Häst och ponny ihop?

ghostofashark

Trådstartare
Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som sällskap. Tyvärr måste jag ev. dock låta sällskapshästen somna in till hösten och behöver därför nytt sällskap. Har fått frågan om jag är intresserad av en C-ponny, och det känns ju lockande med en såpass liten häst, men är lite osäker på hur praktiskt det är att ha 2 hästar med olika behov ihop? Min ridhäst är relativt lättfödd, och går ej på fri tillgång på vintern, så där kan jag nog lösa det med att han får sin större portion i en upphöjd bänk/nät etc ponnyn inte når. På sommaren vill jag dock ha min häst på gräs hela sommaren. Har inga enorma hagar, och det är typ ängsgräs, men det är ju i nuläget tillräckligt för att hjälpligt hålla 2 storhästar vid liv på enbart gräs 2-3 månader beroende på hur mycket det regnar. Har ju självklart frågat ponnyägaren kring detta, men ni som har ponnies som sällskap till storhästar, hur upplever ni det? Tänker att en C-ponny ju iaf inte är en shettis, men är ändå lite osäker. Rent social bör det inte vara något problem, min häst har gått med enbart ponnies förut och kom bra överens med dem iaf. Han är mycket snäll och beskedlig, så är inte orolig att han skulle köra med en mindre häst.
 
Jag har en stor häst och två shetlandsponnys. Det är lite pyssel på våren med att begränsa betet de små (mina går på lösdrift). Övrig tid funkar det utmärkt.
Kommer ponnyn motioneras?
 
Tack för svar! Har också mina på lösdrift. När du skriver begränsa betet, är det mest då att ponnysarna inte får gå ut direkt på försommargräset? Skulle kunna ta med ponnyn som handhäst på uteritter som motion om den är ok med det, det är väl typ det och longering som skulle vara aktuellt.
 
Hade inte släppt en ponny på bete så länge den inte är svårfödd, unghäst eller har föl vid sidan. Alternativt att betet är magert.
 
Tack för svar! Har också mina på lösdrift. När du skriver begränsa betet, är det mest då att ponnysarna inte får gå ut direkt på försommargräset? Skulle kunna ta med ponnyn som handhäst på uteritter som motion om den är ok med det, det är väl typ det och longering som skulle vara aktuellt.
Ja precis så. En av mina har haft fång tidigare i livet så jag är väldigt försiktig med att vänja in på gräs och inte för tidigt :)
 
Behöver inte vara ett problem om det inte är en ponny som är väldigt lättfödd eller har fångproblematik av något slag. Våra ridskolehästar t ex går på bete tillsammans hela somrarna, från C-ponny till stor häst, och det har aldrig någonsin varit ett problem med någon av dem.
 
Behöver inte vara ett problem om det inte är en ponny som är väldigt lättfödd eller har fångproblematik av något slag. Våra ridskolehästar t ex går på bete tillsammans hela somrarna, från C-ponny till stor häst, och det har aldrig någonsin varit ett problem med någon av dem.

Jag tänkte precis samma sak. Ridskolan här skickar iväg alla sina hästar på ett klassiskt sommarbete. Stor hage massor med gräs! De enda som inte skickas iväg är en liten shettis som inte klarar av betet och om de har någon/några valacker som inte kan gå med ston. Annars går alla på sommarbete i 2 månader. Från russ till halvblod på 175 cm. De har gjort så i alla år.

TS, prata med ponnyns ägare så får ni tillsammans prata om ifall det går att få det att fungera med dina förutsättningar. Ponnyns ägare känner den bättre än vad folk här på forumet gör. En del ponnys klarar säkert alldeles utmärkt att gå på bete medan andra inte gör det.
 
Hade inte släppt en ponny på bete så länge den inte är svårfödd, unghäst eller har föl vid sidan. Alternativt att betet är magert.

Har lite svårt att bedöma vad som är magert bete eller inte. Är naturbetesmark, enstaka träd men mest öppet. Växer ok med gräs, men även mycket andra örter så ingen golfgreen. Ett bra år håller marken 2 storhästar vid liv på endast gräs slutet av maj till slutet av augusti, ett dåligt år måste jag börja stödfodra redan i början av augusti. Är väl kanske 1,5 ha totalt i sommarhagen, så inga enorma marker, har delat upp den i 2 som jag alternerar mellan så marken får vila ibland.
 
Men som alla skriver, kommer så klart prata om detta med ponnyns ägare, hen vet ju vad som fungerar bäst för hens ponny. Fungerar det inte att gå på gräs så får jag leta vidare efter sällskap.
 
Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som sällskap. Tyvärr måste jag ev. dock låta sällskapshästen somna in till hösten och behöver därför nytt sällskap. Har fått frågan om jag är intresserad av en C-ponny, och det känns ju lockande med en såpass liten häst, men är lite osäker på hur praktiskt det är att ha 2 hästar med olika behov ihop? Min ridhäst är relativt lättfödd, och går ej på fri tillgång på vintern, så där kan jag nog lösa det med att han får sin större portion i en upphöjd bänk/nät etc ponnyn inte når. På sommaren vill jag dock ha min häst på gräs hela sommaren. Har inga enorma hagar, och det är typ ängsgräs, men det är ju i nuläget tillräckligt för att hjälpligt hålla 2 storhästar vid liv på enbart gräs 2-3 månader beroende på hur mycket det regnar. Har ju självklart frågat ponnyägaren kring detta, men ni som har ponnies som sällskap till storhästar, hur upplever ni det? Tänker att en C-ponny ju iaf inte är en shettis, men är ändå lite osäker. Rent social bör det inte vara något problem, min häst har gått med enbart ponnies förut och kom bra överens med dem iaf. Han är mycket snäll och beskedlig, så är inte orolig att han skulle köra med en mindre häst.
Vår c-ponny gick med stora hästar nästan hela tiden (ca 3,5 år) som vi ägde henne. Dom fodrades med hö i hagen och på somrarna gick dom på bete.
 
Vår c-ponny gick med stora hästar nästan hela tiden (ca 3,5 år) som vi ägde henne. Dom fodrades med hö i hagen och på somrarna gick dom på bete.

Hade ni någon särskild lösning så ponnyn inte skulle komma åt storhästens portion hö? Min storhäst är iofs sjuk glupsk, så han kan nog hinna inhalera sin mat innan ponnyn ens fått slut....
 
Hade ni någon särskild lösning så ponnyn inte skulle komma åt storhästens portion hö? Min storhäst är iofs sjuk glupsk, så han kan nog hinna inhalera sin mat innan ponnyn ens fått slut....
Nej, alla hade lika mycket hö i sin påse och påsarna hälldes ut i hagen vid morgon- och lunchfodring. Dom var mellan 5-7 hästar i hagen varav två var ponnys.
 
Nej, alla hade lika mycket hö i sin påse och påsarna hälldes ut i hagen vid morgon- och lunchfodring. Dom var mellan 5-7 hästar i hagen varav två var ponnys.

Ah, jag fattar. Jag har lösdrift, så någon gång under dygnet måste min ridhäst få en större portion ute i hagen. Men det kan jag nog lösa på något sätt.
 
Jag har en a-ponny och storhäst ihop. På sommaren har ponnyn munkorg, de går på ett stort magert bete. På vintern får de samma portioner ute men på natten när de tas in på box får storhästen mer mat och ponnyn hö blandat med halm. Bägge motioneras dagligen.
 
Då går väl jag lite mot strömmen och säger att jag inte medvetet kommer skaffa hästar med så olika behov igen.
Efter att hon som hyrde stallet innan oss flyttade sina alla hästar försökte vi ett tag med olika lösningar men det var mest bara bök och det fungerade inte helt felfritt även innan hon flyttade. Dom stora gick lätt ner i vikt medans dom "små" (b o c ponny) lätt gick upp.

Nu har vi alltså två separata flockar istället och i framtiden kommer jag satsa på hästar med hyffsat lika behov.

Men sen beror det ju också på ens grund situation, vi hyr stall och mark
Det är alltså bara jag och min kompis som gör allt jobb så minsta extra grej märks att rätt så rejält.
 
Jag har maxad D-ponny och shettis ihop. Det funkar bra för att båda är lättfödda och dom äter i ungefär samma hastighet proportionerligt sett.

Dvs fodrar jag 2 kilo hinner mustangen äta 1,5kg och shettisen 0,5kg innan det är slut.
 
Hade ni någon särskild lösning så ponnyn inte skulle komma åt storhästens portion hö? Min storhäst är iofs sjuk glupsk, så han kan nog hinna inhalera sin mat innan ponnyn ens fått slut....
Det är normalt där lösningen finns
Stor mun äter mer per tidsenhet än vad liten mun gör.

Jag har haft shetlandsponnyer ihop med halvblod och även fullblod i mer än 30 år utan några större problem. Står de på box nattetid kan man anpassa fodermängden där.
 
Jag har shettis ihop med halvblod på lösdrift och med ett grovfoder med hög halt håller de sig i fint trim både stor och liten. Jag var orolig när jag köpte shettisarna men den som var det fetaste jag någonsin sett gick ner i vikt på en hög kvot och har aldrig haft något problem med fång hos mig. Jag håller ett öga på den jag har kvar nu när det är sommar och bete, men med bra hö eller hösilage så är det aldrig några problem.
 
Jag har haft minishettis och halvblod tillsammans i 26 år nu. Nuvarande minishettisen har vi haft i 12 år, han har munkorg på sommaren och går på bete ihop med de stora (liknande bete som ditt låter det som), men de bor inomhus på nätterna. Tillgång till bete maj-oktober.
Delar upp hö i lika stora högar under "hö-tiden" på året, har aldrig haft några problem med att de små fått i sig för mycket, de stora äter mer mat på samma tid, så de reglerar så att säga själva. Flocken trivs ihop och aldrig något kiv om maten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 189
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
688
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 935
Senast: ylvalill
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp