Borsta sammetshjälmen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lilla Gumman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 965
L

Lilla Gumman

Hej!

Hur gör ni när ni borstar era sammetshjälmar? Vilken typ av borste använder ni? Skoborste blir för hård, tänker jag, men hur ska man annars sköta hjälmen? :confused:

Idag köpte jag ett rött allroundspö för 69 kr, jätteläckert är det. :)

Hälsningar

Lilla Gumman

Sv: Borsta sammetshjälmen?

Vi brukar använda pannborste till den, den är mjuk men går ändå att borsta rent med.
Därefter ångar vi sammeten, håll den över en kastrull med kokande vatten, försiktigt, inte för länge heller, hjälmen får inte komma i kontakt med vattnet. Sammeten blir som ny då.

Hej!

Jag har ju inga egna hästgrejor, eftersom jag inte har en egen häst utan rider på ridskola. Men en pannborste kan jag köpa till enbart hjälmen, i så fall. Kostar inte många tior kan jag tänka mig.

Har en mjuk skoborste hemma, ska prova med den först och sen ånga hjälmen. Tack för tipset.

Hälsningar

Lilla Gumman

Hej!

Jag provade att borsta med en mjuk skoborste och sen höll jag den över kokande vatten så att den fick ångas. Och ja, resultatet blev bra.

Men, en pannborste ska jag investera i så småningom. För allt hår och damm fick jag inte bort med den mjuka skoborsten.

Så tack för tips.

Hälsningar

Lilla Gumman

Precis som du gjort så kan man använda en mjuk borste och borsta över kokande vatten. Vill man ha den fräsch invändigt kan man köpa ett medel från t.ex. Hööks för en femitolapp som man sprayar i den.
Har även hört att man ska kunna köra dom i Diskmanskinen men vet inte om det funkar :crazy: , låter lite underligt men jag vet inte, har som sagt aldrig provat själv :p.

Men du kan ju alltid förvara din hjälm i en hjälmpåse i tyg eller en vanlig plastkasse så den inte ligger och blir skitig/samlar damm.

Hej!

Ja, plastpåsen låter som ett bra tips. Så småningom kanske jag kan sy en egen hjälmpåse, typ som en gympapåse ungefär. Egentligen är jag värdelös på att sy, men maken kanske kan hjälpa mig.

Hälsningar

Lilla Gumman

Borstar? :D Hoho, den var bra. Nej, men seriöst, min hjäm är alldeles för ful för att bli så omhändertagen, har stora kala fläckar osv. Ska införskaffa en ny i sommar hade jag tänkt :)

jag har asbra tips på att få bort damm m.m ur en sammetshjälm! Ta typ eltejp, eller frystejp. vet inte om det går med vanlig tejp oxå men. Sen så lindar ni hela hjälmen i tejp och liksom plattar till tejpen ovanför hjälmen och så, så att all damm fastnar i tejpen i stället. Sedan är det bara att dra bort tejpen och ni får en glänsande sammetshjälm!
Obs. Ta inte silvertjep bara :p det blir nog för starkt :D

Nej, silvertejp blir inget vidare, det vore dock en förklaring till varför min hjälm ser ut som den gör :p:p

En lätt fuktad svamp och borsta över ångandes vatten så blir sammetshjälmen jättefin. Svampen drar med sig damm osv.

Smart är att sen impregnera hjälmen med spray, typ sån du har till mockaskor. Hjälmen håller bättre mot regn och håller sig fin länge. Min bruna tappade inte heller färgen så lätt, vet dock inte om det berodde på detta.

Jag vet en som brukar tvätta den i badkaret! (större balja funkar nog också) hon tar diskmedel och låter den ligga ett tag, sedan tvättar hon ur den invändig och den ser hur fin ut som helst :D

skölj noga bara!

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 691
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 740
Utrustning Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan... 2
Svar
21
· Visningar
1 629
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka