Corax

Trådstartare
Vad är symptomen på Borrelia och hur lång tid efter smittillfället uppkommer dom?
Och... vad händer om man inte behandlar Borrelia i tid?
 
Trots att jag använder Switch Pour On på min häst fick hon för två år sedan ett fästingbett på sommaren. Ett enda. Det var någon gång under högsommaren. I oktober fick hon en lättare infektion, feber och hängig ett par dagar. Det gick över och sedan var hon som vanligt. I mitten av december december började jag tycka att hon inte var sig lik. Hon kunde vara väldigt trött vissa dagar, och precis som vanligt däremellan. Efter ett par veckor kände jag att jag ville kolla upp det och tog ut veterinären som tog en massa prover. Tvärt emot vad veterinären trott var borreliaprovet positivt. Hon fick pencillin intravenöst i fem dagar. Efter två-tre veckor var min häst som vanligt pigg och positiv till arbete. Hon kollades också av equiterapeut i samma veva.

Equiterapeuten har själv haft borrelia och berättade att hon känt sig precis så som min häst verkar ha känt sig. Ena dagen helt slut, nästa dag som vanligt. Hon berättade att immunförsvaret jobbar för högvarv mot infektionen och vissa dagar orkar kroppen skapligt, andra inte alls. Jag vet inte om kroppen till slut kan få bukt med infektionen på egen hand. Det borde ju vara så, annars borde betydligt fler människor och djur dö av borrelia. Men det jag vet är att behandlingen hjälpte mycket snabbt och utan problem och att min häst mådde dåligt innan behandling.

mvh
Lejonelle
 
Hej!!
Fick igår reda på att min tävlings ponny har borelia!! har känns VÄLDIGT konstig de senaste månaderna. trodde hon helt enkelt var lat (hon är vanligtvis VÄLDIGT bekväm av sig!!)... Har vart så seeeeeg, orkat inte gått runt en vanlig bana utan saktat av o vart helt enkelt trött. Så vi åkte in igår till djursjukhset, tog blodprov mot borelia, elischias, o kollade upp infektioner o sån. hennes vanliga ärden va jätte fina, men de visade sej att hon har borelia. för att dom inte ska ha de ska värdena lligga under 1-80, hon hade 1-320, altså väldigt högt.
väldigt tråkigt.
men finns det penicillin, o hjälper det?? hur lång tid tar de att få det botat?? kommer de tillbaks??? nån som har egna erfarenheter, eller bara vet???

//fia
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Fick för några år sedan ett fästingbett på benet som fick den klassiska borreliaringen. Inga övriga symptom så läkare uppsöktes inte...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Kamomilla
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·
Hästvård Vill gärna höra era erfarenheter av belastningsfång. Hur behandlade ni det veterinär/hovslageri mm? Hur lång tid tog det innan alla...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: service
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp