Botulism vac. Ja eller nej?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare knoppan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 143
K

knoppan

En av mina hästar är vac. mot botulism. Gamla ägaren hade givit henne detta och sen har jag fyllt på årligen av bara farten.
Vad jag vill veta är om det verkligen behövs.
Jag fodrar med hö och tänker aldrig byta till hösilage.
Kan dom få botulism iallafall? Borde jag isåfall vacc. dom andra också? Om det bara är hösilage som ger botulism är det kanske en onödig kostnad att fortsätta med sprutorna.
Vad tycker ni?

Sv: Botulism vac. Ja eller nej?

Om du ALDRIG kommer att fodra med hösilage/ensilage så tycker jag personligen att det är onödigt att fortsätta. Om det ändå skulle bli aktuellt i framtiden så kan du ju alltid göra om grundvaccinationen då. Vad jag vet så får hästarna inte botulism av vanligt hö (i alla fall inte i vanliga småbalar). Clostridium botulinumbakterien utvecklas när processen i en silagebal går snett, av exempelvis döda djur, jord eller lufttillförsel. Vet iofs inte hur det är med rundbalar av vanligt hö. Läste nämligen precis att det kan bildas bakterier i dom men det stod ingenting om botulism. Det allra bästa är nog att kolla upp det med en veterinär för säkerhets skull.

I vårt stall är det bara en häst som är vaccinerad mot botulism. Detta pga att han är den enda som tidigare ätit hösilage. Nu äter de bara vanligt hö, men vi har fortsatt med hans botulism vaccination fall i fall vi kommer att fodra med hösilage igen. Vet ju inte hur det blir med höet nu efter den dåliga sommaren.

Sist jag pratade med min veterinär sa hon att det nu kommit fram att man faktiskt inte vet om botulismvaccinet funkar eller inte. Det finns tydligen ingen klartext i detta. Trots detta kommer jag ändå fortsätta med vaccinationerna och hoppas på att det fungerar. Sen är det ju som med alla vaccin, hästen kan ju trots allt bli sjuk men risken är ju inte lika stor som om hästen inte vaccinerats.

ska du inte använda dig av hösilage så behöver du inte vaccinera.. många veterinärer vaccinerar inte sina hästar mot bot. trots att de äter hösilage. risken att hästen får botulism är så liten.. man får helt enkelt kolla silaget noga, och ta bort dåliga delar så ska det inte vara någon större fara. vaccinerade min förra häst, men kommer inte vaccinera min nuvarande.

det är många övht som inte vaccinerar mot botulism,och det sägs även som du skrev,att det ändå inte är så vanligt,men ändå dör det hästar varje år,kanske en å annan för mkt.
Sen skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv om min häst dog i botulism om jag hade den ovaccinerad trots att jag ger hösilage.
Har även stått i ett stall med ett botulism-fall,en utav de få som har överlevt,men stoet stod lääänge på Strömsholm.

Du kan ALDRIG se, eller sålla bort eventuell botulismbakterie på en bal.
Bara så du vet.
MAn lurar bara sig själv med att tro något sådant.
Botulism syns inte, luktar inte.
AM

Jag har läst i nå´n tråd här på buke. att det går att få botulism även utan hösilage. Isåfall borde väl alla få vac. men det blir dyrt med 8 hästar.
Jag minns inte var jag läste det, eller vem som skrev det. Det är framförallt det som gör mig tveksam.
Vore jag säker på att hösilage är den enda boven så skulle jag utan tvekan sluta vaccinera. Men nu är jag som sagt inte säker.
Jag behöver fler argument för att kunna bestämma mig. :confused:

Jag vet inte, kan inte stödja att det verkligen är så, men det är vad min veterinär på kliniken säger i alla fall.. att man ska kolla hösilaget lite extra noga, så att det är riktigt fräscht... som sagt, så säger jag inte att du har fel, men jag tror nog att jag väljer att lyssna på honom... naturligtvis syns eller luktar inte botulismen, men det kommer ju från döda djur, och finns även i jorden, så det är jord i hösilaget och andra tecken på ofräschhet man ska titta efter.

Tydligen så bör du nog vara med och praktisera när man tar in grovfodret.
Svackor, kantzoner, väder, och mer gör att balarna inte alls är vad ni tror.
På en 400 kilos rundbal räcker det med ett smittat strå.

Leta rätt på den om ni kan...

Jag pratar av erfarenhet.. Har haft ett botulismfall.
Lycka till!!

AM

Senast ändrad:

jag ställde samma fråga till min veterinär. Hon sa att hon tyckte det var väldigt synd att inte ta vara på en redan grund vaccinerad häst med att fylla på en gång årligen. Om du kombinerar botvaccinationen med dina andra vaccinationer, dvs troligtvis influensan ev stelkramp etc, så blir det heller inte särskilt mycket extra dyrt, om du tar ut separat för botvax så förstår jag att man kan känna sig lite snål och det kan kännas onödigt.
Din häst kan i princip få botulsim från att äta från marken ute i hagen där det legat ngt dött gammalt djur, och/eller gammalt, dåligt stråfoder. Så ja: det finns inga garantier, och visst: det är sällsynt. Men om du redan har ett grund vaccin skulle jag ta vara på det.

fortsätt vaccinera.
de är dyrt att grunda, så va gla att den är det

Många säger att risken är liten att de får botulism, det kanske den är, men sålänge den finns tänker jag vaccinera. Håller precis på att vaccinera klart min kille mot det... Vet att chancerna nog är större att hästen typ brytetbenet i hagen än får botulism, med förra året var det inga hästar som dog av botulism som var vaccinerade och de pengarna man lägger ut på vac. är nog värt det. Om det skulle hända att hästen blir sjuk och man inte har vaccinerat kommer man ångra det jätte mycket!

Nu har jag bestämt mig för att fortsätta vaccinera, iallafall den som redan har grunden. Dom andra 7 får vara utan.
Tack för alla åsikter.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 511
Senast: mackan
·
Foder & Strö Gör alla det? Hur stor är risken att ge hösilage om man inte vacc? Jag har en häst sedan många år som jag "så klart" vaccinerat mot... 9 10 11
Svar
213
· Visningar
11 086
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 221
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över... 2
Svar
33
· Visningar
9 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka