Sv: Boxkrav?
Jag tycker faktiskt inte det är som du beskriver. Vet de som fått dispens långt över vad som egentligen är lämpligt, med för smala stallgångar (hästar som fastnar när det hänger grejor på dörrarna), för små boxar (hästar som inte lägger sig för det är för trångt) - då känns det vettigt att det finns regler.
Många hästmänniskor är ju inte lantmänniskor, och det är faktiskt rätt många som inte vet hur större djur fungerar. Det går ju inte att jämföra en hund och en häst t ex.
Jag tycker det är underbart att hästhållningen stramas upp, och att det tar långt tid för vanvårdade djur att hamna under luppen tror jag inte är sant. Jag tror att djurskyddsinspektörerna många gånger VET hur det ligger till, men att lagarna fortfarande är för FÅ och för LUDDIGA för att det ska gå att komma åt.
Och i de fallen inspektörerna inte VET måste vi andra ta ett ansvar att anmäla om vi tror att djur utsätts för missförhållanden. Det är ju upp till djurskyddet att avgöra om det är straffbart och vilka åtgärder som ska vidtas.