Boxens stolek.

S

SessCa

Jag sitter här och letar och letar men hittar inget alls. Hur räknade man ut hur stor en box ska vara till en häst? finns det några speciella rekomenderade mått?
 
En box till en stor häst måste vara minst 9kvadratmeter och kortaste sidan får minst vara 2,5 meter
 
Om du skall bygga så gör stora boxar typ 3,5 x 3,5 om det är möjligt för man vet ju aldrig om man någon gånga får ett "höghus" eller om man skall ha föl. :bump:
 
Tack så mycket.

Så tänkte jag på, shettisar brukar man ju kunna ha två eller tre stycken i en box som är byggd för stor häst.

I en box på 3.5 x 3.5 kan man ha tre shettisar i den eller bara två?
 
För att ge ett uttömmande svar:

A-ponny: Minsta area 4 m2, kortaste sida 1,60 m
B-ponny: Minsta area 5 m2, kortaste sida 1,90 m
C-ponny: Minsta area 6 m2, kortaste sida 2,10 m
D-ponny: Minsta area 7 m2, kortaste sida 2,20 m
Liten häst (>170 cm): Minsta area 8 m2, kortaste sida 2,35 m
Stor häst (170> cm): Minsta area 9 m2, kortaste sida 2,50 m
Boxdörr minst 1,2x2,2 meter.
Stallgång mellan två boxrader minst 2,5 meter.
Stallgång mellan spiltrad och boxrad minst 3 meter.

Ovan är rekommendationer från jordbruksverket och är absoluta minimimått. Större box är alltså att rekommendera. :D
 
Tack!!! det där var verkligen dom måtten jag ville ha!! håller på att kolla möjliheter att bygga stall men vi kommer någ använda oss av större boxar än så. då iaf mist hälften av boxarna ska vara fölanpassde :D

Men i en box för stor häst blir inte två shettisar ledsna av att dela?:bow: :bow:
 
Vi har två stycken shettisston på ridlekis, mor och dotter,
som delar box. Det går alldeles utmärkt. Det finns två
stycken hinkar, en på varje sida i boxen, samt två stycken
krubbor, som också sitter på var sida i boxen.

Om hästarna trivs ihop och man sätter upp vattenhinkar,
krubbor på var sida i boxen och ser till så att höet blir
liksom uppdelat i två högar på var sida i boxen så går
det nog bra. Men det viktiga är just att hästarna måste
trivas tillsammans, annars är ju två små boxar att föredra
framför en stor.


Kom på att vi även har en minishettishingst och en shettisvalack som delar på en utebox på klubben, fungerar
också bra vad jag vet. Men det är likaså där, att man liksom
är noga med att se till så att man fördelar vattenhinkar
och höhögar på två sidor i boxen.
 
jo självklart måste man "dela upp" boxen i två delar sp dom får sin egen matplats. Men då är det alltså inget problem!! tycker det kan vara tråkigt för en liten shettis att vara i stora hästboxar ensamma. dom ser ju inte ut på samma sätt!
 
Nej, trivs dom tillsammans så tycker de nog att det är roligast att stå ihop. I fall att det är bra kompisar och
t.ex. har gått i samma hage sedan tidigare.
 
Har man lösa plankor i ytterväggen kan man ju variera höjden på väggen efter vilken häst som står i boxen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
598
Senast: Blyger
·
Anläggning Vad finns det för ridanläggningar som har stort ridhus, boxar, camping med elplatser för uthyrning? Bör finnas plats för ett 70-80 tal...
Svar
13
· Visningar
1 076
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 543
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp