Sv: Boxkrav?

okej, jag hittade, jo, nu har jag iaf konstaterat att boxarnas storlek är ok.. taket då hur högt måste det vara för storhäst?

Är inte helt hundra, men jag har för mig att minimimåttet är 2,40, men minst 1,5 x mankhöjden. Använd sökfunktionen så hittar du nog mer utförliga svar!

Visst ska man hålla koll på lagar och regler, men jag tycker att det är så mycket lagar och regler som är helt omöjliga. En regel som borde införas är att hästar som ser välmående, lyckliga och allmänt trivs med allt har det bra. Sen om de har lite lägre i tak eller nån centimeter för liten box tror jag ärligt talat inte bekymrar dem alls. Så länge hästen kan röra sig och trivs så tycker jag inte att det är några problem..

Sen blir jag så arg när man hör att djurskyddsinspektörerna springer och mäter och klagar på småsaker och sen går här hästar som far illa överallt! och de har de inte vett att ta tag i..

Om du kollar ser du att våra inlägg lades in samtidigt:smirk: Försökte bara hjälpa till, jag kanske missuppfattar, men varför använda en sådan spydig ton? Det är väl kanon att tjejen frågar istället för att gissa sig fram och förbli ovetandes...

Jag tycker faktiskt inte det är som du beskriver. Vet de som fått dispens långt över vad som egentligen är lämpligt, med för smala stallgångar (hästar som fastnar när det hänger grejor på dörrarna), för små boxar (hästar som inte lägger sig för det är för trångt) - då känns det vettigt att det finns regler.

Många hästmänniskor är ju inte lantmänniskor, och det är faktiskt rätt många som inte vet hur större djur fungerar. Det går ju inte att jämföra en hund och en häst t ex.

Jag tycker det är underbart att hästhållningen stramas upp, och att det tar långt tid för vanvårdade djur att hamna under luppen tror jag inte är sant. Jag tror att djurskyddsinspektörerna många gånger VET hur det ligger till, men att lagarna fortfarande är för FÅ och för LUDDIGA för att det ska gå att komma åt.

Och i de fallen inspektörerna inte VET måste vi andra ta ett ansvar att anmäla om vi tror att djur utsätts för missförhållanden. Det är ju upp till djurskyddet att avgöra om det är straffbart och vilka åtgärder som ska vidtas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 449
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 495
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 683
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 982
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V