Böter för lös hund i bil?

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare sodiro
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 3 066
S

sodiro

Jag har hört att man kan få böter om man har hunden lös i bilen under färd, någon som vet om det stämmer?

Jag tycker det verkar som en bra lag, det är farligt att ha hunden lös i bilen, både för huden och människan..

En hund på 2kg väger 80kg vid krock i 50Km/H
en hund på 30 kg väger 1200kg vid krock i 50km/h

Sv: Böter för lös hund i bil?

Tja enligt lag måste lasten sitta fast, men det finns ingen lag som styr just över att hunden inte får vara lös.

Men hund ska räknas som last eg!

aha.. jag har hört att det kommit en sån lag nyligen. Men som du säger lasten ska ju sitta fast:)

Hmm, konstigt att det inte gnälls på oss lastbilschaufförer som har hundarna med i bilen.. Har plivit stoppad och då har det inte yttrats ett ord om att hunden e lös i bilen.

Nej det är nog inte ofta man blir bötfälld för lös hund i bil, men jag anser att man bör bli bötfälld för tung last som inte är fast..

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
16
· Visningar
1 759
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
831
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 393
Senast: mars
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma