Bortlottning!

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Ninjan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 435
Sv: Bortlottning!

Jag kan också tycka att det är okej, men enligt "stora förbundet" ska detta i så fall skrivas i proppen! (Vilket ett fåtal klubbar gör).

Istället för att åka på tävlingar söderut, åk norrut :angel: , här får vi förfå startande :smirk:

hahaha, jo, de e klart ^^ Men du kan komma endå :d

Tycker bortlottning sker med större del på hästtävlingar, min mamma blir bortlottad för jämnan. Eftersom hästtävlingar är så brett, vem som hällst kan tävla på häst så blir det svår klass ryttare på oerfarna hästar och nybörjare på tävlingar som lokalt med LA klasser i.

Angående bortlottning tror jag inte att själva lottningen sker överhuvudtaget hos många anläggningar. Man plockar ut de man vill ha med, de som är roliga att se på eller sånna som kan vara en match mot varandra osv. Sedan tror jag att tävlingssektionen där du skulle tävla inte vågade plocka bort chefen så att säga, sedan kan det ju ha varit en hel slump eller majoriteten av anmälda var just från hemmaklubben

På vår anläggning sker allt med hjälp av korrekt och rättvis lottning om så skulle behövas

lektra skrev:
Angående bortlottning tror jag inte att själva lottningen sker överhuvudtaget hos många anläggningar. Man plockar ut de man vill ha med, de som är roliga att se på eller sånna som kan vara en match mot varandra osv.

Jag tror du har rätt, det var därför jag startade den här tråden för att se om jag var ensam att känna så här, och höra vad resten av hästsverige säger:banana:

Var i Kumla idag och tävlade där var det 1 B-ponny i LA:1 och 4 i LA:P1, de hade lottat bort åtminstone 1 B -ponny som jag vet om, mig veterligen lottar man inte bort B-ponnyer då de oftast är så några, man strävar ju åtminstone efter att få 3 starter för att slippa slå ihop med kat C.
Visst ser man till så att klubbens egna får tävla.:) :angel:
Egentligen tycker jag man skulle använda sig av: först till kvarn...det skulle underlätta, och vad jag vet så är det flera klubbar som har det så, och att man även då måste skriva ut det i proppen.
Svårt att planera tävlandet pga bortlottning... man kan ju anmäla till flera tävlingar för att sedan avanmäla inom föreskriven tid om man mot förmodan skulle ha kommit med på flera tävlingar.:idea: :D Marija

*knapplån*

Jag upplever detta med bortlottning som ett gissel och stressmoment, även om jag inser att man inte kan ha 200 starter på en dressyrtävling (skulle hålla på i evigheter).

Mig själv som exempel... Jag vill debutera i dressyr nu under våren och har hittat två tävlingar i närheten av mig, och de ligger med fem dagars mellanrum. Annars är det till att åka mycket längre eller vänta till hösten. För att öka mina chanser för att få starta kan jag anmäla mig till båda tävlingarna, så om jag blir bortlottad från en kanske jag får starta den andra. Men om jag mot förmodan får starta båda tävlingarna så känns det lite väl tight att rida 2 helger på raken när man är "nybörjare" på tävling. Det är nog med pyssel för en helg! Och det känns som att kasta pengarna i sjön att stryka sig.

Vore därför bättre med förslaget "först till kvarn", för då kan man få information redan några dagar efter anmälan att det är fullt, och därefter anmäla sig till nästa tävling och hoppas på bättre lycka. Sedan kan de ju ha reservlista och ringa från om det blir strykningar.

Är det många som stryker sig från tävlingar pga att man anmäler sig till flera "för säkerhets skull"?

jag gör inte så, då jag inte har råd att göra så.. men jag tror att rätt så många gör så.

Håller med om att de som först anmäler sig till en tävling får komma med i stället för att man lottar bort. Då har man en möjlighet att påverka sitt tävlande bättre själv och inte behöva lita på turen.

Fortsätter med kontentan av bortlottningen. Många klubbar kommer inte med startlistor och ryttarmeddelande för än 4-5 dagar innan tävlingsdatum :crazy: fast det står att det skall komma minst en vecka innan tävlingsdatum (åtminstone ryttarmeddelandet) Är man då bortlottad så ställer det till mycket om man inte får veta det förän så sent. Det är väl bättre då att anmälningstiden blir kortare så de hinner göra klart allt i tid. Kan inte förstå att distrikten godkänner prop. där det faktiskt står att ryttarmeddelande publiseras mindre än 1 vecka innan tävlingsdatum:mad: dom om någon borde se till att reglerna följs.

Ja här har det nog aldrig hänt att det blivit bortlottning.. vad jobbigt att inte få åka om man anmält sig! Här i norr e de ju bara att anmäla och åka! Ibland är de ju så få starter i en klass att bara en blir placerad.. haha!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III
  • Ridskoleryttare
Tillbaka