket märke du köper!

(Hur kan det komma sig att rykten uppstår att så fort prylarna hänger i en viss butik så är de dåliga? Inte sitter tillverkare och leverantörer och sorterar sina varor efter vilken butik de ska till! ;))

Det säger sig ju självt att ett huvudlag för 150 kronor inte har någon vidare kvalité, det gäller ju i princip oavsett vilken burik du handlar i.

Men köper du märkesprylarna så får du vad du betalar för.

Kingston har jag själv blandade erfarenheter av, ett huvudlag var jättefint, medan de matchande tyglarna aldrig blev mjuka, t.ex. Men prisläget utlovar ju inte heller någon jämn kvalité...

HP (Horsepol) däremot, verkar vara genomgående MYCKET prisvärda! Mjukt och fint kvalitetsläder för runt 500:- för ett huvudlag.

Mustangprylarna i katalogen är misstänkt lika artiklar som även Hööks har sålt för några år sedan, men för ca 150:- till...
Jag har en lädergrimma som är lika, och den är jättefin!

Har ett körträns från Börjes, använt supermycket och är mitt bästa träns, mjukt och smidigt. Stiglädrena däremot blev fort missfärgade och fula, och var väldigt hårda.

Som med alla andra produkter, man får klämma och känna och kanske chansa lite ibland...

Jag har aldrig handlat träns därifrån eller lädergjord eller vad det nu kan vara men har en Kingston lädergrimma därifrån var jättefin i kvaliten! Stigläderna jag köpte tappade färgen direkt, gick från mörkbruna till orange på en månad..

Jag har massvis med smala billiga lädertyglar från börjes. De flesta är bra, mjuka och fina men ena halvan av ett par har precis som dina stigläder blivit orangea...

Man får alltid vad man betalar för! Gäller även på hööks. Köper man ett träns som kostar 150 spänn ordinare pris ska man nog inte förvänta sig så mycket, men har man inga större förväntningar och smörjer det noga så visst funkar det. :)

Man får alltid vad man betalar för! Gäller även på hööks. Köper man ett träns som kostar 150 spänn ordinare pris ska man nog inte förvänta sig så mycket, men har man inga större förväntningar och smörjer det noga så visst funkar det. :)

Hmm jag har 3 favorit träns, varav 1 från Hööks och 1 från Börjes för ca 150kr för över 10 år sen och de är verkligen mina bästa träns!
Mitt 3 favorit träns är ett Stübben men de brukar ju vara bra, förvisso ett helt annat pris på det men ändå :)

Men jag hade nog tur med mina budget träns har klämt å känt å tittat på en del andra billiga träns å ja de är i mina ögon varken fina eller bekväma...
Ingen bra magkänsla alls...

Men mkt går att lösa om man tycker om att olja in sina läderprodukter :)

Jag har lagt ner att köpa märkeslösa skitträns. I stället köper jag beg om jag ska ha slit och släng. Priset blir detsamma (jag har köpt beg stübbenträns för 100-500:-) Bästa fyndet var dock på haglunds rea nytt stübbenträns för 250:- Det var väl dock på slutet av nittiotalet :D

Apropå det med att olja in sina läderprodukter: köp läderolja på flaska (jag brukar alltid köra med ofärgad, även om jag bara har svarta träns), bäst blir det med två stycken nu när ingen längre verkar ha läderolja på dunk. Häll i oljan i en 10-litershink och lägg ner lädret isärplockat. Låt ligga en dag (eller två om väldigt styvt), ta upp och lägg på tidningar ytterligare en dag och torka sen av. Då bör lädret om det innehåller läder på riktigt att ha mjuknat till ordentligt ;) Visst, "billigare" träns kan ännu vara lite hårda, men fungerar ändå mycket bättre och mjukas upp tillräckligt under användning.
Jag kör samma procedur oavsett träns, hittills har alla mina träns (pepparpeppar) hållt helt suveränt, oavsett pris och kvalité.

Men visst, det är som många skriver: känn på lädret, finns det hopp för det. Om ja, kör på det :) Jag personligen brukar inte köpa Börjes-träns för jag tycker de är lite för grova för min smak, men däremot har jag köpt mycket andra läderprodukter som jag varit nöjd med.

Jag har handlat så gott som allt på Börjes och har då inget att anmärka på. Är nöjd med grejerna.

Jag köpte ett bitless för 10(?) år sen och har inte smörjt överdrivet :o och det håller än. Kostade då 499,-. Klart prisvärt.

Jag har rätt svårt för Börjes... har handlat mycket därifrån men har tröttnat, nu köper jag bara kända varumärken därifrån t.ex. Bucas o dyl. I alla år jag har hållt på med hästar har jag sett stigläder gå av 2 ggr, båda var från Börjes och det ena gick av första ggn ryttaren satt upp i dem. Har med åren lärt mig att kvalitet får kosta lite, och att passform och hållbarhet ingår i köpet, man får spara pengar helt enkelt. Men ibland måste man köpa saker akut och då kanske man bara har råd med billigare varianter.

Jag har rätt svårt för Börjes... har handlat mycket därifrån men har tröttnat, nu köper jag bara kända varumärken därifrån t.ex. Bucas o dyl. I alla år jag har hållt på med hästar har jag sett stigläder gå av 2 ggr, båda var från Börjes och det ena gick av första ggn ryttaren satt upp i dem. Har med åren lärt mig att kvalitet får kosta lite, och att passform och hållbarhet ingår i köpet, man får spara pengar helt enkelt. Men ibland måste man köpa saker akut och då kanske man bara har råd med billigare varianter.

Jag håller med dig, man får ju tänka på vad man köper från Börjes.
Vissa saker går alldeles utmärkt att köpa därifrån tex krokar, grephuvuden, grimskaft osv.
Många ggr är ju kända märken ganska mkt billigare på Börjes än samma produkt från annan butik och då ser jag ingen anledning till att betala mer någon annanstans.
Jag har bara ett budget träns därifrån å jag tror inte jag kommer att köpa några fler därifrån även om jag är väldigt nöjd med det jag har, men det beror mest på att de träns som finns där för tillfället inte faller mig i smaken och jag vet att kvalitén varierar otroligt och jag bor på tok för långt bort för att åka till butiken och kunna klämma å känna.
Då är det bättre att åka till den lokala butiken, betala lite mer och veta vad jag får :)

Liknande trådar

Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
891
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
235
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka