Bouppteckning efter avliden förälder.

Blomskan

Trådstartare
Skulle behöva höra lite från folk med erfarenhet, hur det går till med en bouppteckning?
Min pappa avled för ca en månad sedan och vi har börjat kika lite på bouppteckningen.
"inblandade" i detta är jag, mina två systrar samt pappas sambo.

Har ni anlitat juristhjälp?
Vad kostade detta? (Timpris samt totalpris)
Berätta gärna om bouppteckningen kunde anses vara enkel eller komplicerad.

Vi har en föreställning att det är en enkel variant vi har.
Pappa ägde inget särskilt. Förutom lägenheten som han och sambon delade samt 1 bil som saknar värde.
Han hade några bankkonton med lite pengar sparat - dessa har vi koll på.
Pappas sambo har stenkoll på alla papper så det kommer att vara enkelt att få fram alla uppgifter.

Vi har blivit erbjudna hjälp genom begravningsbyrån men väljer att kika på olika alternativ...
 
Vi använde jurist för båda våra föräldrar. De fixade allting, väldigt praktiskt. Minns inte vad det kostade men det var inte särskilt dyrt, 5 k totalt kanske?
 
Beklagar förlusten.

Man måste ha en bouppteckningsman som inte är en av arvingarna. Det behöver absolut inte vara en jurist och är dödsboet okomplicerat som ert verkar vara så är det mer eller mindre bara att följa checklistan.

Jag hade koll på papperen med det blev komplicerat pga mammas demens. Jag gjorde det lätt för mig och bad en vän som är jurist hålla i det hela och två av mina närmaste vänner var bouppteckningsmän (de får givetvis inte vara dödsbodelägare).

Hade jag gjort det via den som begravningsbyrån rekommenderade hade det väl gått på kring 5 k, som @Bison sa. Då gäller det givetvis att allt är i ordning och okomplicerat, annars blir det snabbt dyrare.
 
Beklagar förlusten.

Man måste ha en bouppteckningsman som inte är en av arvingarna. Det behöver absolut inte vara en jurist och är dödsboet okomplicerat som ert verkar vara så är det mer eller mindre bara att följa checklistan.

Jag hade koll på papperen med det blev komplicerat pga mammas demens. Jag gjorde det lätt för mig och bad en vän som är jurist hålla i det hela och två av mina närmaste vänner var bouppteckningsmän (de får givetvis inte vara dödsbodelägare).

Tack.. :cry:
Kunde aldrig föreställa mig att det fanns så otroligt mycket att ta ställning till i en sådan här situation..

Men men..
Jag har varit inne på att göra den själv men att ta hjälp av någon "som skriver på"..
Fast jag känner mig så osäker..
Hittade nu ett företag som verkade ha en fast avgift för att göra det.
De som vi fått erbjudande ifrån ska ha 1700kr/tim.
Jag tycker det låter hiskeligt dyrt!
Det kan ju snart ramla iväg 5 timmar känns det som.
Men eftersom vi har koll på alla papper så tycker man ju att det borde gå fort..
 
Har sambon begärt bodelning eller inte? Ägde de lägenheten gemensamt? Oavsett om sambo begär bodelning eller inte så har denna rätt att få motsvarande två basbelopp innan arvet fördelas till arvingar. Om sambon ej begärt bodelning så behöver dennes tillgångar och skulder ej tas med i bouppteckningen.

Beklagar sorgen.
 
Har sambon begärt bodelning eller inte? Ägde de lägenheten gemensamt? Oavsett om sambo begär bodelning eller inte så har denna rätt att få motsvarande två basbelopp innan arvet fördelas till arvingar. Om sambon ej begärt bodelning så behöver dennes tillgångar och skulder ej tas med i bouppteckningen.

Beklagar sorgen.

Nej hon har mig veterligen inte begärt bodelning.
Förstår inte riktigt vad du menar..
Menar du att hon "ärver" motsvarande två basbelopp av pappas pengar och sedan får vi barn dela på resten?
Hon stog med på kontraktet mig veterligen. Men pappa ägde lägenheten kanske 5 år innan hon kom in i bilden..
 
När mina föräldrar dog gjorde vi bouppteckningarna själva och min dåvarande make var bouppteckningsman.

Vill minnas att det var rätt simpelt.
 
Nej hon har mig veterligen inte begärt bodelning.
Förstår inte riktigt vad du menar..
Menar du att hon "ärver" motsvarande två basbelopp av pappas pengar och sedan får vi barn dela på resten?
Hon stog med på kontraktet mig veterligen. Men pappa ägde lägenheten kanske 5 år innan hon kom in i bilden..
Nej, en sambo ärver ingenting om det inte finns skrivet i testamente. Sambon får bara sin del av det som ägs gemensamt, inget mer.
 
Nej, en sambo ärver ingenting om det inte finns skrivet i testamente. Sambon får bara sin del av det som ägs gemensamt, inget mer.

Sambon har rätt till två basbelopp från samboegendom enligt lilla basbeloppsregeln enligt 18 paragrafen andra stycket sambolagen. Men ärver är inte korrekt uttryck inser jag nu.
 
Sambon har rätt till två basbelopp från samboegendom enligt lilla basbeloppsregeln enligt 18 paragrafen andra stycket sambolagen. Men ärver är inte korrekt uttryck inser jag nu.
Nej, då måste det finnas ett samboavtal eller att man är registrerad som sambo någonstans. Att vara folkbokförd på samma adress och ha barn ihop räcker inte. Min sambo dog för mindre än två år sedan och jag hade inte rätt till någonting öht.
 
Ok, verkar som att meningarna går isär här.
Fortsätt gärna diskutera men jag kommer att koll det med juristen.. :)
 
Ok, verkar som att meningarna går isär här.
Fortsätt gärna diskutera men jag kommer att koll det med juristen.. :)
Senast igår var jag på ett föredrag med jurister som har just familjeekonomi som specialitet och hon påtalade flertalet gånger att sambor INTE ärver varandra om detta inte är stipulerat i testamente, och även då går bröstarvingar före.
 
Senast igår var jag på ett föredrag med jurister som har just familjeekonomi som specialitet och hon påtalade flertalet gånger att sambor INTE ärver varandra om detta inte är stipulerat i testamente, och även då går bröstarvingar före.

Nej sambo ärver inte varandra. Det handlar inte om arv jag uttryckte mig tokigt i mitt första inlägg angående detta. Sambon har rätt att behålla värde motsvarande minst två basbelopp ur gemensam samboegendom. Märk att det är ur den gemensamma samboegendomen alltså. Så om den efterlevandes del av samboegendom är under 2 basbelopp har denna rätt att behålla motsvarande två basbelopp ändå. Såvida inte sambolagen bortavtalats på nåt sätt då förstås.Googla gärna lilla basbeloppsregeln eller läs paragrafen jag hänvisade till. Detta givet att samboegendomen uppgår till minst det beloppet såklart.
 
Senast ändrad:
Nej sambo ärver inte varandra. Det handlar inte om arv jag uttryckte mig tokigt i mitt första inlägg angående detta. Sambon har rätt att behålla värde motsvarande minst två basbelopp ur gemensam samboegendom. Märk att det är ur den gemensamma samboegendomen alltså. Så om den efterlevandes del av samboegendom är under 2 basbelopp har denna rätt att behålla motsvarande två basbelopp ändå. Såvida inte sambolagen bortavtalats på nåt sätt då förstås.Googla gärna lilla basbeloppsregeln eller läs paragrafen jag hänvisade till. Detta givet att samboegendomen uppgår till minst det beloppet såklart.
Det var absolut inte det här du skrev i ditt första inlägg.
 
Efter min pappa hade vi hjälp med bouppteckningen.
Efter min mamma gjorde vi den själva och hennes chef (jurist och revisor, fram till dödsdagen) skrev på. Det fanns en bra mall på skatteverkets sida, vi följde den.
 
Beklagar förlusten

När min far gick bort så skötte vi själva bouppteckningen där jag fick ta ansvar för att få ordning på alla underlag och papper - både mina syskon och mamma var helt nöjda med den lösningen. Det var ett enkelt dödsbo med knappt några tillgångar (hyresrätt, bilen stod redan på mamma osv), men tillgångarna räckte till begravningskostnaderna. Sedan hade vi två oberoende personer som skrev på papperna. Liksom @ameo använde vi den mallen som finns på Skatteverket
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp