box i transport?

zaching

Trådstartare
Kanske en konstig fråga men finns det hästsläp som istället för uppbindnig är som en box?
Skulle gärna vilja ha en sån finka då det känns lite dyrt att köpa en "minilastbil" och jag vill att hästan ska kunna vara lös.

Om det finns, går det då att göra två spiltor av den om man ska transportera 2 hästar?

Sv: box i transport?

VILL DU HA HÄSTEN LÖS I TRANSPORTEN??? Så att den kan gå runt som den vill?? Det är ju livsfarligt, transporten kommer kränga hit och dit och kommer bli mkt svår att köra. Enligt lag så är det bara föl som får vara lösa (SKA vara lösa) i transporten, alla äldre ska vara uppbundna. Just för att det är livsfarligt att ha en lös häst...

Jag tycker att du ska glömma bort den tanken, och dessutom mår inte hästen speciellt dåligt av att vara uppbunden i transporten.

Man får inte åka med lösa hästar i transporter, det är för stor olycksrisk. Endast föl får vara lösa.

Lite jobbig läsning:

Djurskyddsförordningen:
Den som transporterar levande djur skall ha tillsyn över djuren och vidta de åtgärder som behövs för att djuren under lastning, transport och urlastning inte skall skadas eller orsakas lidande.

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter:
1 § Transportmedlet ska, om inte annat anges i dessa föreskrifter, vara utformat
på ett sådant sätt att djuren kan stå upp i naturlig ställning och det ska vid behov
kunna förses med skiljeväggar som skyddar djuren mot skador till följd av
transportmedlets rörelser.
I transportmedlet ska det finnas utrymme för samtliga djur att ligga ned
samtidigt om inte annat anges i dessa föreskrifter. Det ska finnas så mycket
utrymme att djuren tillförsäkras en god ventilation.
2 § Ett transportmedel ska vara konstruerat på ett sådant sätt att det är rymningssäkert
samt skyddar djuren mot strängt klimat, nederbörd, blåst, starkt
solljus och kraftiga väderväxlingar. Djuren ska ha ett klimat som är anpassat till
djurslaget (termisk komfort) oavsett om transportmedlet framförs eller är stillastående

När djur hålls bundna ska grimma och grimskaft eller halsring och rep
användas, vilka ska vara av sådan kvalitet att de under normala förhållanden
inte kan gå av. Grimskaftet eller repet ska ha en sådan längd att djuret kan hålla
huvudet i naturlig ställning, äta och dricka samt ligga ned. Vid transport ska
djuren vid behov kunna ligga ned. Sådant behov ska anses föreligga vid transporter
överstigande åtta timmar. Bindslena ska vara konstruerade så att varje
risk för kvävning eller skada elimineras.
Vid transporter med bundna djur ska kniv eller annat lämpligt verktyg finnas
tillgängligt för att snabbt kunna lösgöra djur vid olycksfall, brand eller liknande.

Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,
ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.

En vuxen häst bör under transporten vara bunden i grimma och grimskaft
på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned.
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en
medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.

Alltså: Hästen FÅR transporteras lös. Men det rekommenderas inte. Däremot läste jag i samma text att man måste ha djuret under övervakning (filmkamera rekommenderades) :crazy:

I min transport går det att ta bort mellanväggen men ha mittstolpen kvar. Men den är enaxlad och funkar inte att köra två i om man som jag har ett vanligt körkort... (Jag har ett Valerydsläp som både jag och hästen älskar)

Det är därför jag frågar om just boxtransport. Jag tänkte att eftersom man får ha hästar lösa i lastbilar med boxar så kanske det finns så fast som finka. Jag är mkt väl medveten om att det bara är föl som får vara lösa.

Grejjen är att en lastbil är mycket stadigare än ett släp. Detär därför domkan stå lösa i box. Ett släp har du hela tiden ett N-värde att tänka på, flyttas vikten från N-värdet, kan släpet bli rejält trafikfarligt. Blir positivt eller negativt kultryck om N-värdet frångås..

Menar du att om hästen ställer sig längst bak så kommer släpet att vinklas uppåt/framåt och tvärtom (om den ställer sig längst fram så läggs vikten där...)? Men jag förstår nog ändå inte hur det skulla vara trafikfarligt? Särkilt inte om det är en boogie som ju är mycket stadigare.

Jag hittade absolut ingenting om att hästar MÅSTE vara fastbundna. Föl MÅSTE vara lösa, men hästar BÖR vara fastbundna, vilket betyder att de FÅR vara lösa (om jag förstår lagtexten rätt, vilket inte alls är säkert :angel: ).

Teoretiskt sätt så bör du väl, med vilken boogie som helst i princip, kunna växla mellan box och två spiltor. Enklast är nog att kolla på de modeller som finns, vilket ju är otaliga.

Om hästen kliver bakåt, lättar trycket på dragkulan och släpet tippar alltså bakåt, negativ kulbelastning.. Handsken på släpet lyfter bilens bakdel. TOTALT livsfarligt. Körman bakhjulsdrivet, minskar alltså tryckets på bilens bakdel från marken, hela alltet börjar kränga. Kul om man kommer i 70 blås..

Går hästen framåt, tyner den på bilens dragkrok och bilen lättar fram.. Halvljus blir bländande, bilens framhjul får ett mindre tryck mot vägen och bilen blir mycket svår att styra. Kör du framhjulsdrivet, mister man drivningen. Också spännande i 70km/tim i en kurva..

Boggins N-värde (negativt N-värde)ligger mitt emellan hjulaxlarna och minsta förskjutning i lasten märks väl..

Du får ha hästen lös, men jag skulle inte vilja vara med om något av cenarierna, eftersom detär alltid föraren som har yttersta ansvaret över lasten. Om något händer är det vårdslöshet i trafik..

Svarar med muls citat men svarar zaching.

mul skrev:
Du får ha hästen lös, men jag skulle inte vilja vara med om något av cenarierna, eftersom detär alltid föraren som har yttersta ansvaret över lasten. Om något händer är det vårdslöshet i trafik..

Du får inte ha hästen löst gående utan mellanvägg och uppbindning. Last ska sitta fast under färd. Hur du sen ser till att hästen sitter fast vet jag inte om det är reglerat, men den ska sitta fast ur trafiksäkerhetssynpunkt, precis så som mul skriver.

Sen skulle jag inte vilja ha hästen lös av ren djurskyddssynpunkt heller. Om hästen står på tvären när du bromsar, vill jag knappt ens tänka på vad som händer. Den har inte en chans att hålla sig på benen. likadant när du svänger, hur ska den kunna parara en sväng om den står på tvären?

Tillägg: Jag har en boogie, extra bred boj, stadig som tusan. Men jag känner ändå om en häst blir orolig och rör sig på sin plats i transporten. Och det är bara ponny jag kör, och de rör sig inte speciellt mycket. Kan tänka mig om en stor häst kan röra sig fritt.

Senast ändrad:

Jag frågade inspektören när jag körde upp för BE-kort 14/2 om hur man lastsäkrar en häst och han kunde inte svara på det(inte mer än att det finns massor av regler för det). Då frågade jag den jag gått kursen för och hon sa att hästar fick vara lösa i transporten, men skulle det hända något så är alltid föraren skyldig, och detär vårdslöshet i trafik, vilket gör att körkortet dras in.

Skulle vara bra om man kunde få tag på rena papper på hur det ska vara..

Att ha en stor häst lös i en transport låter rätt så riskfyllt. Och ett släp som börjar wobbla är inte kul! Jag var i sommras med om en olycka där det hände, med boggie, som tur var var det inget hästsläp. Hade det hästar tror jag inte de hade mått så bra idag... Så snälla riskera inte det! Vill du att hästen ska ha gott om utrymme köp en bred transport men ha den ändå uppbunden. Den enda hästen jag haft lös i transporten är shettisen i ett enhästarssläp, för han åkte helst baklänges. Sen har vi kört honom baklänges men ändå uppbunden i bakbommen... Men det är lite skillnad på en 200 kg häst på 1 meter och en 600 kg häst på 1,60 m.

Håller med dig snuffsan. Man får ha hästen lös, men last ska säkras på något sätt för att inte förskjutas och påverka körningen. Så en häst som inte är uppbunden bör förstängas med mellanvägg och bommar.

Kör man häst obunden, utan mellanvägg och den rör sig = påverkar körnigen så olycka inträffar så sitter man själv i klistret som förare och hästen lär inte må så bra.

Jag tror inte Polisen skulle godkänna det som lastsäkring vid ev. kontroll heller.

Det enda jag vet är att hoppryttaren Thomas Velin har en lastbil med boxar. Han och hans pappa tycker att fungerar mycket bra att ha hästarna så så att de kan rulla sig och ligga ner. Jag har själv noll koll på det. Mina hästar sitter fast i lastbilen.

Texten jag klistrade in är utdrag ur lagtexter och förordningar jag hittade. De finns på nätet - jag sökte bara på google så fick jag fram en lagsida. Det är bara till att skriva ut och lusläsa om du vill :smirk: Själv orkade jag bara skumläsa och plocka det som verkade relevant för tråden. Det är ett riktigt myller, det där. Knappt man begriper häften...:eek:

Dom har jag läst, men söker efter mer specifik lagtext, istället för bör så ska det vara ska. Mera konkret.. Enl inspektören jag körde upp för ska det finnas konkret text att få tag på.. Men var..

:confused: Ingen aaaning! Som jag har förstått det så är detta de lagar och förordningar som finns. Sedan brukar en domstol få avgöra (om det skulle gå så långt) och efter det "brukar" andra fall behandlas utefter domstolens utslag. Krångligt värre.

Jag antar att det är så för att det är helt omöjligt att förutsäga alla situationer och därmed är det svårt att avgöra vad som är MEST trafikfarligt. Hur vanligt är det inte att hästar går över bommen, t.ex. Knappast säkert för vare sig häst, bilförare eller övrig trafik.

Pest eller kolera...:cool:

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
452
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka