Sv: BoT

Du får använda produkten när du vill. Huvudsaken är att den sitter på minst 8 timmar och då är väl natten ett utmärkt val..?

Jag har använt BoT sen... 2002-2003 tror jag och är mycket nöjd över lag :) Känns som om det ger en bättre effekt, kan ju vara inbillat i o m att man tror på produkten men då får det väl vara det men det sägs ju öka blodcirkulationen. Använder det om hästen gått hårt och står lindad över natten t.ex. eller om den på något vis behöver lindor (t.ex. vid en vrickning o.s.v.) och är mycket nöjd. Har aldrig haft hästar med direkt tjocka ben, kanske min första storing som var lite äldre men annars har det mest varit i förebyggande syfte. Tycker alltid benen är torra och fina efter BoT, aldrig fått något annat resultat och har aldrig varit med om att en häst reagerar på dom, har vant in dom timme för timme.
Dessutom är de de enda paddarna ingen häst tuggat upp, jag tror de är bekvämare på något vis, vet inte hur för en del är nästan för styva att linda över men som sagt, ingen har tuggat på dom trots hästar som är "prilliga" i huvudet och gärna sysselsätter sig själva om nätterna.
Har även haft ryggvärmare (dock inte min) de dagar som det har regnat småspik och hästen kommit in, alltså då innan ridning och jag kan ju inte svara på om det eg bidragit men det har aldrig skadat.
Vid en del skrittpass i skogen har jag också använt dom i o m att jag tror att det fungerar minst lika bra för hästen i rörelse.
Hade en ponny med en gammal knäskada från hans terrängkarriär, han fick ha ett knäskydd från BoT för han hade en galla som satt så det inte gick att linda, hade knäskyddet och sedan BoT-paddar + lindad så att skyddet inte skulle åka ner och gallan blev faktiskt mindre! Var inte alls speciellt bökigt att hålla på med som jag trodde först och knäskyddet satt bra och stasade inte det minsta.
Så jag är jättenöjd över lag, tycker det är bra produkter som ändå håller vad de lovar.
Har provat magnettäcke också men det är det väl karens etc på? Minns inte exakt och har ingen tillgång till att använda sådant täcke numera ändå. Men det gillade min häst som bara den, han stod och njöt i fulla drag!

Har paddar som jag använt på tävlingshästarna efter lopp & träning, just för att slippa liniment kladdet.
Annars har jag fått lika god effekt (värmen) av Arnika tinktur, GladPak+ vadd & bandage.

Har 2 st hassskydd samt 4 benpaddar(dom med kardborre-snabbandage?)

14 åringen använder hasskydden pga hon är lite "svampig" samt paddar fram mot gallor och ibland även bak om inte andra hästen har dom.

6 åringen använder paddar bak då hon har en gammal muskel/sen skadda i ena bakbenet.

Tycker det blir en stor skilldnad på benen över 1 natt bara. Mycket torrare och finare än vad dom var kvällen innan.

Funderar på att köpa såna magnettpaddar också för att jämföra vad som funkar bäst.

Jag har, täcken, paddar, ridtäcken, schabrak, snabb paddar och hasskydd i hästväg. Till mig och sambon, tröjor, strumpor, kalsonger korta och långa, lakan, örngott, ryggbälte och nackskydd. Till hunden minifilten och täcken.

INGEN AV OSS SKULLE VARA UTAN DE IDAG!

Och jag märker stor skillnad om vi inte använder dem. Den enda som jag inte märke skillnad på är hunden, men hon har inga problem men ligger alltid när hon får chansen på sin filt.

Ett exempel: Hade betaltjänst på ett stall där jag hade sagt att bot täcket ska vara på nattetid, desamma gäller paddarna samt hasskydden, detta var på en spatthäst för att gå lite djupare in på de. Var helt ny i de stallet, gick en liten tid och jag började misstänka nått fel på hästen, han var ovilligare att jobba samt tog en herranstid att få honom mjuk samt han hade gallor på bakbena. Vilket jag aldrig upplevt på hästen efter att jag började avända bot på honom, han var så i början när han kom till mig som försöljninguppdrag men efter 3 veckor med bot blev han en helt annan häst. Senare kom de fram att stallägaren sket i att klä på hans pyjamas nattetid, efter att han åter fick bot på sig regelbundet slutade problemen igen.

Och jag säger de som jag alltid säger, forskning eller inte men bot hjälper mig och mina problem, hästarnas problem och sambons problem. Jag kommer inte sluta med ett vinnande koncept!

Sen klart att de alltid är individuellt hur allt hjälper, varje sig de är bot, gurkmeja, msm eller vbad som helst.

Men jag kommer aldrig sluta med bot!

Liknande trådar

Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
410
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 383
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 802
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka