Bukefalos 28 år!

Borrelia hos häst? Erfarenhet av denna diagnos sökes!

Anna Lilja

Trådstartare
Borrelia hos häst verkar vara minst sagt omdebatterat. Ni som fått denna diagnos på er häst, på vilket sätt har diagnosen ställts, vad har hästen haft för symptom och hur har den behandlats?

Läser bland annat här https://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/borrelios-hast att
"Att ställa diagnosen genom antikroppstest avråds ifrån eftersom enbart förekomst av antikroppar, precis som hos människa, inte är ett tecken på sjukdom".

Om det inte är någon idé att titta på antikroppar, vad ska då till för att diagnos ska kunna ställas? Vad säger egentligen ett förhöjt värde vid ett prov?

Tack på förhand!
 
Förhöjt svar visar att hästen en gång har mött borrelia och därmed fått ett immunsvar mot den. Det betyder inte att hästen har varit sjuk.
Om du läser längre ner på sidan finns information om hur man eventuellt kan ställa en diagnos. Dock är där inte några vetenskapliga bevis för att hästar i Sverige blir sjuka av borrelia...
 
Förhöjt svar visar att hästen en gång har mött borrelia och därmed fått ett immunsvar mot den. Det betyder inte att hästen har varit sjuk.
Om du läser längre ner på sidan finns information om hur man eventuellt kan ställa en diagnos. Dock är där inte några vetenskapliga bevis för att hästar i Sverige blir sjuka av borrelia...

Tack för ditt svar! Jo, jag läste hela informationen och det är just detta som du skriver jag är nyfiken på :-) dvs hur diagnos har ställts vid Borrelia på häst i och med att det verkar väldigt oklart om det öht existerar på häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag bara måste få starta en tråd och klippa in följande citat från SWA: "Vanligt penicillin används i stor utsträckning inom...
Svar
13
· Visningar
3 411
Hästvård Vet att många haft trådar om Borrelia, men jag skulle gärna vilja ha lite "hjälp" av er som haft det konstaterat på sina hästar...
Svar
14
· Visningar
10 212
Senast: önskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp