Maris_

Trådstartare
Min häst ska ha "total" boxvila i fem veckor. Inga promenader. Dock kommer hon att få gå i boxhage eftersom hon har svårt att vara själv. Jag är lite orolig för att hon kommer bli jobbig att handskas med, men jag vet o andra sidan inte. Har aldrig sett henne när hon haft boxvila, så jag vet inte hur hon kommer att reagera. Hur gör ni med era hästar när de måste ta det lugnt? Blir de ofta jobbiga att ha att göra med? Hur löser man det i så fall? Tips på aktivering? Tänkte hitta grenar och sånt och lägga in i hennes boxhage, som hon kan leka med och tugga på. Vad kan man mer göra?

/ Maris
 
Sysselsättning i form av mat (hö) är ju alltid populärt. Vet inte om grenar är så bra i små utrymmen, är det inte risk att hästen kan göra illa sig?

/Hippo
 
Min häst brukar inte bli särskilt jobbig om han står (vilket han gör mkt sällan eftersom han sällan är dålig). Men jag brukar hitta på saker för honom att göra även när han rids. Jag brukar ibland dra ut höet i hela boxen. Så har de ngt att gå att plocka med. Och även bryta sönder morötter och lägga i här och var boxen. Sedan har jag hängt upp PET-flaskor som jag fyllt med kraft. Jag har gjort hål i dem här och var i flaskhalsen. Så måste hästen vända dem för att få ut kraften. Ju mindre hål desto längre tar det. Men man kanske ska börja med ganska stora. Så de får ut ngt. Du får kanske visa hästen hur man gör..
Men allt detta förutsätter ju att hästen gillar mat. Vissa hästar kan ju tröttna.
Lycka till!
 
Ooo ja, mat gillar hon. Hon har buköppnats pga kolik, som antagligen kom för att hon åt upp halmen i boxen. Det räckte visst inte med hö åt henne. :crazy:
Flaskor och morötter o sånt lät bra, det kan hon nog tycka är skoj!

/ Maris
 
Min häst var skadad för första gången i sitt liv i vintras och jag red inte på ca 3 månader. Däremot gick han ute i hagen som vanligt. Problemet var inte att han blev jobbig att handskas med (han var lugn och okomplic. som vanligt) men det märktes så väl hur deprimerad han blev av att bara stå! :crazy: De förstår ju inte själva varför och kan tro att man 'tröttnat' på dem, att de 'inte duger' etc.
Jag tror det är viktigt att man ägnar extra mycket tid med dem när de vilar på det här sättet, att man håller på med dem mycket varje dag, pysslar etc. så att de inte känner sig bortglömda. Låter kanske lite fånigt, men jag tror det är viktigt. Jag har haft min häst i 12 år så vi är riktiga bästisar kan man nog säga :)
 
när min förra häst hade boxvila drog jag ner nästan all havre... en ska man kan göra är ju att lägga in halm i boxhagen så att de har någe att pilla med. jag brukar gömma äppelbitar och morotsbitar i boxen och i höt till den häst jag har nu. det håller henne sysselsatt ett bra tag...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 454
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 637
Senast: ako
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp