imba

Trådstartare
Hej jag undrar, har islandshästar men är ny i Sverige (från Island) - brukar ni vaccinera era hästar mot botulism? TACK :)
 
Jag gör det ja.
Jag gör det trots att botulism int eär speciellt vanligt vad jag förstår, även om det tros finnas ett mörkertal.
Om de blir sjuka i botulism så kan det bli en väldigt plågsam död.
För mig känns det verkligen som något jag vill vaccinera mot, en onödig om än liten risk annars.

Länkar lite info om botulism ifall du inte redan läst där.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/botulism-hos-hast/
 
Jag gör det ja.
Jag gör det trots att botulism int eär speciellt vanligt vad jag förstår, även om det tros finnas ett mörkertal.
Om de blir sjuka i botulism så kan det bli en väldigt plågsam död.
För mig känns det verkligen som något jag vill vaccinera mot, en onödig om än liten risk annars.

Länkar lite info om botulism ifall du inte redan läst där.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/botulism-hos-hast/

Ju jag har läst och det verkar hemskt. Är ovan vaccinationer och allt det där (behövs inte hemma) och nu ska jag vaccinera min nya fina fyra åring. Vill ta den vanliga mot influensa och sedan läste jag att detta ska också vara bra men om det är något som bara händer där det är typ ruttnande kadaver ute i fälten haha eller helt förstört hö, tja det visste jag ej ;)

Det blir ganska många laddningssprutor...
 
Ju jag har läst och det verkar hemskt. Är ovan vaccinationer och allt det där (behövs inte hemma) och nu ska jag vaccinera min nya fina fyra åring. Vill ta den vanliga mot influensa och sedan läste jag att detta ska också vara bra men om det är något som bara händer där det är typ ruttnande kadaver ute i fälten haha eller helt förstört hö, tja det visste jag ej ;)

Det blir ganska många laddningssprutor...
Nja hösilage är väl vanligaste smittokällan, men inte den enda...

Bakteriernas sporer kan finnas i jord, gödsel, gammal förmultnade växtdelar och döda djur. Om sådant kommer med i fodret vid skörden kan sporerna växa till och toxin bildas.


Källa:
https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/nervsystemet/botulism/
 
Ju jag har läst och det verkar hemskt. Är ovan vaccinationer och allt det där (behövs inte hemma) och nu ska jag vaccinera min nya fina fyra åring. Vill ta den vanliga mot influensa och sedan läste jag att detta ska också vara bra men om det är något som bara händer där det är typ ruttnande kadaver ute i fälten haha eller helt förstört hö, tja det visste jag ej ;)

Det blir ganska många laddningssprutor...
Jo, botulism är ju tre sprutor grund och sen en årlig. Om de inte ändrat grundningen på det då...
 
Jag gör det och ser det som en billig försäkring. Vet av erfarenhet att en bal som ser helt perfekt ut, luktar gott, inga varningssignaler alls, ändå kan innehålla en väldigt platt, väldigt död mullvad.....
 
Jag vaccinerade alltid förr mot botulism. Nu har jag inte gjort det, egentligen inte aktivt val utan jag hade hästen åt ägaren ganska länge innan köp och då ansvarade fortfarande förra ägaren för vaccination osv. Har bara inte gjort något åt saken sen..
 
Jag gör det inte, har 8 hästar, och jag tror ingen jag känner med fler än 5 vaccinerar mot botulism. Det är väldigt liten risk och det blir helt enkelt för dyrt.
Hade jag bara haft 1 häst hade jag tänkt annorlunda.
 
Jag gör det inte, har 8 hästar, och jag tror ingen jag känner med fler än 5 vaccinerar mot botulism. Det är väldigt liten risk och det blir helt enkelt för dyrt.
Hade jag bara haft 1 häst hade jag tänkt annorlunda.
Men merkostnaden om man vaccinerar samtidigt som influensan är minimal.
 
Jag vaccinerar inte. Jag anser risken för smitta är försumbar. Pratade med min veterinär om detta och hon håller med mig. Denne vaccinerar inte sina hästar heller just på grund av att risken för smitta är minimal.
 

Liknande trådar

Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 854
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: Sirap
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp