Bortskämd unge!!!!

Sv: Bortskämd unge!!!!

Och nej, det var inte slitjobb för mig! Det var ju min hobby! Kalla det för slitjobb om du vill, men jag blev verkligen inte utnyttjad och jag tyckte det var kul. Och jag kunde sluta när jag ville, ingen tvingade mig.

Jag tyckte det var kul och det var terapi för mig att vara i stallet och pyssla och dona! Du kanske tycker att en 13-åring är jätteliten och inte skulle kunna tycka att det faktiskt är kul eller att en 13-åring inte har kapacitet att ta ansvar för ett djur, men det kunde jag.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

*kl*

Ts, när ni har dialog hemma kring det här. Hur låter den? VAD, HUR och NÄR säger du saker. Vad får du för svar tillbaka?

Jag får intrycket av tråden att det är mkt SKA och KRAV i hennes liv. Stämmer det?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tror verkligen på att skaffa medryttare till hennes ponny och till den andra ponnyn. Alternativt en inackordering istället för den andra ponnyn så blir dessutom kostnaden en liten intäkt. Sök efter medryttare i hennes ålder, kanske har hon nån hästlös vän från ridskolan? Även om ni har en superbra relation så är det ju skillnad på mamma och jämnåriga kompisar.

Ett mer drastiskt alternativ är att bara behålla din häst och en sällskapshäst så får hon vara din medryttare istället. Efter att ha läst flera liknade trådar på buke så vet jag att om jag hade ett hästintresserat tonårsbarn skulle jag hellre skaffa en egen häst som barnet fick dela några dagar i veckan (men så kan jag ju rida ponny och är inte tävlingsintresserad så det kanske faller för en del).
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Jag tycker att det är rätt grovt att kalla sitt eget barn för "Bortskämda unge!!".
Det får mig att undra vilken stämning som man har i stall och hem.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Vill hon ha hästarna hemma?

Om jag vore tretton skulle jag hellre ha ponnyn uppstallad i ett inackorderingsstall där man har kompisar att träna med och skvallra med osv. Det blir ju väldigt isolerat att vara själv hela tiden, inte alls lika roligt.

Det är nog en svår sits att vara tretton och på pappret få allt det alla drömmer om men det kanske inte alls är vad man innerst inne vill ha.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Det får mig att fundera på om tråden är riktigt?

Men tyvärr så har lite för många föräldrar inställningen att om man betalar pengar då ska ungen vara tyst, nöjd och göra ALLT och ta all skit de får.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

För mig som ändå är vuxen så skulle jag aldrig klara av att behålla intresset om det inte fanns folk i stallet, men det är också det sociala livet jag har.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och jag uppskattar att umgås i fred med bara hästarna.
Så det är ju olika.
Och just den olikheten måste man ju ta hänsyn till.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Kan inte annat än att hålla med.

Kan inte vara roligt för dottern. Allt är bra på pappret, men är det verkligen det hon egentligen vill ha?

Hon ville ha egen häst, men vill hon ha den uppstallad hemma?

Som någon skrev stalla upp den på ridskolan eller ett större inakorderingstall med massor av ungar i henns ålder. Skaffa medryttare och låt dottern ha "sin" häst ett par dagar i veckan.

Ett barn på 13 år som inte vågat frigöra sig från föräldrarna och vill ha mamma hängades över axeln anser jag inte är sunt.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Om jag vore tretton skulle jag hellre ha ponnyn uppstallad i ett inackorderingsstall där man har kompisar att träna med och skvallra med osv. Det blir ju väldigt isolerat att vara själv hela tiden, inte alls lika roligt.
.

Det där var en riktigt bra poäng! Jag hade ju själv nästan alla mina kompisar i stallet, så det kanske var därför jag gladeligen åkte ut varje dag i ur och skur.

Eller som någon annan sa: medryttare på sällskapsponnyn - eller kanske fullblodet om det finns någon duktig yngre ryttare - för sällskap, eller inackordering som har liknande intresse som dottern (hoppning och träning).
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Här kommer lite tankar från mig. Har inte läst alla inlägg så det kan nog bli upprepningar. Dottern saknar nog jämnåriga kompisar att hänga med i stallet. Kan hon få börja rida i en tävlings/hoppgrupp på en ridskola? Hon borde ju kunna få ta med sin häst dit. För en 13-åring så är ju kompisar det viktigaste. Att sälja hennes häst och låta henne få bli skötare/medryttare åt en häst som är uppstallad på ridskola.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Och nej, det var inte slitjobb för mig! Det var ju min hobby! Kalla det för slitjobb om du vill, men jag blev verkligen inte utnyttjad och jag tyckte det var kul. Och jag kunde sluta när jag ville, ingen tvingade mig.

Jo om man inte vill rida utan bara sköta om hästar så är det väl ok men så är det ju faktiskt inte för de allra flesta.

Och jo de flesta stall utnyttjar yngre flickor till att göra slitgörat vilket faktiskt mockning är och jag tycker det är väldigt tråkigt att det är så

Jag tyckte det var kul och det var terapi för mig att vara i stallet och pyssla och dona! Du kanske tycker att en 13-åring är jätteliten och inte skulle kunna tycka att det faktiskt är kul eller att en 13-åring inte har kapacitet att ta ansvar för ett djur, men det kunde jag.

Har träffat på en väldigt många 13åringar och nej man är inte mogen att ta fullt ansvar för ett djur i den åldern
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

+1 på det.

Mitt djurintresse är överlag beroende av det sociala. Skulle aldrig vilja ha eget stall igen utan skulle jag köpa häst igen så skulle den stå i större stall med mycket folk. Samma gäller mitt hundintresse. Det är ingen tillfällighet att jag avskyr att spåra, men älskar sök och IPO. Jag vill utöva mit intresse tillsammans med andra, inte ensam.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

För de allra flesta, rubytoo? Verkligen? Då kommer vi från olika världar.

Självklart förekommer det utnyttande av hästtörstiga ungar. Jag är inte omedveten om det. Därför förespråkar jag kommunikation med antingen sina föräldrar, eller med t ex sin ridlärare - många som blir utnyttjade är ju trots allt ridskoleungar som gör vad som helst för att umgås med hästar vid sidan av sina 45 minuters ridlektion en gång i veckan. De vuxna ska alltid finnas där för rådgivning och om nödvändigt sätta stopp om de misstänker att barnen blir utnyttjade.

Apropå ansvar: nu menar jag inte ansvar i vuxen mening, som tex veterinär, hovslagare, foderinköp osv. Men att ta ansvaret att mocka en box och fixa mat åt en häst - det klarar en 13-åring av på långa vägar. Det måste du väl ändå hålla med om?
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

KL

Jag fattar inte hur ni kan tycka att detta är föräldrarnas fel?? Jag tycker ungen beter sig som en bortskämd liten best och hon förtjänar inte att ha någon ponny öht!!!! :crazy:

Sälj ponnyn till någon som tar bättre hand om den, så kanske din unge lär sig att uppskatta det hon får. En ponny är en individ med känslor och behov, ungar som behandlar dem som hoppmaskiner och skiter i dem i övrigt skall verkligen inte ha någon ponny!!

Jag fick min första häst när jag var 12 år, och även om mamma och pappa såklart fick hjälpa mig med praktiska saker som hämtning av foder och strö så var han helt och hållet mitt ansvar, mina föräldrar kunde inget om hästar. Jag var i stallet (som varken hade paddock, ridhus eller andra fina faciliteter) flera timmar varje dag efter skolan. I helgen var jag där hela dagen. Jag red oavsett väder. Jag älskade min underbara häst (som jag hade i 16 år) och jag är fortfarande tacksam överför mina föräldrar att jag fick honom. Hade de dessutom köpt en gård och byggt ridhus, så hade jag varit så överlycklig och tacksam att jag inte hade vetat var jag skulle ta vägen.

Tycker det är riktigt beklämmande att läsa om ungar som skiter i båda sina ponnyer och sina föräldrars uppoffringar. De behöver få en läxa så att de lär sig vad en ponny är värd. Be hennes tränare ta ett snack med henne om hur man sköter om en häst och att endast värdelösa ryttare och kassa hästägare skiter i hästen och vägrar göra annat än att hoppträna. Om hon inte skärper sig direkt så sälj helt enkelt ponnyn så den kan få ett bättre hem där den får kärlek och en ryttare som uppskattar den. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Bortskämd unge!!!!

Felet ligger i att det verkar mest vara mamman som vill att dottern skall ha ponnyn och vad dottern tycker verkar inte någon ta hänsyn till.
Min gissning är att dottern är pissless på hästar men inte vågar säga det till sin mamma för att mamman skulle bli så besviken.

Du har rätt i att flickan inte skall ha någon häst, men det beror egentligen på att hon inte vill ha någon.
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

Sälj ponnyn till någon som tar bättre hand om den, så kanske din unge lär sig att uppskatta det hon får. En ponny är en individ med känslor och behov, ungar som behandlar dem som hoppmaskiner och skiter i dem i övrigt skall verkligen inte ha någon ponny!!

Jag fick min första häst när jag var 12 år, och även om mamma och pappa såklart fick hjälpa mig med praktiska saker som hämtning av foder och strö så var han helt och hållet mitt ansvar, mina föräldrar kunde inget om hästar. Jag var i stallet (som varken hade paddock, ridhus eller andra fina faciliteter) flera timmar varje dag efter skolan. I helgen var jag där hela dagen. Jag red oavsett väder. Jag älskade min underbara häst (som jag hade i 16 år) och jag är fortfarande tacksam överför mina föräldrar att jag fick honom. Hade de dessutom köpt en gård och byggt ridhus, så hade jag varit så överlycklig och tacksam att jag inte hade vetat var jag skulle ta vägen.

Tycker det är riktigt beklämmande att läsa om ungar som skiter i båda sina ponnyer och sina föräldrars uppoffringar. De behöver få en läxa så att de lär sig vad en ponny är värd. Be hennes tränare ta ett snack med henne om hur man sköter om en häst och att endast värdelösa ryttare och kassa hästägare skiter i hästen och vägrar göra annat än att hoppträna. Om hon inte skärper sig direkt så sälj helt enkelt ponnyn så den kan få ett bättre hem där den får kärlek och en ryttare som uppskattar den. :(


:bow::bow::bow:
 
Sv: Bortskämd unge!!!!

har inte läst igenom tråden, men min tanke är att det skulle vara en sak att stalla upp hennes pånny på närmaste ridskola?
nånstans där hon får ridkompisar. fast jag är vuxen kan jag tycka det är tråkigt att rida ut ensam..ibland vill man det men inte alltid. för samma peng ni har 3 hemma + bygger och har er kanske man kan ha en uppstallad?? med kompisar-goda råd, och man kanske inte måste vara där 7 dagar i veckan utan det skulle räcka med 5-6 dagar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 130
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 703
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp