Borstvård!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CarolineNSV
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 111
C

CarolineNSV

Gah, ja håller på att bli tokig, borstarna känns bara dammiga leriga äckliga! nu i detta väder..

Hur gör ni? tvättar ni dom efter varje ryktning oavsett om hästen är skitgris eller har en prydlig dag, hur förvarar ni era borstar?

Har läst nånstans att man kan ta ljummet vatten o lite salt o lägga dom i.. o sen låta dem torka med borst uppåt? :confused:

Sv: Borstvård!

Jag har hört att man ska lägga dem i ljummet vatten och såpa, sedan skölja av dem och torka dem med borsten uppåt för att inte förstöra denna ;)

Vill också gärna veta hur ni andra gör! Och finns det något smart sätt att få bort tagel/päls ur borstarna eller är det helt enkelt bara att sätta sig och plocka ett och ett?

Jag har hört att man ska lägga dem i ljummet vatten och såpa, sedan skölja av dem och torka dem med borsten uppåt för att inte förstöra denna ;)

Vill också gärna veta hur ni andra gör! Och finns det något smart sätt att få bort tagel/päls ur borstarna eller är det helt enkelt bara att sätta sig och plocka ett och ett?

ja ok tack för tipset :love:

medans ja borstar o tex piggborsten fylls, så brukar ja bara ta fingret o drar igenom, eller ev. en hovkrats.
Men det får ju bara bort det värsta... annars brukar ja sitta o plocka.. svinkul, eller hur ;)

Hur gör ni andra?

Just piggborsten brukar jag slå mot en vägg eller så, sen är det enkelt att plocka bort all päls som fastnad. Smuts ramlar bort av sig självt.
Vanliga borstar brukar jag dra mot en boxkant eller så och på så vis få bort den värsta smutsen direkt efter att jag borstat.
Brukar inte tvätta borstarna så ofta, till nästa dag har de ju torkat om hästen varit blöt och lerig, då är det bara att dra de mot en kant så faller det bort :)

lägg borstarna i ett varmbad med salt! :idea: saltet löser upp smutsen. Sen kan jag tänka mig att jodopax upplöst i varmvatten skulle göra susen! :)

bästa tiden att tvätta borstarna är när hästen är nybadad! :d

Haha- jag köper nya;)
Nä men ibland åker de i i tvättmaskinen...
Jag ryktar alltid av min häst med en massagepiggboste först. Det gör att blodcirkulationen kommer igång och det är lätt att borsta bort resten som är löst då. Då fastnar inte lika mkt smuts i borsten.
Eftersom denna piggbosten inte har alls lika många taggar så fastnar inte spec mkt smuts i den. Slår av mot en kant eller rister den lite.
Måste erkänna att finbostarna ala stubben inte åker fram så ofta när den leriga periden är. Mest långhåriga bostar då.

Jag funderar oxå på hur jag ska få rent mina borstar. Kommer ny häst snart och vill ge han superfräsha borstar.

• Du tvättade i tvättmaskin. Vilket program? Hade du tvättmedel då :confused: ?
  • Salt och varmvatten. Hur mycket salt?
  • Jodopax, verkar ju bra om man vill decinfesera (stavning?) 1:10 då eller?
  • Jag kan tipsa om att ta en vanlig (människo-) kam och kamma ur långa hår ur en kort lite strävare borst. Blir som nya :D
Ja, finns det fler knep? Fyll på!!

Jag ska byta ut alla mina borstar nu. Allt ska gå i brunt/beige/creme :P Vaddå nörd?!
Det ska ju vara kvalle på grejerna också såklart.

Blir nog lättare att hålla rent nu också när man har helt nya. Skra prova lite av era tips.. det där med salt i vatten lät intressant..

Brukar lägga mina i ut blandad virkos s när jag ändå har sommar städning av stallet (använder virkos till rengörning av boxarna) sköljer sedan av dom ordentligt och sätter på ett gummi band på själva borsten när de ska torka. Piggborstarna skrapar jag alltid ur alla lösa hår med hovkratsen och tvättar med vanlig tvål och vatten när de börjar bli gråa+geggiga i botten.get hårs borstarna brukar jag bara skölja rent i ljummet vatten och sedan torka när vädret är bra ute risken är att de inte torkar tillräkligt fort annars och blir förstörda.

Jag brukar göra en noga tvätt ca 2 ggr om året. Då tar jag vatten + Virkon (desifektionsmedel) och låter borstarna ligga där nån timma. Sedan sköljer jag noga och låter borstarna torka med borsten uppåt. Då ser de nästan nya ut :D

Men annars drar jag av dem mot boxväggen (för att får bort damm), slår piggborsten mot väggen och plockar bort alla hår. Hovkratsen sköljer jag av varje gång den blir lerig (typ vaje dag..).

KL

OBS
Om man ska torka borstarna med borsten uppåt är det bra om själva borstplattan är gjord i PLAST, och inte i TRÄ.

Har själv fått erfara att träet har spruckit p g a att jag torkade borstarna på detta sättet :p Numera har jag alltid borsten nedåt när dom torkar!

Tvätta borstarna varje dag går ju inte, de torkar ju knappt över natten.

De får vara skitiga så länge hästen är skitig, sedan tar jag en storstädning framåt slutet av den värsta lerperioden.

Brukar blöta dem, hälla på lite såpa och gnugga dem mot betonggolvet i tvättspiltan, skölja och låta dem torka med ryggen uppåt.

Har bara naturborstar, så jag är rädd att träet ska spricka eller bli förstört om de får torka för varmt eller om de ligger blöta alltför länge...

Saltbad vågar jag inte heller prova för träets skull, men jag körde med det mycket "förr" då jag hade plastborstar. Funkade utmärkt då!

Piggborsten rensar man lätt genom att dra hovkratsen genom "mittfåran", andra borstar får man plocka för hand.

Det går dock lätt om man gör det varje dag, så att det inte blir en massa strån som packas in under lång tid.

Är fullständigt allergisk mot att lägga ner håriga borstar i lådan, så jag river av alla strån varje dag!;)

Gah, ja håller på att bli tokig, borstarna känns bara dammiga leriga äckliga! nu i detta väder..

Det gäller att välja rätt borstar från början. :idea: Jag har inte en dammig borste.

Jag börjar alltid med en mjuk gummiskrapa (ser nästan ut som en ryktskrapa) den är suverän vid både lera och pälsfällning. Sedan tar jag min ryktborste som jag ju skrapar av på ryktskrapan mellan varje eller varannat drag. Det enda jag använder piggeborste till är manen, den är bannlyst på övriga hästen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: cassiopeja
·
M
Hästvård Vad kan man använda för att tvätta rent ett riktigt smutsigt juver?? Jag rider ett sto på ridskola, och nu när hästarna äntligen var...
Svar
4
· Visningar
2 263
Senast: Mitrolle
·
Utrustning Hur noga sköter ni er utrustning? Skulle vara intressant att höra hur ni prioriterar angående: *Täcken (tvätt, impregnering, byte... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 708
Senast: Kryptonit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka