Bota trötthet

fryckan

Trådstartare
Jag vet att det finns minst en liknande tråd men jag hittar inte den.

Jag är så sinnesjukt trött mestadels hela tiden... Jag hade förra året problem med att somna men nu somnar jag i stort sett alltid utan problem. Jag sover rätt bra, ca 8 h/natt men jag är så fruktansvärt trött hela tiden ändå. Jag är trött från stunden jag vaknar, jag får kämpa mig upp ur sängen varenda morgon, men inte trött som i att jag vill sova utan mer som en vandrande zombie. Jag får tvinga mig iväg för att träna eller för att göra nånting annat efter jobbet, helst vill jag bara ligga i sängen och glo på TV fram tills det är dags att sova igen för jag tycker det är så energikrävande bara att ta mig ut genom ytterdörren när jag väl kommit hem.

Har ni några bra knep för att kunna dels vakna pigg men för att vara pigg under dagen? Sist jag tog blodprov var det ua, har inga sjukdomar som medför trötthet.
 
Sök reda på en mineralterapeut och få en ordentlig koll på hur det står till med mineraler, vitaminer och hormoner, mm.
 
Jag vet att det finns minst en liknande tråd men jag hittar inte den.

Jag är så sinnesjukt trött mestadels hela tiden... Jag hade förra året problem med att somna men nu somnar jag i stort sett alltid utan problem. Jag sover rätt bra, ca 8 h/natt men jag är så fruktansvärt trött hela tiden ändå. Jag är trött från stunden jag vaknar, jag får kämpa mig upp ur sängen varenda morgon, men inte trött som i att jag vill sova utan mer som en vandrande zombie. Jag får tvinga mig iväg för att träna eller för att göra nånting annat efter jobbet, helst vill jag bara ligga i sängen och glo på TV fram tills det är dags att sova igen för jag tycker det är så energikrävande bara att ta mig ut genom ytterdörren när jag väl kommit hem.

Har ni några bra knep för att kunna dels vakna pigg men för att vara pigg under dagen? Sist jag tog blodprov var det ua, har inga sjukdomar som medför trötthet.

Hoppar på denna tråd då jag har exakt samma problem. Haft till och från i några år. Varit till läkare och tagit diverse prover som visar nada - dom säger bara; träna (vilket jag försöker göra - men blir tröttare av O_o )
Det är vansinnigt jobbigt att ha det såhär, så jag lider med dig.
 
Trött som i trött eller orkeslöshet?

Det kan vara brister på något viktigt (ta prover för att se en hel blodbild), näringsbrist eller uttorkning är väl det första man tänker på. Sen kan väl stress göra en trött eller om man bara är deprimerad.

Jag är också trött hela tiden, men det är direkt kopplat till vad jag äter och att jag är underviktig (handlar om uttorkning också, ev brist på kalium kan också varit del av orkeslösheten). Då känner jag mig som en zombie oftast, kan sällan sova mer (sover 8-12h...) men liksom allting är så segt och jag blir trött av ingenting.
 
Jag vet att det finns minst en liknande tråd men jag hittar inte den.

Jag är så sinnesjukt trött mestadels hela tiden... Jag hade förra året problem med att somna men nu somnar jag i stort sett alltid utan problem. Jag sover rätt bra, ca 8 h/natt men jag är så fruktansvärt trött hela tiden ändå. Jag är trött från stunden jag vaknar, jag får kämpa mig upp ur sängen varenda morgon, men inte trött som i att jag vill sova utan mer som en vandrande zombie. Jag får tvinga mig iväg för att träna eller för att göra nånting annat efter jobbet, helst vill jag bara ligga i sängen och glo på TV fram tills det är dags att sova igen för jag tycker det är så energikrävande bara att ta mig ut genom ytterdörren när jag väl kommit hem.

Har ni några bra knep för att kunna dels vakna pigg men för att vara pigg under dagen? Sist jag tog blodprov var det ua, har inga sjukdomar som medför trötthet.

Har tyvärr inga tips då jag sitter i liknande sits. Dock MÅSTE jag vila eller sova en stund vissa dagar, försöker jag pressa mig att hålla mig vaken så mår jag otroligt dåligt, blir otroligt illamående och magkatarren börjar bråka :(
Tog prover i vintras, visade inte mer än lite låga nivåer d-vitamin, började då ta tillskott av det och nu borde det ju inte vara samma brist. Nu har vi ju faktiskt lite sol :D
Läkaren har hela tiden trott på att jag är deprimerad. Men känner mig inte direkt deppig? :confused:
 
Även jag är löjligt trött! Jag har varit trött (minst) ett par månader nu. Tränar mer eller mindre varje dag men det hjälper då inte mot trötthet!

Jag sover 9-10 timmar varje natt, slocknar senast kl 22 och vaknar självmant runt 7. Jag kan inte hålla mig vaken längre, det bara går inte! Och så går jag och gäspar mig igenom dagarna samt känner mig trött i huvud och kropp.

Äter en helt del skit och funderar på om det kanske hjälper att lägga om kosten till nyttigare med mindre socker?
 
Pollenallergi?
Inte vad jag vet, jag har känt så här flera månader innan pollensäsongen dragit igång.

Trött som i trött eller orkeslöshet?

Det kan vara brister på något viktigt (ta prover för att se en hel blodbild), näringsbrist eller uttorkning är väl det första man tänker på. Sen kan väl stress göra en trött eller om man bara är deprimerad.

Jag är också trött hela tiden, men det är direkt kopplat till vad jag äter och att jag är underviktig (handlar om uttorkning också, ev brist på kalium kan också varit del av orkeslösheten). Då känner jag mig som en zombie oftast, kan sällan sova mer (sover 8-12h...) men liksom allting är så segt och jag blir trött av ingenting.

Jag känner mig som en urvriden disktrasa, jag har ingen ork till nåt. Jag känner mig inte trött som i att det skulle hjälp att ta en power nap. Hoppas du fattar :p Blodprov togs förra året när jag kände mi likadan, tyvärr var det ua. Men det kan vara värt att kolla igen.
 
Känner igen mig väldigt mycket! Hur mår du i allmänhet? Jag tänker att om man känner sig stressad eller så, så kan det ju göra att man känner sig oerhört trött.

Det som har hjälpt mig lite är att ta hand min stress, men också att börja äta magnesiumtabletter. Fick tipset om att det skulle kunna vara boven, och jag upplever mig faktiskt lite piggare. Sedan vet jag inte hur toppen det är att äta det utan att veta att man faktiskt har brist, men hörde också att 80% av sveriges befolkning har brist, så tja... :p
 
Säger som lady_vip, det låter som pollenallergi om det uppkommer vid den här tiden varje år. Man behöver inte ha andra symptom, jag var trött ett tag i år innan mina normala symptom dök upp (snuva etc).
Annars, onöjd med livssituationen, nånting i bakgrunden som du grunnar på och som drar energi m.m.?
 
Jag har också en trötthetsproblematik som jag sökt läkare för flera gånger. Det vi kommit fram till är att jag haft vitaminbrister (tidigare B-12, nu senast D-vitamin) men också att jag helt enkelt har ett stort sömnbehov. Jag klarar mig inte på 8 h/dygn utan behöver kring 10 h/dygn för att må bra och läkarna säger att det är rätt så normalt.
Men det är jäkligt svårt att få till livet när man behöver sova så mycket, jag tänker nog dra det ytterligare en vända och kräva lite sömnkontroller osv om det inte vänder när vi åtgärdat D-vitaminbristen.
Har själv lite tankar kring att det skulle kunna handla om bristande sömnkvalitet eller liknande, och tror att man kan kolla detta i sömnlabb.

Men utöver att gå på somatisk undersökning så:
  • Depression?
  • Rutiner? Fasta tider för sömn?
  • Mat?
  • Hur bra sover du? Oroligt?
  • Snarkar du? Andningsuppehåll?
  • Stress?
 
@fryckan
Jag har narkolepsi, så det är ju lite annorlunda än "vanlig" trötthet. Men innan man kom fram till att det var narkolepsi träffade jag ett antal läkare och gick igenom en del tester för saker de trodde kunde orsaka tröttheten, några av de tester som gjordes på mig kanske kan hjälpa dig?
Dels togs blodprover för att kolla olika brister vid flera tillfällen och det blev fler och fler provrör vid varje tillfälle, så det är inte säkert att de kollar precis ALLT första gången ett blodprov tas. Det kan vara bra att höra av sig till läkaren och kolla vilka prover de tagit på dig och se så att de verkligen testat allt. Därutöver utreddes och uteslöts depression. Andningen kollades upp (ffa om jag hade astma), jag minns inte exakt varför men har för mig att det var för att syrebrist kan göra att man känner sig orkeslös och gäspar mycket. En läkare misstänkte att tröttheten kunde bero på någon typ av sjukdom som låg vilande i kroppen (latent?) och gav mig någon typ av bred antibiotika tror jag.

Sen så får du nog vara beredd på att stå på dig och "slåss" för att få hjälp, och se till att verkligen vara tydlig med att du är betydligt tröttare än vad som är normalt för dig. Detta är bara min egen erfarenhet, men jag uppfattar det som rätt vanligt att folk har svårt att relatera till andras trötthet. Vi är ju alla trötta ibland, så om jag kan ta en kopp kaffe och rycka upp mig när jag är trött så borde du ju kunna göra desamma? Därför kan det vara bra att vara tydlig med att du är onormalt trött för att vara dig och inte bara säga att du är trött.

Jag hoppas att du hittar en lösning på tröttheten, om du vill kan jag även skriva vad som brukar rekommenderas för att hjälpa till att hålla sig vaken/få mer energi/motverka trötthet i allmänhet.
 
Läste lite om hjärntrötthet, det hjälpte mig att förstå att det helt enkelt kopplar ner ibland!
 
Tack alla för era svar :)
Försöker svara alla i samma inlägg.

Jag har fasta tider för sömn, men äter rätt ofta glass och godis :O). Förra året fick jag både insomnings- och sömntabletter av läkare pga sömnsvårigheter, har dock inte behövt äta dem på över 1 år. Just nu är jag ganska nöjd med min livssituation men jag känner av en del stress på jobbet (är rätt ny på detta jobb och det är mycket att lära sig + en lång kölista av patienter). Jag somnar lätt men jag märker att jag oftare och oftare vaknar och kan grubbla lite över saker men somnar om på någon minut. Nån/ett par gånger i veckan befinner jag mig i nåt tillstånd mellan dröm och vakenhet där jag får för mig att mina drömmar är verkliga och måste ex. flytta på nån möbel. Jag brukar ofta vakna till och inse att det jag håller på med är knäppt och sen somna om.

@As_Vegas du får gärna skriva vad som rekommenderas för att få mer energi eller för att hålla sig vaken :)
 
Tack alla för era svar :)
Försöker svara alla i samma inlägg.

Jag har fasta tider för sömn, men äter rätt ofta glass och godis :O). Förra året fick jag både insomnings- och sömntabletter av läkare pga sömnsvårigheter, har dock inte behövt äta dem på över 1 år. Just nu är jag ganska nöjd med min livssituation men jag känner av en del stress på jobbet (är rätt ny på detta jobb och det är mycket att lära sig + en lång kölista av patienter). Jag somnar lätt men jag märker att jag oftare och oftare vaknar och kan grubbla lite över saker men somnar om på någon minut. Nån/ett par gånger i veckan befinner jag mig i nåt tillstånd mellan dröm och vakenhet där jag får för mig att mina drömmar är verkliga och måste ex. flytta på nån möbel. Jag brukar ofta vakna till och inse att det jag håller på med är knäppt och sen somna om.

@As_Vegas du får gärna skriva vad som rekommenderas för att få mer energi eller för att hålla sig vaken :)
Låter som om din sömnkvalitet inte är på topp, det kan leda till trötthet!
 
Jag vet att det finns minst en liknande tråd men jag hittar inte den.

Jag är så sinnesjukt trött mestadels hela tiden... Jag hade förra året problem med att somna men nu somnar jag i stort sett alltid utan problem. Jag sover rätt bra, ca 8 h/natt men jag är så fruktansvärt trött hela tiden ändå. Jag är trött från stunden jag vaknar, jag får kämpa mig upp ur sängen varenda morgon, men inte trött som i att jag vill sova utan mer som en vandrande zombie. Jag får tvinga mig iväg för att träna eller för att göra nånting annat efter jobbet, helst vill jag bara ligga i sängen och glo på TV fram tills det är dags att sova igen för jag tycker det är så energikrävande bara att ta mig ut genom ytterdörren när jag väl kommit hem.

Har ni några bra knep för att kunna dels vakna pigg men för att vara pigg under dagen? Sist jag tog blodprov var det ua, har inga sjukdomar som medför trötthet.

Som trött mamma till pigg bebis är det en skön tröst att läsa sånt här:

Den mänskliga kroppen är en finurlig konstruktion som är bra på att hantera tillfälliga påfrestningar som exempelvis sömnbrist. Vi behöver inte (ännu en myt) ta igen förlorad sömn genom att sova fler timmar nästa natt utan kroppen tar igen sömnbristen genom en effektivare sömn och bättre sömnkvalitet nästkommande natt. Det är denna mekanism man kan använda för att träna sig till bättre sömneffektivitet och sömnkvalitet. Lite förenklat kan man säga att kroppen ”lär sig” hur mycket tid som finns disponibel för den sömn och återhämtning som den behöver och disponerar sömnen efter det. Lite tid i sängen ger bättre sömneffektivitet och kvalitet medan mycket tid i sängen ger lägre sömneffektivitet och sämre sömnkvalitet.

Människor som sover dåligt börjar ofta tvärtom tillbringa mer tid i sängen. Man lägger sig tidigare, vilar under dagen, passar på att sova ut när man kan och tillbringar också ofta mycket tid åt att ligga i sängen och läsa, se på TV etc för att kunna somna. Detta kan man i linje med ovanstående beskrivning se som att man jobbar på att försämra sin sömneffektivitet och sömnkvalitet. Vill man sova bättre ska man alltså istället minska tiden man ligger i sängen; lägga sig senare, vara aktiv istället för att vila under dagen och gå upp i tid på morgnarna!

Fotnot: Som med all träning är det trögt att komma igång innan man har fått bättre vanor. Om kroppen är van att tillbringa mycket tid i sängen och har en dålig sömneffektivitet kommer man inte vakna utvilad efter en kortare nattsömn. Men ofta kan man redan nästa kväll få en viss belöning då man förhoppningsvis somnar snabbare tack vare sömnunderskottet från föregående natt.

Text: Sara Widén, Leg Psykolog på Beteendeterapeuterna Stockholm. Hon arbetar också på Karolinska Institutet där hon undervisar blivande sjukgymnaster i att arbeta med beteendeförändring.


Kan du ha en "Nu jävlar-period" och se om det blir skillnad?
Gå upp på morgonen och dricka en vitaminsmoothie/-shot, ta en rask promenad/löprunda, duscha, äta favoritfrukost, och sedan fortsätta dagen med fokus på dig själv och att må bra.

Sluta genast att älta och grubbla, det är en så vansinnigt kass grej att lägga tid och energi på. Hitta ett sätt att avbryta det, hjärnan behöver INTE grubbla och älta - det är att ta en lång omväg till beslut eller "färdig tanke" och rent slöseri med resurser. När du märker att du grubblar eller ältar, gör en avledande manöver. Sinne, sömn och sinnesfrid kommer att tacka dig. Plus att du får tid över till annat ;)

Onanera mera.
Yes, you heard me. Gärna på morgonen, så får du en lite piggare start på dagen med ett rus av glada hormoner :up:

Jag tänker också att ljuset i Norrland kan störa sömnen ganska rejält?
 
@fryckan
Nu skrev du ju att du har fasta sovtider, men det är lika viktigt att ha fasta rutiner för när man är vaken. Kroppen har funktioner/hormoner som hjälper till att styra trötthet/vakenhet och dessa förlitar sig mycket på hur ljust det är, så det kan hjälpa att försöka skapa tydliga och fasta skillnader mellan dag och natt. Kroppen har ju ett slags inbyggd klocka, och ju mer precist man kan "ställa in" den ju lättare är det för dessa funktioner/hormoner att göra sitt jobb. Försök att anpassa belysningen runt omkring dig så att det blir mörkare en timma innan du ska sova och ljusare en timma innan du ska vakna, det finns dyra lampor för det men en timer eller två till vanliga lampor duger. Se till att det är mörkt i sovrummet på natten och att det är ljust runt dig på dagtid (Slösa på elen, som en läkare sa). Inga skärmar (dator, tv, telefon) minst en timma innan du ska sova.
Sen så sover man ofta i cykler med först djup och därefter lättare sömn, och om klockan ringer när man sover lätt så känner man sig piggare än om man sover djupt. Jag har för mig att cykler på 1,5 h är normalt, men det är olika från person till person. Lättast är att testa att sova ett visst antal timmar och sedan justera tills man hittar det antal timmar och minuter som gör att man oftast blir väckt när man inte är i den djupa sömnfasen.

Gällande mat är den enda riktigt effektiva dieten mot trötthet den så kallade Uteslutningsdieten. Det är ingen diet egentligen utan innebär att man gör en enskild tydlig förändring av vad man äter, ger det tillräckligt med tid och ser om det gör någon skillnad. Det finns ju mängder med råd och tips på vad man ska äta/inte äta för att bli piggare, men inget som verkar fungera för precis alla (paleo-inspirerad kost är populärt bland narkoleptiker dock). Även om det tar tid att hitta vad som gör skillnad för dig så är det väldigt bra att kunna hitta hyfsat specifika grejer som påverkar hellre än att göra en massa förändringar och sen vet man inte vad som faktiskt hade effekt. Jag påverkas tex mycket av om jag äter varm (=trött) eller kall mat, så att äta kall mat till lunch och varmt mat på kvällen gör det lättare att vara vaken på eftermiddagen och jag somnar lättare på kvällen. Att testa varm/kall mat kan ju vara ett bra ställe att börja på, det måste inte vara stora förändringar. Andra grejer att testa kan vara tex vilka tider du äter, socker, kolhydrater, fett, protein, gluten, laktos etc.

Motion är viktigare än träning. 15 minuter promenad räcker för att få lite frisk luft och få igång kroppen samtidigt som det är tillräckligt lite att det går att göra även om man är helt slut. Att ligga och sova/vila för länge gör inte kroppen gott, och man känner sig ännu tröttare bara för att man är stel. I alla fall för mig så gör 15 minuters promenad någon gång om dagen en väldig skillnad i hur jag känner mig just för att man blir av med stelheten/dåsigheten av att ha varit stilla en längre stund.

Det är väl de mer allmänna råden om livsstil, kost osv som jag fått. Sen finns det också en del mer eller mindre hälsosamma småknep att ta till om det krisar.
Om du vill sova/vila en stund på dagen så ta en kopp kaffe innan du lägger dig i 15-20 minuter, då kickar koffeinet in lagom tills du går upp och lurar dig att känna dig lite mer utvilad.
Att ha något att dricka tillhands, spelar ingen roll vad. Så fort jag känner att jag är på väg att tänka på att jag känner mig trött så tar jag en klunk ur koppen/glaset och då måste jag ju "fokusera" på att dricka vilket avbryter tankarna på hur trött jag är och distraherar mig från tröttheten. Ju mindre man tänker på det, ju mindre trött upplever man ju att man är.
Nikotin är uppiggande och det finns ju en uppsjö av tuggummin etc med nikotin i.
Stress. Vet jag att jag har något som jag måste vara alert för en dag så hjälper det att göra den dagen riktigt jäkla fullbokat så att man får springa omkring för att hinna med allt.

Det blev en väldig massa text, hoppas att något av det kan hjälpa dig :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är så trött, så trött hela tiden. Det är svårt att få upp på morgonen, och jag har alltid varit morgonpigg. På kvällen somnar jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 810
Senast: Raderad medlem 68338
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 033
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok En dag hann jag jobba, en dag.. Efter den senaste covid historien som tack och lov inte blev så utdragen. Tidigt i morse, dvs strax...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ För ett par tre veckor sedan började jag få problem med sömnen. Somnade som vanligt på kvällen, samma tid som senaste åren och relativt...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp