Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag håller med. Att curla någon innebär att sopa framför, inte att sopa efter eller åt, det är INTE samma sak som att få dyra saker eller få sina drömmar uppfyllda, det innebär att inte utsättas för normala prövningar som livet innebär, att någon sopar undan problematiska situationer.

Att inte hinna med att mocka och läsa till provet samtidigt skulle kunna vara en sådan problematisk situation för en tonåring. Liksom att tvingas välja mellan att mocka åt hästen och rida och därmed skriva dåligt på provet. Det lär dig en hel del om framförhållning, prioritering och konsekvenserna av att göra ett val - jag fick ett dåligt resultat - vad betyder det för mig? Livsnödvändig kunskap i vuxenlivet, skulle jag våga påstå, där detta är en ständig utmaning.

Givetvis kan du få samma lärdom av andra saker, som att tex åka och träna och därmed inte hinna med skolan eller kompisar. Men mockningen måste man göra varje dag, i vuxenlivet är det ridningen man får skippa. (vanligtvis)
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

2 Vad spelar det för roll?


Massor tror jag inte ett skvatt på.
Det spelar roll att det är ett väldigt begränsat antal familjer som du refererar till och sannolikt i så fall familjer där det finns ett stort intresse bland flera i familjen och inte bara en hästtokig dotter/son.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Eller så har hon fått svar nog och dragit sig tillbaks.

Du tycks ha svårt att förstå konceptet med diskussionsform. man lägger ut en trådstart och sedan lever tråden sitt eget liv oberoende av trådskaparen. Trådskaparen kan vara med hela vägen eller dra sig tillbaks redan efter första inlägget.

Nej,jag har inte svårt att förstå hur ett diskussionsforum fungerar,däremot tycker jag diskussioner allt som oftast spårar ur här i rena pajkastningsfasoner.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja, men många är de kvinnor som önskade att deras män hade fått en annorlunda uppfostran, det kan jag lova dig! Så kul är det inte att lära sin vuxna partner hur man kokar potatis. Det här är ett jätteproblem, strukturellt, och inte sällan en orsak just till skilsmässa.

Du generaliserar rätt grovt, menar du på fullt allvar att alla män bor hemma hos mamma innan de flyttar ihop med en sambo?

Och då måste de leva på snabbmat tills de hittar en kvinna som kan laga mat för du antar att det bara är männen som slipper hjälpa till hemma!??

Och du menar att matlagning är ett stort problem i äktenskap :eek:

Herregud hur överlever alla honosexuella!!!!! Ska fråga min bästa vän genast hur han överlever för vad jag kan se så har han ALLTID matlåda med sig hemifrån och han har ingen mamma i närheten som kan laga mat till honom längre
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du jag tror att vi har lämnat frågeställaren för sisådär 20 sidor sedan. Vilka trådar på buke handlar ENBART om TS ursprungliga fråga?

Du får nog tala för dig själv, jag har då inte lämnat TS frågeställning och uppenbarligen inte många andra. Sedan diskuteras annat också, men TS är knappast glömd, utom av dig då, som verkar tycka att TS situation är totalt ointressant för ämnet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Menar du att du själv gjort en massa misstag efter du skaffade häst eller menar du att du skaffade häst efter du visste allt?

Jag menar att jag inte hade den kunskap jag hade behövt när jag skaffade häst. Och till skillnad från Lavinia som uppenbarligen också har fått lära sig en massa den hårda vägen så drar jag slutsatsen att man ska ha kunskap INNAN man skaffar häst och inte nöja sig med att den trillar in efterhand.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Parasittrycket kontrolleras genom att ha stora arealer, växelbete, mockning av hagar, träckprovtagning, avmaskning med lämpligt preparat och korrekt intervall.

Svara på min fråga! Det du skriver ovan fungerar bara om du har stora arealer!

Avmaska kan du inte göra på eget bevåg idag!

Vi provar igen hur gör du en parasitkontroll?


Barn är väldigt perceptiva och om dom får vistas i en utvecklande miljö med kunniga människor så lär som sig väldigt mkt utan att behöva "plugga" sen kan dom själva komplettera när dom blir äldre om de behöver ytterligare kunskap.

Och förutsätter inte detta att det är andra närvarande när barnet är tex i stallet??
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ja och om man tröttnat på sitt intresse så kommer mamma och sopar undan problemet så att man inte behöver ta tag i den verkliga frågan som är Borde jag sälja min häst? Är det ok att nån annan sköter markservicen åt mig för att jag (tonåringen) ska fortsätta att tycka att det är kul att rida? Är det ok att mitt intresse kostar familjen flera tusen i månaden och så vill jag knappt gå till stallet?

Men om familjen inte tycker det är ett problem, ska de sälja för att du tycker det eller?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag vill tillägga att det är varken dyrare eller mera arbetsamt att sköta en SM-ponny än att sköta en sällskapsponny.
Men med SM-ponnyn så kanske att barnen anser det värt mödan att rida.
Vilket ju kan vara kul oavsett allt annat.

Nej, men det är en viss skillnad i prislapp, och kanske även i kraven på stimulans. Om vi nu ska nyansera.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej,jag har inte svårt att förstå hur ett diskussionsforum fungerar,däremot tycker jag diskussioner allt som oftast spårar ur här i rena pajkastningsfasoner.

Ja, du håller på med pajkastning här, men de flesta andra diskuterar ämnet och inte diskussionens vara eller inte vara. Men det är typiskt Buke, att folk ska läxa upp andra och leka poliser.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Du får nog tala för dig själv, jag har då inte lämnat TS frågeställning och uppenbarligen inte många andra. Sedan diskuteras annat också, men TS är knappast glömd, utom av dig då, som verkar tycka att TS situation är totalt ointressant för ämnet.

och du tycker att TS kan man dra till med när det passar en liksom. När resonemanget inte stämmer med dina åsikter så går vi tillbaka till TS.

Om man ska titta på alla dom ponnyföräldrar som finns så är majoriteten inte TS med eget stort hästintresse egen gård och eget ridhus och en uppenbart mkt ekonomiskt stabil livssituation.

Jag har tydligt svarat vad jag tycker om TS situation, du kan gå tillbaka 20-25 sidor o se efter själv.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag menar att jag inte hade den kunskap jag hade behövt när jag skaffade häst. Och till skillnad från Lavinia som uppenbarligen också har fått lära sig en massa den hårda vägen så drar jag slutsatsen att man ska ha kunskap INNAN man skaffar häst och inte nöja sig med att den trillar in efterhand.

Ska man kunna förebygga alla problem så kan ingen någonsin skaffa sig en häst. Alla problem går helt enkelt inte att förebygga. Alla (troligen utan undantag) lär sig efter hand och blir mer och mer kunniga.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och då måste de leva på snabbmat tills de hittar en kvinna som kan laga mat för du antar att det bara är männen som slipper hjälpa till hemma!??

Och du menar att matlagning är ett stort problem i äktenskap :eek:

Det finns MASSOR med statistik på detta och problemen som det leder till, om du bara ids leta lite. Ojämlikhet i hushållet är inte direkt en nyhet. Det ÄR avsevärda skillnader i vad män och kvinnor gör i hemmet. Du får leta länge för att hitta en familj där det inte ser ut så. Tro mig, jag har försökt. Jag ser ingen orsak att med uppfostran av barnen ytterligare spä på det problemet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Men det är väl självklart att det är milsvid skillnad i en unge som går ut och mockar för att den vill och en som gör det under hot?

Likväl är det skillnad på en unge som inte mockar för att det inte är ungens uppgift jämfört med en unge som blåvägrar fastän den ska och någon annan får göra det åt den?

Som jag skrev så är det ANLEDNINGEN bakom handlingen som jag är övertygad om är det väsentliga i en vettig uppfostran, inte prestationen i sig.

Håller med dig fullt ut!

Det finns oerhört många situationer där det bäste för alla är att hjälpa till och det betyder faktiskt inte att man curlar!

Men både du och jag är curlade ;)
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det spelar roll att det är ett väldigt begränsat antal familjer som du refererar till och sannolikt i så fall familjer där det finns ett stort intresse bland flera i familjen och inte bara en hästtokig dotter/son.

Okej tror du det.
Men då så kan väl dessa familjer få ha lyxponnyer till sina barn.
Vad spelar det för roll?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Svara på min fråga! Det du skriver ovan fungerar bara om du har stora arealer!

Avmaska kan du inte göra på eget bevåg idag!

Vi provar igen hur gör du en parasitkontroll?




Och förutsätter inte detta att det är andra närvarande när barnet är tex i stallet??

Nej det fungerar inte bara om man har stora arealer. För om man har små arealer så blir mockningen så mkt viktigare. Avmaska kan man visst göra på eget bevåg. Man tar ett träckprov och skaffar ett recept på avmaskningsmedel. Eller hur menar du att man avmaskar på någon annans bevåg? Självklart är det man själv som styr över sina rutiner (eller det specifika stallet som styr över sina rutiner).

Nu börjar du bli riktigt löjlig. Det här är inte en parasittråd utan det var bara ett ex på saker som man bör ha koll på som hästägare och som barnet/tonåringen snappar upp om dom får vistas bland kunnit folk.

Självklart ska det vara andra närvarande i stallet regelbundet.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Nej, men det är en viss skillnad i prislapp, och kanske även i kraven på stimulans. Om vi nu ska nyansera.

Visst är det så.
Men om man har pengarna och barnet faktiskt rider just för att ponnyn är fin, så kan det väl inte vara ett problem?
Eller?

Samma jobb som med en sällskapsponny men med skillnaden att barnet rider.
Ponnyn får sin stimulans och barnet gör i alla fall något som är meningsfullt.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Ska man kunna förebygga alla problem så kan ingen någonsin skaffa sig en häst. Alla problem går helt enkelt inte att förebygga. Alla (troligen utan undantag) lär sig efter hand och blir mer och mer kunniga.

Ur djurskyddssynpunkt är det ju önskvärt att så många som möjligt kan sköta om en häst innan de skaffar en egen häst. Jag förstår inte varför motsatsen skulle vara bättre?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 131
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 703
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp