Lycanthrope
Trådstartare
Vad för BoT produkter använder ni (tex täcke, paddar osv) och när använder ni dem? I vilka situationer och av vilken anledning? Märker ni någon skillnad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På SLU har man gjort nån studie där man mätt hur mkt blodcirkulationen ökar av magnetpaddar och BoT - magnetpaddarna gav upp till 44% ökat blodflöde, BoT 0 %.
På SLU har man gjort nån studie där man mätt hur mkt blodcirkulationen ökar av magnetpaddar och BoT - magnetpaddarna gav upp till 44% ökat blodflöde, BoT 0 %.
Jag använder ryggvärmaren. Min häst fick en sträckning och är fortfarande dålig uppe i korset och ryggslutet på vänstra sidan (tror jag, ska ta ut en ET).
Hon har på sig den så länge som möjligt när jag tar in och gör iordning henne, oftast 1 h.
Hon blir varm i muskulaturen av den och får ökad blodcirkulation vilket jag tror är nyttigt. Än har jag inte använt den tillräckligt länge eller frekvent för att utvärdera nåt resultat.
Jag använder ryggvärmaren. Min häst fick en sträckning och är fortfarande dålig uppe i korset och ryggslutet på vänstra sidan (tror jag, ska ta ut en ET).
Hon har på sig den så länge som möjligt när jag tar in och gör iordning henne, oftast 1 h.
Hon blir varm i muskulaturen av den och får ökad blodcirkulation vilket jag tror är nyttigt. Än har jag inte använt den tillräckligt länge eller frekvent för att utvärdera nåt resultat.
- Jim Hamilton, DVM, Southern Pines Equine Associates.We have compared regular leg wraps to the Back on Track ceramic bandages and have documented significant increases in circulation. We are able to do this by comparing tissue activity count rates on legs that were either left open or covered with a standard standing bandage or the Back on Track wrap. Our count rates (Kcount/sec.) were 50% higher in the legs covered with the Back on Track ceramic bandage.
Jag har hört talas lite om den sk backontrack-bluffen... Men just värmen är ju det man vill åt. Med bot ökar värmen, både enligt deras studier och med min egen erfarenhet.
Som jag fattar det är det just värmen som får blodcirkulationen att öka.
Och deras rek är väl att man ska använda deras produkter minst 8 h för effekt. Jag skummade igenom forskningen du länkade till och som jag fattade det var det väl inte så lång tid det användes.
Så att det skulle vara endast placebo effekt för så många nöjda bot-kunder har jag svårt att tro på. Visst effektiv marknadsföring mm men bot's egna studier kan ju inte vara helt ute och cykla.
- Jim Hamilton, DVM, Southern Pines Equine Associates.
Så tänker jag iaf. Man får ju välja själv vad man tror på och vad man tycker hjälper.